metaaldetector info

Games, etc. Let op: modelbouw, reenactment e.d. hebben eigen onderdelen.
noogiedansen
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 mei 2005, 18:01
Locatie: Sluis

metaaldetector info

Bericht door noogiedansen »

:?: hallo,
Ik wil voor mijn zoon van 9 een metaaldetector kopen.Kan iemand mij adviseren ivm met munitie waar ik op moet letten?
Verder hoe kan ik er achter komen of er in onze gemeente met een metaaldetector gezocht mag worden.
Wij wonen in een historisch plaatsje in west-zeeuws vlaanderen en is tijdens de tweede wereldoorlog platgebombardeerd.
Met groet. :lol:
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

--- te opvliegend gereageerd -- daarom verwijderd
Laatst gewijzigd door Edgar op 18 mei 2005, 18:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Skylighter
Lid
Berichten: 2088
Lid geworden op: 06 jun 2004, 17:54

Bericht door Skylighter »

Die man vraagt gewoon wat, help hem daar dan gewoon bij i.p.v van te zeuren wat wel en niet kan, dat is z'n eigen verantwoordelijkheid.
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

Haha is goed, ik zeg niks meer, ik hoor vanzelf wel als er wat gebeurt.
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
n2
Lid
Berichten: 883
Lid geworden op: 01 mar 2005, 12:57

Bericht door n2 »

wie zegt dat hij de detector koopt om speciaal munitie te zoeken?
backtracer
Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 13 nov 2004, 17:39

Bericht door backtracer »

Wat betreft het verbod:

In principe staat er in de Monumentenwet in de artikelen 39 lid 1, 43, lid 1 en 47, lid1 en 56 lid 1 al e.e.a. over dat "opgraven zonder schriftelijke vergunning van de minister" niet mag. Er zijn een aantal gemeenten die d.m.v. een APV (algemene politieverordening) een metaaldetectorverbod hebben ingesteld voor de hele gemeente of een deel daarvan.
Dat zijn de gemeenten Arnhem, Renkum, Venray, Nijmegen, Gennep en Bunnik.
Een probleem daarbij is wel dat je het moet kunnen handhaven, daar moeten dan met de politie goede afspraken over worden gemaakt.


Hopelijk nog up to date:
http://www.archeologie-gemeenten.nl/vra ... tegoryID=4

Op sommige plekken in Zeeuws Vlaanderen staan vooral naast de Scheldedijken bordjes verboden te zoeken met een detector. Hier is na WOII massaal munitie in het water gedumpt. U zult begrijpen dat zoeken hier verboden is.
(hoewel al vele bordjes inmiddels naast de gedumpte munitie ligt)

Maar beetje voorzichtigheid kan hier wellicht inderdaad geen kwaad. En inderdaad, Westelijk Zeeuws Vlaanderen is wellicht een van meest beschoten gebieden van Nederland (mirakuleuze ontsnapping 15e leger en verdediging/blokkage van de Scheldemonding).
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

n2 schreef:wie zegt dat hij de detector koopt om speciaal munitie te zoeken?
Nou, als je op een WO II forum vraagt op tips voor het zoeken met een metaaldetector, ga ik ervanuit dat ie naar WO II wilt zoeken. WO II zoeken = munitie, en mogelijk gevaar.
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Ik raad aan je heel erg te verdiepen in de soorten munitie, granaten en bommen. Want ze komen in alle maten en vormen voor. Soms de dingen die juist heel onschuldig lijken kunnen levens gevaarlijk zijn.

Zo kan een simpele 20mm kogel een exploderende kop hebben. Als jij dat niet weet en je neemt dat ding mee naar huis voor je zoontje kan dat nog wel eens nare gevolgen hebben. De meeste ongelukken gebeuren ook met dat kleine spul wat nou net zo onschuldig lijkt.

Mocht je wat vinden schakel dan de juiste instanties in die wel weten wat ze er mee moeten doen.

Koop gewoon een paar boeken waarin veel over munitie staat beschreven.
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 1966
Lid geworden op: 02 nov 2002, 13:47
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door Tim »

Ik zou een beetje een rustiger toontje aannemen relichunter;

volgens mij is dit gewoon een vader die een detector wil kopen voor zijn zoontje, maar toch wat bezorgd is wat er kan gebeuren als die nu es munitie vindt. En die kans is groot als je in een dorp leeft dat tijdens de oorlog is platgebombardeerd. Dan zou ik ook bij een wo2 forum aankloppen.
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

Precies! En je weet het niet in 1-2-3.. Daar is wel maanden/jaren voor nodig :!: dan kan je veilig zoeken vind ik zelf.
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

Tim schreef:Ik zou een beetje een rustiger toontje aannemen relichunter;

volgens mij is dit gewoon een vader die een detector wil kopen voor zijn zoontje, maar toch wat bezorgd is wat er kan gebeuren als die nu es munitie vindt. En die kans is groot als je in een dorp leeft dat tijdens de oorlog is platgebombardeerd. Dan zou ik ook bij een wo2 forum aankloppen.
Jep, heb het al verwijderd, maar vind je zelf niet dat het levensgevaarlijk is als een kind van 9 naar munitie/WO II spullen zoekt? En geloof me, WO II relics is 80% munitie... Maar idd, ik had het verkeerd gelezen, ik dacht dat hij zei dat ie speciaal naar munitie wou zoeken.
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Philip,ABRG
Lid
Berichten: 553
Lid geworden op: 26 mar 2005, 16:33

Bericht door Philip,ABRG »

Relichunter heeft een goed punt, ook al wil je niet naar WOII munitie gaan zoeken, dan zou ik toch als ik zo'n ding koopt eerst eens even kijken in wat voor buurt ik woon, hij geeft al aan dat hij verwacht munitie tegen te komen, want hij weet dat de buurt in PLAT GEBOMBARDEERD , dus een beetje voor onderzoek kan geen kwaad,en wat Nico zegt te alle tijden politie inschakelen, zeker als je niet weet wat het is
Wil je dan toch gaan zoeken dan zou ik tegen mijn 9 jaar oud zoontje zeggen, we zoeken een andere buurt op
noogiedansen
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 mei 2005, 18:01
Locatie: Sluis

Bericht door noogiedansen »

Hoi,allereerst bedankt voor jullie reaktie en ik begrijp deongerustheid .
Ik ben helaas geen man maar een vrouw dus dat wou ik ook even uit de wereld hebben.
Mijn vader is beheerder van het archeologisch museum en hij heeft veel over de romeinen daar is opok veel over te vinden hier.
Zelf heeft hij geen metaaldetector meer maar mijn zoon vind het erg intressant om naar oudheidkundie zaken te zoeken vnl.uit het romeinse tijdperk.Omdat er hier veel geschoten is maak ik mij uiteraard zorgen wat betreft munitie in de grond.En omdat mijn kind me lief is wilde ik daarom weten of er4 detectors zijn die dat aangegeven zodoende dat je niet gaat graven en ineens de lucht invliegt.
ik had mijn vraag misschien niet zo moeten stellen.evengoed is alle informatie welkom.Misschien zijn er wel vereningingen of clubs voor beginners waar hij zich bij aan kan sluiten.
met groet noogiedansen
FELIX
Lid
Berichten: 980
Lid geworden op: 25 feb 2005, 14:51
Locatie: Nederland

Bericht door FELIX »

noogiedansen schreef:Hoi,allereerst bedankt voor jullie reaktie en ik begrijp deongerustheid .
Ik ben helaas geen man maar een vrouw dus dat wou ik ook even uit de wereld hebben.
Mijn vader is beheerder van het archeologisch museum en hij heeft veel over de romeinen daar is opok veel over te vinden hier.
Zelf heeft hij geen metaaldetector meer maar mijn zoon vind het erg intressant om naar oudheidkundie zaken te zoeken vnl.uit het romeinse tijdperk.Omdat er hier veel geschoten is maak ik mij uiteraard zorgen wat betreft munitie in de grond.En omdat mijn kind me lief is wilde ik daarom weten of er4 detectors zijn die dat aangegeven zodoende dat je niet gaat graven en ineens de lucht invliegt.
ik had mijn vraag misschien niet zo moeten stellen.evengoed is alle informatie welkom.Misschien zijn er wel vereningingen of clubs voor beginners waar hij zich bij aan kan sluiten.
met groet noogiedansen
Ok ik kan me deze ongerustheid over uw kind goed voorstellen :D . Zelf heb ik geen verstand van detectors, maar het is vast en zeker een fantastische hobby! Veel succes verder. :)
Groeten R.

Felix in columna sedet et cogitat: carpe diem.
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Wat ik laatst heb begrepen is dat er op sommige metaaldetectors de functie 'discriminatie' zit. Hiermee kan je bepaalde metalen (en wellicht andere stoffen) filteren voordat de detector een respons geeft. Weet helaas niet precies hoe het werkt.

Er staat volgens mij ook in het onderdeel #Verzamelaars & Collecties een Topic waarin enkele metaaldetectors besproken worden. En hier staat ook wat over die functie 'discriminatie'.

Maar er zijn genoeg experts die u kunnen helpen. Ze komen vanzelf wel aanwaaien :)

Groeten
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Plaats reactie