Krant: Leger was in 1939 zwak

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Opgeheven account 1427

Bericht door Opgeheven account 1427 »

Dat zou al behoorlijk schelen, ja. Ik voel me persoonlijk niet aangevallen maar zie simpelweg het nut er niet van in om dit woord nog steeds te gebruiken, in ieder geval niet op deze manier.
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

Sbf.Koch schreef:Marloes, heb jij die angst van de bezetting gevoeld? Heb jij in het donker langs controle-posten moeten sluipen? Heb jij 5 jaar in een keldertje gezeten iedere keer dat er een Duitse truck de straat inreed? Heb jij je land bestuurd zien worden door de Oosterburen waardoor je een diepgewortelde hekel aan de bezetter kreeg? Zo ja, dan snap ik best dat je ze nog steeds moffen noemt. Dit was gewoon in de oorlog en als je die bewust hebt meegemaakt , alla.
Maar jij bent na-oorlogs, jij hebt niets te maken met dit gevoel waaruit de behoefte is ontstaan deze mensen gekscherend 'moffen' te noemen.
Heb jij de oorlog meegemaakt?
Waarom vind jij het erg dat duitse wo2 soldaten voor mof worden uitgemaakt?
Ik heb die tijd niet meegemaakt, familie en vrienden wel, met hen praat ik er veel over, voel mee zover dat mogelijk is.
Lees er veel over, vooral boeken uit die tijd.
Dus ik hoor heel vaak dat duitsers moffen genoemd worden en niemand zit daar mee, inclusief de duiters die ik ken die tijdens de oorlog aan de duitse kant vochten.
Maar we kunnen hier nog heel lang over praten, ik heb werk te doen en ik ga toch niet mijn uiterste best doen om het m-woord niet meer te gebruiken zolang ik het nog bijna dagelijks overal om me heen gebruikt hoor worden.
Zoals een 80 jarige vriendin zei; "De duitsers van toen waren moffen, die van nu al lang niet meer hoor."
En daar sluit ik me bij aan.
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

Sbf.Koch schreef:Dat zou al behoorlijk schelen, ja. Ik voel me persoonlijk niet aangevallen maar zie simpelweg het nut er niet van in om dit woord nog steeds te gebruiken, in ieder geval niet op deze manier.
Jij niet, ik wel.
Vrijheid van meningsuiting, etc.
Einde discussie, terug naar de mannen van mei 40.[/i]
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Heb jij de oorlog meegemaakt?
Denk niet dat het hier om gaat.
Het gaat er meer om dat diegene die de oorlog niet hebben meegemaakt gewoon vanuit een historisch oogpunt moeten kijken, en ik dacht dat de geschiedenis op zijn best toch subjectief bekeken werd. En om dat dan met scheldwoorden te doen, vraag ik mij af of het wel begrepen word.

De generatie die de oorlog heeft meegemaakt leefden toen niet in de geschiedenis, zij zijn een deel van de geschiedenis geweest, en het is voor hun ook niet vreemd om over die Duitsers te spreken als 'moffen'.
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

Mmmmh Dodo daar kan ik me wel iets bij voorstellen.
Ik kan geschiedenis tot op een bepaalde hoogte redelijk subjectief bekijken maar niet altijd, zeker niet als het om de meidagen van 40 gaat.
Misschien is de oorlog voor mij nog iets te dichtbij, ik ben er 7 dagen in de week mee bezig en ken erg veel mensen die die tijd hebben meegemaakt.
Ook word het gebruik van mof en moffen in mijn omgeving heel normaal gevonden, weinig amsterdammers in mijn buurt vinden dat ongepast.
Mijn Duitse opa die in de wehrmacht zat vond het overigens grappig, de duitse leerlingen die in de jaren 80 bij ons op school kwamen ook, hadden er nog nooit van gehoord.

Overigens vind ik het gebruiken van historische scheldwoorden echt geen probleem, en maak ik me persoonlijk meer boos over het niet serieus nemen van dat wat de nederlandse soldaten in 40 klaarspeelden.

Hoe dan ook, het is misschien niet proffesioneel maar ik ga mezelf niet beperken op dat gebied.
Nee ik ben niet geheel subjectief, volgens mij is niemand dat.

Maar goed...volgens mij hebben we de hele moffen-discussie al eerder gehad...als mensen er nog graag over doorgaan dan is er misschien een andere thread...kunnen we hier nu terug naar die meidagen?
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
Opgeheven account 1427

Bericht door Opgeheven account 1427 »

Exact.
En zeer zwak om je te beroepen op vrijheid van menings-uiting. Héhé, natuurlijk hebben we dat. Maar dat wil niet zeggen dat het daarom maar prima is wat iedereen roept. Ook ga je teveel in op de betekenis van het woord, ik geloof dat allemaal wel. Het gaat mij erom dat het compleet nutteloos is en getuigt van een gebrek aan een subjectieve visie of tenminste de uiting er van.
Zelfde verhaal voor mensen die het hebben over de Yanks, de Commies enzovoorts. Want nogmaals, het voegt gewoon helemaal niets toe.

**edit**

Laten we inderdaad teruggaan naar de Meidagen, maar asjeblieft Marloes, denk over wat ik hier nu zeg, het is niet aanvallend bedoeld, ook al kan het wel zo klinken. Ik wil je gewoon op iets wijzen.

Meidagen

Ik wil graag weten wat de Forumleden denken over de vertraging die de Duitsers opliepen in Nederland. Was het dat ze het Nederlandse leger onderschatten? Hadden ze een verkeerde tactiek uitgedokterd? Of was het Nederlandse leger werkelijk zo heldhaftig en sterk?
Laatst gewijzigd door Opgeheven account 1427 op 31 mei 2005, 17:30, 1 keer totaal gewijzigd.
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

Ja dat was duidelijk en het was duidelijk dat ik het daar niet mee eens ben...dus...nu terug naar mei 1940
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Ben van mening dat het Nederlandse leger niet zo sterk was, heldhaftig is een andere vraag. Ik ga maar niet op de ze vraag in.

Ikzelf heb het idee dat de Duitsers met hun tacktiek wel de Nederlandse strijdkrachten onderschat hebben, en dat ze behoorlijk overmoedig waren.
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

Tja sterk was het nederlands leger niet op het gebied van bewapening, oude wapens, minder praktische uniformen, zachtere training, etc.
Maar sterk op het gebied van vechten weer wel.
De m*ffen (kijk goed he?) hadden een redelijk slim plan om met de grootste luchtlanding tot dan toe in enkele uren de regering en koninklijke familie te pakken te krijgen en zo de strijd te staken.
Als het gelukt was een reuze plan, eigenlijk ook heel vredelievend want zo kon een oorlog met veel slachtoffers ontweken worden.
Deden alle landen dat maar zo, oorlog voeren tegen de leiders, niet het volk en de soldaten...
Maar ja dan moet je het wel goed doen, en hoeveel luchtlandingstroepen ze ook stuurde en hoe goed de falschirmjager ook getraind waren, de Nederlanders lieten zich niet zomaar overwinnen en vochten terug.
Vliegvelden werden teruggenomen en landende duitse vliegtuigen werden doorzeefd voordat de bemanning kans kreeg uit te stappen.
Ook hadden ze niet goed opgelet bij hun spioneren, net als de Britten bij Arnhem kwamen in 40 de moffen in de problemen door het soppige zachte landschap van Nederland waarbij hun vliegtuigen bleven steken, niet konden landen, etc, etc.
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Hoe stond het dan met het moraal van de Nederlandse troepen? Het lijkt me sterk dat dat vrij hoog was als ze wisten dat er een haast onoverwinnelijk leger tegen ze over stond. Het vechten tegen de Duitsers was een verloren zaak zodra zij Nederland invielen. Het enige wat gedaan kon worden was tijd rekken, that's it...
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

Dat is een goede vraag, de moraal was zeer dubbel.
Aan de ene kant lees je over jongens die inderdaad de hoop opgaven en er geen brood in zagen.
Maar aan de andere kant waren veel van de soldaten zo woedend van deze onrechtvaardige aanval dat dit ze juist weer het duwtje in de rug gaf om te blijven vechten.
Natuurlijk telde ook dat veel soldaten gewoon overvallen werden en het een kwestie werd van vechten of sterven, als je er midden in zit is wegrennen soms geen optie, dood ga je dan waarschijnlijk toch.
Over het algemeen was het moraal in de eerste uren waarschijnlijk redelijk hoog, men was boos en had weinig tijd om te denken.
Daarna zal het snel slecht gegaan zijn, de mof ging reuze snel, ze landen achter de frontlinies, etc.
Maar tegen het einde was het moraal in veel gevallen juist weer hoog, de duitsers waren in het westen weer weggeslagen, veel duitse krijgsgevangene gemaakt, de duitsers kwamen maar niet over de afsluitdijk, Vesting Holland leek nog aardig stand te houden en daarnaast dachten veel soldaten (tevergeefs) dat Engelsen en Fransen ze zouden komen helpen.
Het moraal zakte weer toen men hoorde van het vertrek van de koninklijke familie en natuurlijk het bombardement.
Toch hoor je nog vaak dat veel soldaten het niet snapte dat men uiteindelijk kapituleerde, ze wilde verder vechten.
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Ik had ook ooit eens ergens gelezen dat de Engelsen de olievoorraden in de Rotterdamse haven hadden vernietigd in de dagen van mei.
Klopt dit?
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
dutchknive
Lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 25 mei 2004, 19:15

Bericht door dutchknive »

Als je naar de verhouding kijkt van het "moderne"duitse leger, en het nederlandse leger, wat door de politiek steeds maar werd ingekrompen, hebben ze het nog niet zo slecht gedaan. Mede door de verliezen, werd er een dusdanig verlies toegekend aan de LW, dat de Duitsers daar tot 1945 toe last van hebben gehad.

Trouwens de eerste trend is reeds ingezet, grootschalige bezuinigen op defensie, want er gebeurt toch niets. Nu maar hopen dat de geschiedenis zich niet altijd zal herhalen.......
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Nu maar hopen dat de geschiedenis zich niet altijd zal herhalen.......
Anders sta ik in de laarzen van mijn overgrootvader bij Ypenburg...
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
dutchknive
Lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 25 mei 2004, 19:15

Bericht door dutchknive »

En zorg ik ervoor dat ik wat loodsen volstop met uniformen, dolken etc.
Plaats reactie