Directeur Oorlog en Verzetsmuseum Overloon ontslagen!

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
robin.h
Lid
Berichten: 1877
Lid geworden op: 11 nov 2002, 17:23
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door robin.h »

Ook ik zou willen dat het museum alleen met Wo2 te maken heeft. Ik had de tekst alleen van hun website afgehaald :wink:
Mijn nieuwe verzamelsite: " http://www.worldwar2collector.tk "
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Het motto 'oorlog hoort in een museum' verwoordt de belangrijkste doelstelling van het museum. Gelegen in een groot park, waar in september - oktober 1944 een historische veldslag woedde, is het museum een blijvende herinnering aan de Tweede Wereldoorlog, maar ook een monument om stil te staan bij het geweld en de oorlog van vandaag de dag.

'Overloon' is een modern, leerzaam en pakkend museum. Aan de hand van authentieke voorwerpen, documenten, wisselende tentoonstellingen en eigentijdse audio-visuele middelen wordt de geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog in beeld gebracht, uitgelegd en geactualiseerd.


Dit staat op de site van het museum en het is dus duidelijk dat het museum de link wil leggen tussen WO2 en het hedendaags geweld.

Op zich is dit niet slecht. De laatste jaren zien we meer en meer acties van de internationale gemeenschappen onder UNO of NATO vlag. Dat is wat je vandaag de dag op het journaal ziet.
Niets weerhoudt het musuem er dus van een aparte afdeling in te richten waar je de conflicten sedert 1945 geïllustreerd ziet (Korea, 6-Daagse Oorlog, Vietnam, Falklands, Golf, etc.....)
Nu staat het idd door elkaar en zit er geen lijn in het museum...

Beter een kleine originele permanente zaal, met daarnaast vaak wisselende tijdelijke expo's, dan een hoop rommel op elkaar... Wisselende tijdelijke expo's lokken ook meer terugkomende bezoekers...

Misschien hoort dit museum in een museum???!! 8)

Johan
29th Let's Go!!!!!
-Sniper-
Lid
Berichten: 86
Lid geworden op: 05 jun 2005, 21:46
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

Bericht door -Sniper- »

Wilco Vermeer schreef:Aha, skylighter. Da's wel een ander verhaal dan hier in deze topic door sommigen werd beweerd nl dat Overloon hem wilde gaan slopen en bijvoorbeeld als entree gebruiken.
Dat kan gewoon niet omdat de Zwijndrecht verzameling niet wordt verkocht of weggegeven, maar in bruikleen gaat naar Overloon.

Bij Overloon wordt momenteel een gigantische hal gebouwd om de gehele verzameling in onder te brengen. Ga maar eens kijken, je wet niet wat je ziet.

Zwijndrecht was een private verzameling en de eigenaar wilde er mee stoppen. Op deze wijze blijft in ieder geval de verzameling toonbaar voor Nederland. En geloof me maar er zijn hele duidleijke afspraken gemaakt met Overloon hoe men en mee om moet gaan.

O ja de directeurs had maar weinig te vertellen hoor. Hij was maar uitvoerder.
hehe hier hoor ik eindelijk wat zinigs :!:

Er gaan 100 voertuigen uit Zwijndrecht naar Overloon.
Ik geloof dat de eigenaar van het Marschal museum een derde van de hal zelfs mee betaald.

De Barc waar jullie het overhebben is inderdaad enorm groot, maar is niet van de 2e Wereld Oorlog, net zoals meerdere voertuigen die in het museum staan en die zullen dus niet naar overloon gebracht worden.
Greetzzz -Sniper
Gebruikersavatar
jeroen1944
Lid
Berichten: 991
Lid geworden op: 20 aug 2004, 22:03

Bericht door jeroen1944 »

Hmmm, ik heb het toch anders gehoord, wat moeten ze met US-transport voertuigen???
Gebruikersavatar
Brianlinden
Lid
Lid
Berichten: 2504
Lid geworden op: 03 jan 2004, 22:13
Locatie: Leiden

Bericht door Brianlinden »

jeroen1944 schreef:Hmmm, ik heb het toch anders gehoord, wat moeten ze met US-transport voertuigen???
die gooien ze op de sloop
KätheHelfrich
Lid
Berichten: 469
Lid geworden op: 17 aug 2004, 10:57
Contacteer:

Bericht door KätheHelfrich »

Voor zover ik weet gaat Overloon erg uitbreiden, er komt ook een WO1 gedeelte.

Het (nieuwe) doel van Overloon is de oorlogen in beeld brengen vanaf de vorige eeuw tot en met heden. Daar hoort de Eerste Wereldoorlog dus bij.
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl
Het WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen
Gebruikersavatar
jeroen1944
Lid
Berichten: 991
Lid geworden op: 20 aug 2004, 22:03

Bericht door jeroen1944 »

Ja, das dan net heel erg jammer, ze echt aan het gebeuren oktober/november 1944 voorbij. De slag om Overloon/Venray! Hoeveel informatie is hier nog van te vinden in het museum?? Zeer weinig, helemaal ondergesneeuwd door de minder interessante items die niet in die streek gebeurd zijn! Terwijl het museum op de grond staat waar in oktober 44 zware closecombat gevechten zijn geweest! Met pionierschop en bayonet! En daar bovenop gaan ze nu een lelijk gebouw plaatsen met dingen die HELEMAAL NIET interessant zijn voor de regio!! Gatver!!!
Gebruikersavatar
Nick
Lid
Berichten: 2204
Lid geworden op: 10 apr 2004, 20:32

Bericht door Nick »

Vind ik ook.

Men moet dit gewoon zo laten, geen wo1 enz.
Gewoon over de slag om overloon, daarvoor is het museum ook gebouwd.
En wat je zegt, de plaats waar men 60 jaar geleden kei hard heeft gevochten, omspitten voor een of andere loods...... Zeer jammer :(
Infanterie: Königin aller Waffen!
Gebruikersavatar
Alex
Beste Signature 2007
Beste Signature 2007
Berichten: 2352
Lid geworden op: 04 jun 2005, 12:20
Locatie: hellevoetsluis

Bericht door Alex »

ik heb wel eens ergens gehoord dat het museum in overloon alle orginele uniformen had verkocht en verruild voor repro's. weet iemand hier meer over?
KätheHelfrich
Lid
Berichten: 469
Lid geworden op: 17 aug 2004, 10:57
Contacteer:

Bericht door KätheHelfrich »

Nick schreef:Vind ik ook.

Men moet dit gewoon zo laten, geen wo1 enz.
Gewoon over de slag om overloon, daarvoor is het museum ook gebouwd.
En wat je zegt, de plaats waar men 60 jaar geleden kei hard heeft gevochten, omspitten voor een of andere loods...... Zeer jammer :(
Waarom het niet breed trekken dan?
Hoe je het ook wend of keert, Musea als dit zijn alleen voor de heel weinigen interessant, als je het breed trekt blijft er meer materiaal bewaard ( dat we toch al in ons bezit hebben) draag je veel beter uit wat een oorlogen er geweest zijn in de 20e eeuw waar Nederland bij betrokken was en je trekt veel meer publiek.

Face it, Musea veranderen en er is verder nergens in Nederland zo'n locatie en ruimte waar het kan.
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl
Het WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen
KätheHelfrich
Lid
Berichten: 469
Lid geworden op: 17 aug 2004, 10:57
Contacteer:

Bericht door KätheHelfrich »

alex schreef:ik heb wel eens ergens gehoord dat het museum in overloon alle orginele uniformen had verkocht en verruild voor repro's. weet iemand hier meer over?
Hear say, niet traceerbaar.
Bedenk dat ieder museum handelt, en er zullen heus wel spullen verkocht zijn, normale gang van zaken.
Maar om elkaar na te praten dat alles verkocht is en vervangen is voor repro gaat me te ver.
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl
Het WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen
Dean-
Lid
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 feb 2005, 14:37
Locatie: Noordwijk
Contacteer:

Bericht door Dean- »

KätheHelfrich schreef:
alex schreef:ik heb wel eens ergens gehoord dat het museum in overloon alle orginele uniformen had verkocht en verruild voor repro's. weet iemand hier meer over?
Hear say, niet traceerbaar.
Bedenk dat ieder museum handelt, en er zullen heus wel spullen verkocht zijn, normale gang van zaken.
Maar om elkaar na te praten dat alles verkocht is en vervangen is voor repro gaat me te ver.
En toch is het gebeurd, volgens my is er hier zelfs een topic over op dit forum van iemand die de uniformen bekeken heeft. En ondervonden dat ze repro waren, ik zal ff zoeken.


//Dean

Edit: Link gevonden: http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?t=979 ... t=overloon lees dat maar eens :)
''Man hat uns zwar die welt genomen aber beim himmel hat man es nicht geschafft''
KätheHelfrich
Lid
Berichten: 469
Lid geworden op: 17 aug 2004, 10:57
Contacteer:

Bericht door KätheHelfrich »

O, het stukje kende ik hoor :)
Dank je.
Maar ik denk dat je heel voorzichtig moet zijn met dit soort uitspraken,
1 iemand, en "alle"stukken?
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl
Het WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Directeur Oorlog en Verzetsmuseum Overloon ontslagen!

Bericht door Erik »

Overigens is het verruilen van originelen voor repro ook niet strafbaar. Het is maar wat de doelstelling van een museum is!
Als de doelstelling het tentoonstellen van "hoe zag het eruit" is, is het laten zien van goede repro's prima! Originele uitrustingsstukken kunnen dan verkocht worden aan musea die tot doel hebben dergelijke stukken goed te conserveren of ter studie voorhanden te hebben. Naast musea zouden dit ook openbare verzamelingen kunnen zijn.
Ik weet niet of dat ook hier heeft plaatsgevonden. Net als de andere inzender op dit forum ben ik niet uitgenodigd door de directie om mede een beslissing te nemen over "wat te doen met een deel van de collectie". Alleen de eigenaars van de collectie en belanghebbenden worden hierin gekend.
Wees voorzichtig met uitspraken die gebaseerd zijn op vermoedens of wensen. Bedenk dat je gelijk hebt voor datgene dat je zelf gezien hebt! Je kunt niet instaan voor de uitspraken van een ander!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Directeur Oorlog en Verzetsmuseum Overloon ontslagen!

Bericht door Jim »

Je reageerd op een topic en reacties van ruim 3 jaar geleden! :?
Hoewel je antwoordt wel zeker hout snijd om het zo te zeggen, hebben andere hetzelfde in mindere mate gezegd.

En het hele topic is eigenlijk oud nieuws achterhaald.

Ik begrijp helemaal niet waarom je nog een reactie plaatst.

Het woord actueel is geheel niet meer van toepassing zelfs.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Plaats reactie