Rode Leger, bevrijder of bezetter?

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Bericht door asjemenou »

Het aandeel van Rusland in de 2e wereldoorlog blijft een beladen onderwerp ook nog na 60 jaar.
Het is een feit dat het Russische leger zich schuldig heeft gemaakt aan oorlogsmisdaden.
Zij zijn echter niet de enige geweest. De andere geallieerden hebben zich hieraan net zo goed schuldig gemaakt.
Dresden is wel een heel bekend voorbeeld hiervan en wat te denken van de "oorlogsvrijwilligers" uit de Amerikaanse gevangenissen.
Oorlog is sowieso een misdaad tegen de mensheid en een humane oorlog bestaat nu eenmaal niet.
De Russische veteraan of burger verdient net zoveel lof als z'n westerse mede veteraan.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
jenkov
Lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 24 apr 2009, 23:00

Re: Rode Leger, bevrijder of bezetter?

Bericht door jenkov »

Rusland is een bevrijder ! Zou den de russen er niet zijn geweest hadden de amerikanen het misschien niet gehaald . Rusland bezette de bevrijde landen niet het hielp hen op groeien tot een land ! Elk land zou op die dag naar Moskou moeten komen want de Russen waren het die de Duitsers versloegen om vrede te brengen .
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Re: Rode Leger, bevrijder of bezetter?

Bericht door okke »

jenkov schreef:Rusland is een bevrijder ! Zou den de russen er niet zijn geweest hadden de amerikanen het misschien niet gehaald . Rusland bezette de bevrijde landen niet het hielp hen op groeien tot een land ! Elk land zou op die dag naar Moskou moeten komen want de Russen waren het die de Duitsers versloegen om vrede te brengen.
Op welke dag? En hoe komt een land naar Moskou?
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Moengoman
Lid
Berichten: 838
Lid geworden op: 21 okt 2006, 05:07
Locatie: Moengo, Suriname

Re: Rode Leger, bevrijder of bezetter?

Bericht door Moengoman »

Dat is flauw. Hij bedoelt natuurlijk 1) de herdenkingsdag van de overwinning van het Rode Leger op de nazi's, dus 9 mei en 2) vertegenwoordigers van die landen.
Dat neemt niet weg dat Jenkov bepaalde feiten - Russische oorlogsmisdaden - negeert en een ander - helpen met de opbouw - wel erg rooskleurig voorstelt. Jenkov zou de memoires van Ludek Pachmann moeten lezen om te weten wat die "opbouw" precies inhield.
Gebruikersavatar
jenkov
Lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 24 apr 2009, 23:00

Re: Rode Leger, bevrijder of bezetter?

Bericht door jenkov »

Als je me een paar Oorlogsmisdaden kunt noemen wil ik ze graag horen Moengoman .
Gebruikersavatar
rutger
Lid
Berichten: 1081
Lid geworden op: 25 apr 2006, 18:43

Re: Rode Leger, bevrijder of bezetter?

Bericht door rutger »

jenkov schreef:Als je me een paar Oorlogsmisdaden kunt noemen wil ik ze graag horen Moengoman .
Zeker nog nooit een boek gelezen?? Als je ziet wat die Russen wel niet allemaal uitgevreten hebben in o.a. Polen.
'' I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it. The brave man is not he who does not feel afraid, but he who conquers that fear. ''

Nelson Mandela
Gebruikersavatar
Nick U
Lid
Berichten: 727
Lid geworden op: 24 mar 2009, 15:32

Re: Rode Leger, bevrijder of bezetter?

Bericht door Nick U »

jenkov schreef:Rusland is een bevrijder ! Zou den de russen er niet zijn geweest hadden de amerikanen het misschien niet gehaald . Rusland bezette de bevrijde landen niet het hielp hen op groeien tot een land ! Elk land zou op die dag naar Moskou moeten komen want de Russen waren het die de Duitsers versloegen om vrede te brengen .
Vandaar dat een heleboel mensen in de oostbloklanden vandaag de dag nog straatarm zijn... nee de duitsers waren geen engeltjes maar die Russen hebben ook flink wat uitgevreten... kiezen tussen Nazi Duitsland of communistisch Rusland is kiezen tussen twee uiterste... en de bevolking is de dupe.

maar Rusland als bevrijder? nee....daar geloof ik ook niet in. maar om de gevallenen te herdenken is het een goede dag..
de geallieerden hadden het inderdaad waarschijnlijk niet gered zonder de russen.
Altijd op zoek naar zaken die met de meidagen 1940 te maken hebben m.b.t. de omgeving Dordrecht en Moerdijk.

Gezocht: EK2 certifcitaat Tweede Tol FJR.1
Frontovik
Lid
Berichten: 274
Lid geworden op: 21 dec 2008, 12:31

Re: Rode Leger, bevrijder of bezetter?

Bericht door Frontovik »

jenkov schreef:Als je me een paar Oorlogsmisdaden kunt noemen wil ik ze graag horen Moengoman .
http://en.wikipedia.org/wiki/Soviet_war_crimes
Sovjet re-enactment groep
http://krasnyoktjabr.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

What ever happens, we have got
the Maxim guns, and they have not!
Gebruikersavatar
jenkov
Lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 24 apr 2009, 23:00

Re: Rode Leger, bevrijder of bezetter?

Bericht door jenkov »

Ok Frontofik je hebt me overtuigd dat wist ik niet .
Frontovik
Lid
Berichten: 274
Lid geworden op: 21 dec 2008, 12:31

Re: Rode Leger, bevrijder of bezetter?

Bericht door Frontovik »

Het is helaas maar waar. Het maakt voor mij niet het Rode Leger "goeder" of "slechter" bovendien.
Sovjet re-enactment groep
http://krasnyoktjabr.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

What ever happens, we have got
the Maxim guns, and they have not!
Gebruikersavatar
jenkov
Lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 24 apr 2009, 23:00

Re: Rode Leger, bevrijder of bezetter?

Bericht door jenkov »

Maar Rusland is niet het enige land wat oorlogsmisdaden had . Denk maar aan Vietnam .
Frontovik
Lid
Berichten: 274
Lid geworden op: 21 dec 2008, 12:31

Re: Rode Leger, bevrijder of bezetter?

Bericht door Frontovik »

Nee klopt, elk land zal ze ongetwijfeld wel begaan hebben. Maar in dit geval: de Sovjet-Unie, gebeurde het wel op grote schaal ( massa verkrachtingen etc etc).
Ps: Je hoeft Rusland niet te verdedigen, en vooral niet tegen mij :) .
Sovjet re-enactment groep
http://krasnyoktjabr.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

What ever happens, we have got
the Maxim guns, and they have not!
Gebruikersavatar
jenkov
Lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 24 apr 2009, 23:00

Re: Rode Leger, bevrijder of bezetter?

Bericht door jenkov »

Ken je watch-men ? Daar in die film zie je een voorbeeld wat de Amerikanen deden in Vietnam .
Gebruikersavatar
rutger
Lid
Berichten: 1081
Lid geworden op: 25 apr 2006, 18:43

Re: Rode Leger, bevrijder of bezetter?

Bericht door rutger »

jenkov schreef:Ken je watch-men ? Daar in die film zie je een voorbeeld wat de Amerikanen deden in Vietnam .
Wat heeft dat nou weer met dit onderwerp te maken?
'' I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it. The brave man is not he who does not feel afraid, but he who conquers that fear. ''

Nelson Mandela
Gebruikersavatar
jenkov
Lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 24 apr 2009, 23:00

Re: Rode Leger, bevrijder of bezetter?

Bericht door jenkov »

Rutger heb je alles daarvoor gelezen ? Als niet zou ik dat maar eens doen .
Plaats reactie