Je allereerste voorwerp

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Gebruikersavatar
Mooyman
Lid
Berichten: 3061
Lid geworden op: 14 okt 2003, 12:37
Locatie: O(o)st-Friesland

Bericht door Mooyman »

Ik neem aan dat al de door philips gemaakte knijpkatten voor de bezetter waren Bjorn, er gold in geheel Nederland namelijk een verduisterings plicht :wink: .
Bjorn
Lid
Berichten: 1577
Lid geworden op: 20 mei 2003, 09:36

Bericht door Bjorn »

Volgens mij had je wel degelijk knijpkatten die speciaal voor de bevolking waren bedoeld? :?


Bjorn.
Gebruikersavatar
Mooyman
Lid
Berichten: 3061
Lid geworden op: 14 okt 2003, 12:37
Locatie: O(o)st-Friesland

Bericht door Mooyman »

Kan mogelijk zo zijn, maar lijkt mij persoonlijk van niet daar er voor de gehele bevolking, op een aantal uitzonderingen na, een algeheel uitgaans verbod gold.
Gebruikersavatar
Willem ter Haar
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 27 jul 2003, 15:18
Locatie: Barneveld (Gelderland)
Contacteer:

Bericht door Willem ter Haar »

Het licht kan thuis ook niet werken. Handig dat je dan toch een lampje heb.
Als iedereen hetzelfde denkt, dan denkt er iemand niet na. (generaal George S. Patton)
Bjorn
Lid
Berichten: 1577
Lid geworden op: 20 mei 2003, 09:36

Bericht door Bjorn »

Willem ter Haar schreef:Het licht kan thuis ook niet werken. Handig dat je dan toch een lampje heb.
Ja :) .

Bjorn.
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

na mijn weten is het civiele aanmaak anders stond er wel een WH stempel op ipv een philips teken
Gebruikersavatar
Miesjel
Lid
Berichten: 3050
Lid geworden op: 07 dec 2003, 20:02

Bericht door Miesjel »

Mooyman schreef:Ik neem aan dat al de door philips gemaakte knijpkatten voor de bezetter waren Bjorn, er gold in geheel Nederland namelijk een verduisterings plicht :wink: .
Ik weet niet of dat waar is mooyman, mijn oma heeft hem namenlijk gehad van een canadees of engelsman die bij hun ingekwartierd zat. (Ze hebben een groot aantal canadesen en engelsen in hun keldertje gehad, heb er nooit aan gedacht naar het verhaal achter het ding te vragen).

Michel
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
Mattie
Lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 24 okt 2003, 14:20
Locatie: Zuid Limbabwe

Bericht door Mattie »

Effekes voor de duidelijkheid;
de knijpkat bestaat al van voor de oorlog. De handdynamo had namelijk als groot voordeel dat er geen batterij nodig was. Batterijen waren in die tijd best duur. Vandaar het begin ervan. Ze werden naast bij Philips in Eindhoven ook gemaakt door Philips Argentinie en vervolgens geimporteerd. De productie was gericht op de civiele markt.

Avondklok tijdens de oorlog;
De avondklok en het daarmee samengaande verbod om op straat te komen ging in om 20.00uur, met uitzondering voor hen die een Sonder Erlaubniss hadden om na die tijd op straat te komen; denk bijv. maar in het Zuiden aan de mijnwerkers die in de nachtploeg moesten werken. Daarnaast was het tussen ongeveer 5 uur en 8 uur ook al donker en kwamen de knijpkatten dan goed van pas. Ook in huis werden ze gebruikt als alternatief voor dure elektra en kostbare kaarsen. Aan te bevelen als ge naar de wc moest; ....... :P

De naam knijpkat komt van het geluid dat de lamp maakte; de dynamo laat een geluid horen wat met zeeeeeer veel fantasie overeenkomt met een kat. Officiele naam was inderdaad Philips handdynamo.

Dat de knijpkatten echter militair gebruikt zijn trek ik sterk in twijfel. En de aangehaalde schrijver biedt daarbij ook niet alle wenselijke fiducia. Een concrete aanwijzing over het militair gebruik zou gevonden kunnen worden in originele Heeresanleitungen of oude foto's; en die zijn mij niet bekend.... :|


Mattie. :)

De aangehaalde literatuur dat de knijpkat
Schiet toch op man; 't is bijna week-end, ik wil gaan zuipen!
Gebruikersavatar
Miesjel
Lid
Berichten: 3050
Lid geworden op: 07 dec 2003, 20:02

Bericht door Miesjel »

Ik moet Mattie toch gelijk geven denk ik, ik heb ook nog nooit een foto van een soldaat met 'Handdynamo' gezien. :(

Maar misschien dat we nu weer verder kunnen gaan met de eerste voorwerpen van de verzamelaars hier?
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
Timbaland
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 29 jan 2004, 23:26

Bericht door Timbaland »

Mijne 1e voorwerp was een wat achteraf bleek Canadese helm uit 1942.. deze heb ik nog steeds in mijn bezit..
des tijds gekocht voor... 2 gulden 50!!!
We zijn allemaal lotgenoten op een slagveld
De overlevende vergeten en de stervende een held..
Gebruikersavatar
Simon
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 24 dec 2003, 17:58

Bericht door Simon »

oeveel euro is da? :) ken namelijk niks van gulde :P
You can bomb the world in to pieces, but you can't bomb it into peace
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

saimen schreef:oeveel euro is da? :) ken namelijk niks van gulde :P
Een euro en dertien cent ongeveer.
(1 euro = 2.20371 gulden)
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Bjorn
Lid
Berichten: 1577
Lid geworden op: 20 mei 2003, 09:36

Bericht door Bjorn »

Proos schreef: Een euro en dertien cent ongeveer.
(1 euro = 2.20371 gulden)
Bijna niks dus..... :P :)

Bjorn.
Reinier
Lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 06 dec 2005, 16:45
Locatie: Grootegast

Bericht door Reinier »

mij erste ietum was een NSDAP speldje.

Reinier
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Gesloten