Krant: Woede richt zich tegen Marokkanen

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Krant: Woede richt zich tegen Marokkanen

Bericht door Proos »

Bron: Dagblad de Limburger, 25 oktober 2002

VENLO - De gewelddadige dood van de 22-jarige René Steegmans lijkt een ware volkswoede tegen Marokkaanse Venlonaren te hebben ontketend. Op internet-condoleancepagina's voor de gisterochtend overleden Venlonaar kwamen gisteren honderden racistische reacties uit het hele land binnen. De politie is alert op represailles.

De opmerkingen gingen gisteren zover dat de gemeente Venlo genoodzaakt was extra mensen in te zetten om de reacties op haar site te filteren. Een oproep van de gemeente rond de middag om de racistische opmerkingen te stoppen, had nauwelijks effect. De reacties op de forumpagina van de site van Dagblad De Limburger waren zo mogelijk nog heftiger. Daarop werd zelfs een oproep geplaatst om op een bepaalde tijd en plaats de allochtone gemeenschap te lijf te gaan. Voor de redactie was hiermee een grens overschreden. Het forum werd gesloten.

De via de websites geuite dreigementen aan het adres van allochtonen lokten ook tientallen gelijksoortige reacties uit, de andere kant op. Naarmate de dag vorderde, ging het er steeds harder aan toe op het web. In diverse reacties worden ook adressen gevraagd om mensen 'mores' te kunnen leren. Iemand die meldt dat ze een goede Marokkaan als vriend heeft, krijgt te horen dat ze een verrader, een NSB'er is.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

Afschuwelijke situatie.
De gewelddadige moord op een willekeurige man die een opmerking maakt over onbenullig rijgedrag.
Wat is er aan de hand : Een combinatie van factoren (In willekeurige volgorde !!)

- De ouders van deze jongen wonen 36 jaar in NL en zijn NIET geintegreerd, spreken de taal niet en kennen de normen en waarden niet.
Deze mensen hebben de dader opgevoed in de oude opvatting van oog om oog, tand om tand en als er iemand doodgaat is het de wil van het opperwezen.

- De dader is iemand met een lang strafblad, een historie van geweld en blijkbaar door Politie en Justitie niet erg goed gecorrigeerd.

- Enigzins chargerend: Het betreft ook een beetje een kind van deze tijd - Niemand kijkt meer op van geweld, een gesloopt bushokje, een ingegooide ruit etc.

Kortom, afschuwelijk allemaal en we zijn allemaal deels schuldig omdat we de normen en waarden hebben laten verslonzen en het toestaan dat immigranten onze taal niet beheersen en onze cultuur niet kennen.

De moraal : Het is onze eigen schuld en het feit dat het hier een Marokkaan betreft is onbelangrijk.
erikthoonen
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 okt 2002, 20:06

Bericht door erikthoonen »

dvaupell schreef:Kortom, afschuwelijk allemaal en we zijn allemaal deels schuldig omdat we de normen en waarden hebben laten verslonzen en het toestaan dat immigranten onze taal niet beheersen en onze cultuur niet kennen.

De moraal : Het is onze eigen schuld en het feit dat het hier een Marokkaan betreft is onbelangrijk.
Een wel erg makkelijke conclusie volgens mij. Bestaat er ook niet zoiets als een verantwoordelijkheidsgevoel? Normen en waarden krijg je, als het goed is, aangedragen door je directe omgeving: familie, op school, vrienden, de sportclub. Op een bepaalde leeftijd moet je voor jezelf goede afwegingen kunnen en durven maken wat jij voor jezelf als juiste normen en waarden ervaart. En binnen de Nederlandse samenleving is het altijd nog duidelijk genoeg dat je niet iemand kunt neermeppen, neerschieten, neerslaan of welke geweldpleging dan ook!
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

dvaupell schreef: Kortom, afschuwelijk allemaal en we zijn allemaal deels schuldig omdat we de normen en waarden hebben laten verslonzen en het toestaan dat immigranten onze taal niet beheersen en onze cultuur niet kennen.

De moraal : Het is onze eigen schuld en het feit dat het hier een Marokkaan betreft is onbelangrijk.
Nog ff!
Ik weiger om mezelf verantwoordelijk te stellen voor het feit dat de een of andere PIEP iemand doodmaakt!

PIEP PIEP CENSUUR PIEP PIEP
PIEP

Daar is die PIEP alleen zelf verantwoordelijk voor
:wink:
Laatst gewijzigd door Arjen op 31 okt 2002, 00:33, 2 keer totaal gewijzigd.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Nou, nou. Wat een felle reactie. Laten we er wel rekening mee houden dat er ook nog kinderen op dit forum kunnen komen....

-edit- bedankt benmaf!

We mogen wel openstaan voor de mogelijkheden die anderen aandragen. Het zal best mogelijk zijn dat "wij" als maatschappij gewoon te soft zijn geweest en dat daardoor dit soort buitensporig gedrag ontstaan is. Dan bedoelen we niet jou persoonlijk, maar gewoon de maatschappij.

Persoonlijk denk ik dat het gedoogbeleid eens herzien moet worden, want er is te weinig sturing voor de jeugdige criminelen.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

Jazeker Proos,

Als wij onze kinderen geen normen en waarden bijbrengen en op school ook niet en vervolgens laten we ze naar allerlei geweld kijken op TV en ze zien wat er op straat gebeurt etc. etc. en aan de andere kant wordt door Politie en Justitie onvoldoende opgetreden tegen criminaliteit ...
dan gaat het mis.

Is dat onze eigen schuld ? Ja - gedeeltelijk wel. Als we steeds blijven zeggen dat het niet aan ons ligt, maar aan een ander dan verandert er nooit iets ... "De maatschappij dat ben jij !"
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Jaja
Als je de macht ontnomen is door wetten en regels om jezelf te verdedigen dan gaat het mis zal je bedoelen.
Want als je gewoon nog van je af mocht bijten dan zouden al die piep piep piep vanzelf klappen vangen en s ff goed nadenken over wat ze nou eigenlijk aan het doen zijn.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
VALEK(NL)
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 okt 2002, 16:37

Bericht door VALEK(NL) »

natuurlijk verschrikkelijk deze reacties. Maar dit gebeurt. Dit is normaal. Als je verschillende bevolingsgroepen bij elkaar zet dan gebeurt dit. Kijk maar naar voormalig joegoslavie. Dat zal hier ook nog een keer gebeuren.
history became legend, legend became myth
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Het heeft allemaal geen piep te maken met verschillende bevolkingsgroepen!
Nou moeten jullie s ff luisteren : ik woon in gouda.
Ja; in die ene wijk waar toen in een niet zo onbekend blad een reportage over heeft gestaan.
En ik zeg heel erg simpel: Het heeft te maken met lafheid en gebrek aan interesse voor de rest van de wereld.
En trouwens; ik zie hier nog wel meer rare dingen gebeuren jeugens de blanke bevolking die helemaal niet door de beugel kunnen.
Alleen tegen mij durven ze niet.
Da's toch best raar.
Ik moet zeggen dat iets in mij zichzelf helemaal omdraait wanneer ik 2 blanke jongetjes van school af naar huis achtervolgd zie worden door 10 marokkaantjes.
En van binnen huil ik wanneer ik die jongetjes niet buiten zie spelen in de zon, maar alleeen in de regen of in die storm van laatst; want dan zijn ze niet bang om in elkaar geslagen te worden, want dan zitten al die klootzakjes binnen.
Ik zal jullie dit zeggen: ik ben helemaal niet rascistisch, maar ik begrijp donders goed waar al die agressie vandaan komt.
Helaas.
En ik kan het de mensen niet eens kwalijk nemen.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

nou zit ik te lezen wat ik zelf geschreven heb en daar schrik ik wel een beetje van.
Het ergste is dat ik mijzelf meestal niet realizeer hoe de vork nou echt in elkaar zit.
Want uiteindelijk zijn alle emoties slechts uitingen van de angst om te sterven; dit terwijl dit toch de enige zekerheid in ons leven is.
Laat ik een liedje quoten :

I am he as
you are he and
you are me and
we are all together.
See how they run,
like pigs from a gun,
see how they fly,
I'm crying.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

OK. wat we hier zien (diverse van de vorige reacties) is dat we iedereen de schuld geven of een voorbeeld uit de eigen ervaring geven.

Een paar vragen:
1. Is er buiten die mafkees die heeft geslagen nog iemand verantwoordelijk voor de ontstane situatie ?
2. Is de sportclub, de school etc. schuldig aan de situatie ?
3. Helpt een mooi versje echt tegen dit soort zaken (wel een toepasselijk versje overigens.. :wink: )
4. In hoeverre speelt de allochtone komaf van de dader een rol ?
5. Hoe pakken we dergelijke problemen in dit land aan of hoe moeten we dergelijke problemen aanpakken ?

Ik hoop dat we hier goede, onderbouwde antwoorden op krijgen .. :!:
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

dvaupell schreef: 5. Hoe pakken we dergelijke problemen in dit land aan of hoe moeten we dergelijke problemen aanpakken ?
Is het uitroeien van alle godsdiensten een plan?
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

Beste Benmaf,

Het is een nogal rigoureuse oplossing, maar waarschijnlijk wel een effectieve. Helaas nogal onrealistisch, maar het zou wel een oplossing zijn.

Zonder iemand te willen beledigen, ben ik van mening dat religie - en dan zeker het feit dat mensen ervan overtuigd zijn dat zij de enige goede religie belijden - bron is van vele conflicten, en dat al zo lang als religies bestaan. _/-\o_

Net als in de "wie is de grootste schurk" poll, zijn we het alweer in grote lijnen eens. :wink:
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

vriend dvaupell laat ik slechts vermelden dat het niet de godsdiensten op zich zijn maar het feit dat deze op schrift gesteld zijn waardoor allerlei angstige leiders misbruik kunnen maken van andermans warme woorden....
Laat ik zo ff een zin aanhalen die ik zelf heel treffend vind :
En God heeft alle planten en zaden op aarde geschapen om te gebruiken!!!
kijk als dat nou geen mooi excuus is om te blowen dan weet ik het ook niet meer!!!
Ja..politiek is dit niet natuurlijk ; maar geen enkele christen zal ooit toegeven dat dit over drugs gaat volgens mij.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

benmaf schreef:vriend dvaupell laat ik slechts vermelden dat het niet de godsdiensten op zich zijn maar het feit dat deze op schrift gesteld zijn waardoor allerlei angstige leiders misbruik kunnen maken van andermans warme woorden....
Laat ik zo ff een zin aanhalen die ik zelf heel treffend vind :
En God heeft alle planten en zaden op aarde geschapen om te gebruiken!!!
kijk als dat nou geen mooi excuus is om te blowen dan weet ik het ook niet meer!!!
Ja..politiek is dit niet natuurlijk ; maar geen enkele christen zal ooit toegeven dat dit over drugs gaat volgens mij.
_/-\o_ Bwahahahaha :+
Geinig! Maar tis wel zo. Je kunt die heilige geschriften op wel 100.000 verschillende manieren uitleggen. Alle goede bedoelingen ten spijt. Wat ik jammer vind is dat mensen elkaar dus blijkbaar de ogen willen uitsteken wanneer ze niet hún versie van het geloof aanhangen. Als we nu eens zouden zeggen: "oh, geloof jij dat? Dat is fijn, ik geloof wat anders. Maar dat is toch geen probleem?". Alleen is de wereld niet zo. Denk dat daar 't probleem eerder zit. Dat lastig vallen van anderen met je eigen geloof.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Plaats reactie