Van Waffen-SS naar Algemene SS Vlaanderen

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
De Leeuw Van Vlaanderen
Lid

Bericht door De Leeuw Van Vlaanderen »

Op dit links forum heb je me idd niet nodig nee !
- Trouw Is Meer Dan Een Gegeven Woord -
Narcolepticus
Lid

Bericht door Narcolepticus »

Dag meneer de revisionist/bagatellist
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

Nou welpje, verdoe je tijd hier dan niet langer. Je hebt totaal geen serieuse belangstelling in de waarheid over Wittmann, de Leibstandarte en de misdaden van de Waffen-SS en hier zul je de antwoorden die jij wil horen niet krijgen.

Doei :W
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Marc 82 Recon
Lid

Bericht door Marc 82 Recon »

soms schaam ik me om vlaming te zijn hoor
Private Burges, Marc J
19900519
48th Armored Medical Bn, 2nd Armored Division
Simon
Lid

Bericht door Simon »

De Leeuw Van Vlaanderen schreef:Op dit links forum heb je me idd niet nodig nee !
Je bent dus rechts?....
ERG :cry:
You can bomb the world in to pieces, but you can't bomb it into peace
Marc 82 Recon
Lid

nee extreem rechts
Private Burges, Marc J
19900519
Simon
Lid

Bericht door Simon »

Ja zo bedoel ik het ongeveer, maar het niveau van rechts dat hier te zien is durfde ik niet beschrijven :wink:
Simon
Lid

Bericht door Simon »

De Leeuw Van Vlaanderen schreef:En de moorden in naam van Amerika??? die worden doodgezwegen !
-> Dresden, Hirosjima, Nagasaki... Ik ga men tijd hier niet meer verspillen...salu en de kots !
Owja ook wel opvallend dat elk rechts persoon dit boven haald hé, Oké ze zijn gebeurd en verschrikkelijk, maar wie er wint is nu eenmaal de schrijver van de geschiedenis.
Ook al kunnen er veel mensen zich er niet bij neerleggen...
Ook heb ik enkele maanden geleden een eindeloze discusie gehad met een neo nazi, die beweerde dat er forums vol neo nazi's zitten die de macht willen overnemen over de wereld enzovoort....
Echt zielig waar die mannen mee bezig zijn :roll:

achja tot hier offtopic ik moest het even kwijt...
Opgeheven account 1427

Bericht door Opgeheven account 1427 »

Simon schreef:
De Leeuw Van Vlaanderen schreef:Op dit links forum heb je me idd niet nodig nee !
Je bent dus rechts?....
ERG :cry:
Ik ben ook rechts hoor... VVD-rechts, liberaal dus... Niets mis mee toch? Maar ons welpje dénkt rechts te zijn. Het bagatelliseren van de misdaden aan het oostfront en het blijven aanvoeren van tegen-argumenten als 'de andere zijde beging ook misdaden' lijkt rechts, maar is in feite niet meer dan een naïeve poging om rechts te lijken.

Toch...?
Peter M
Lid

Bericht door Peter M »

Genoeg hierover, dit topic ging over de ronseling van Vlamingen uit de Waffen-SS naar de Germaanse SS.

Ieder zijn manier om een deftige tegenargumentatie te ontwijken, zo blijkt ook hier :roll:
Of mag dit 'lins forum' zich nog aan bronnen verwachten?
Marc 82 Recon
Lid

ja bronnen zouden leuk zijn :)
Private Burges, Marc J
19900519
willysproject
Lid

Bericht door willysproject »

Volgens mij heeft Peter het juist... De 'SS-Vlaanderen' en 'Vlaanderen-Korps' fungeerden als militie van de 'SS in Vlaanderen'...
Wat ook waar is, is dat SS-officieren na het beëindigen van de officiersleergang te Bad-Töltz in elk SS-departement konden terecht komen (Alg SS, Waffen-SS, SD,...)
De namen van Jef Francois, Tony Van Dijck en Karel Verlinden schieten mij onmiddellijk te binnen. Allen zijn ze officier geweest en hebben eerst een tijd aan het front gevochten om daarna in de Germaanse-SS te komen...
Deze aanstelling was niet steeds de wens van het individu. Zo weet ik uit heel betrouwbare bron dat Karel Verlinden talloze malen zijn overplaatsting van Germaanse SS naar Waffen-SS heeft aangevraagd... Zonder resultaat, tot in 1944 wanneer hij in het 'Jagdverband' terechtkwam.

Nu, terzijde...
Zonder over te gaan in politieke meningen en dergelijke zou ik voor onze Nederlandse vrienden het één en ander willen verduidelijken omtrent de Belgische collaboratie... Deze is zeer apart en uniek en in geen geval te vergelijken met de Nederlandse collaboratie...

In Nederland was het zo dat de Nederlandse Koningin, na mei '40, de Nederlandse regering heeft gevolgd naar Engeland teneinde ginder de strijd tegen Duitsland verder te zetten... Om die reden noemen de meeste Nederlanders de Nederlandse collaborateurs van destijds 'landsverraders'... (Eigenlijk een heel eenvoudige situatie...)

In België verliep de geschiedenis minder eenvoudig...
In België is de Koning grondwettelijk Opperbevelhebber van het Belgisch Leger en maakt hij deel uit van de Uitvoerende Macht. Het is ook grontwettelijk de taak van de Koning om elke gevormde regering aan te stellen...
Op 28 mei tekende de Koning (Leopold III) als opperbevelhebber van het Leger tegen de zin van de regering in de onvoorwaardelijke kapitulatie van het Belgisch Leger.
De Belgische regering was niet akkoord met deze beslissing van de Koning en trok, net als de Nederlandse regering naar Engeland om ginder de strijd verder te zetten... Het kwam dus tot een finale breuk tussen regering en Koning....
De koning bleef in België en werd 'gevangene' in zijn paleis... Hij hoopte zo de beste voorwaarden te scheppen voor 'het België van morgen' en hoopte dat België een speciaal statuut in het Duitse Rijk zou krijgen... (Zo ver is het echter nooit gekomen)

Men kan hierbij 2 bedenkingen maken:
1. Ten gevolge van de onvoorwaardelijke kapitulatie van de Koning en het Belgisch Leger op 28 mei werd het Belgisch Leger ontbonden en werd iedereen juridisch ontslagen van zijn weerplicht... Vlamingen of Walen die dienst namen in de Duitse Wehrmacht of Waffen-SS maakten strikt genomen geen inbreuk op Belgische wetten aangezien België (in persoon van de Koning) op 28 mei '40 een einde gemaakt had aan de oorlog tussen België en Duitsland...
2. Welke was de wettige regering?
De 'regering' die in België verder het land bestuurde? Of de regering in ballingschap die eind 1940 in Londen werd gevormd, zonder aanstelling van de Belgische Koning en om die reden juridisch onwettig was....??

Je ziet dat het probleem heel ingewikkeld is, en er zal nooit een pasklaar antwoord zijn... Daarom kun je stellen: de 'Nederlandse' collaboratie is niet gelijk aan de 'Belgische' (Vlaams en Waalse). Daarom kun je de 2 moeilijk met elkaar vergelijken... Voor de Nederlanders is dit niet altijd eenvoudig te begrijpen....

Foto: Tony Van Dijck als SS-Untersturmführer
Afbeelding

PS: Tony Van Dijk is nooit SS-Standartenführer geweest! SS-Standartenführer is een militaire graad die met kolonel overeenkomt. Van Dijck was 'Standaardleider' van de 1e SS Standaard Vlaanderen. 'Standaardleider' is een burgerlijke graad. Ondertussen bleef hij SS-Untersturmführer... !!!
Michael
Lid
Contacteer:

Bericht door Michael »

willysproject schreef:Volgens mij heeft Peter het juist... De 'SS-Vlaanderen' en 'Vlaanderen-Korps' fungeerden als militie van de 'SS in Vlaanderen'...
Wat ook waar is, is dat SS-officieren na het beëindigen van de officiersleergang te Bad-Töltz in elk SS-departement konden terecht komen (Alg SS, Waffen-SS, SD,...)
De namen van Jef Francois, Tony Van Dijck en Karel Verlinden schieten mij onmiddellijk te binnen. Allen zijn ze officier geweest en hebben eerst een tijd aan het front gevochten om daarna in de Germaanse-SS te komen...
Deze aanstelling was niet steeds de wens van het individu. Zo weet ik uit heel betrouwbare bron dat Karel Verlinden talloze malen zijn overplaatsting van Germaanse SS naar Waffen-SS heeft aangevraagd... Zonder resultaat, tot in 1944 wanneer hij in het 'Jagdverband' terechtkwam.
Ik denk dat SS-Untersturmführer Pasques en Stevens ook bij dat groepje behoorden. Ik denk dat de bedoeling was het geheel Führerkorps van de Germaansche SS te vullen met Vlaamse SS-mannen van de Waffen-SS, zoals ze ook in de Andere Germaanse gebieden deden.
Welke functie had Karel Verlinden bij de Germaansche SS in Vlaanderen?
Michael
Lid
Contacteer:

Bericht door Michael »

De Leeuw Van Vlaanderen schreef:De leden van de Germaanse SS hielden zich in Vlaanderen zelf bezig o.a. het korps van Robert Verbelen. Zijn mannen hebben bij mijn weten nooit aan het Oostfront gediend ! Daar tegen over waren er wel mannen die van het Oostfront naar de Germaanse SS gemuteerd werden (niet meer geschikt om een gevechtsfunctie uit te oefenen).
Alle leden van de Germaansche SS in Vlaanderen, zowel SS- als FK-mannen waren automatisch ook lid van het DEVLAG-Sicherheidskorps en waren dus ook inzetklaar voor eventuele vergeldingsacties. Dus ook alle Waffen SS-mannen die in de meeste gevallen wel een leidende functie in de Germaansche SS hadden.

Niet meer geschikt om een gevechtsfunctie uit te oefenen? Dat zou ik niet durven zeggen. Na September 1944 gingen de Waffen SS-mannen terug naar de Waffen-SS, vele naar het SS-Jagdverband "Nordwest".
Michael
Lid
Contacteer:

Bericht door Michael »

De Leeuw Van Vlaanderen schreef:De meesten waren eerst Waffen-SS en dan Germaanse SS
De Germaansche SS diende voornamelijk als Wervingskorps voor de Waffen-SS. Als het aan SS-Obersturmführer François had gelegen, zond hij de hele Germaansche SS naar de Waffen-SS, 'want ze waren overigens overbodig in Vlaanderen'.
Plaats reactie