Genialiteit en gekte horen bij elkaar.

Digitale ontmoetingsplek. Hier kunnen berichten geplaatst worden die niet in een van de andere categorieën passen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Genialiteit en gekte horen bij elkaar.

Bericht door Arjen »

http://www.nu.nl/news/539527/83/Genialiteit_en_gekte_horen_bij_elkaar.html schreef: Genialiteit en gekte horen bij elkaar

Uitgegeven: 11 juni 2005 13:36
Laatst gewijzigd: 11 juni 2005 13:47
LONDEN - Genialiteit kan niet bestaan zonder een psychiatrische aandoening. Volgens een Ierse expert in de autistische stoornis Asperger leden zeker 21 bekende artiesten aan het syndroom.

Beethoven, Mozart, Hans Christian Andersen, Immanuel Kant en George Orwell staan op de lijst met musici, schrijvers, schilders en filosofen die volgens de psychiater aan Asperger leden. Ook Einstein zou mogelijk de vorm van autisme hebben gehad, meldde de Britse krant The Daily Telegraph zaterdag.

De Ierse professor Michael Fitzgerald heeft in ruim dertig jaar meer dan 900 mensen gediagnosticeerd met het syndroom, dat invloed heeft op de sociale vaardigheden maar niet op het intellect. Volgens hem kunnen mensen met het syndroom uitzonderlijk artistiek of wiskundig geniaal zijn.

Creatief spel

Een van de uitingen van Asperger is het onvermogen tot creatief spel. Volgens Fitzgerald zouden George Orwell, de Britse schilder Laurence Stephen Lowry en de Britse schrijver en wiskundige Lewis Carroll als 'zelfhulpverlening' zijn gaan schrijven en schilderen. "Asperger en creativiteit zijn twee zijden van dezelfde munt, het één kan niet zonder het ander", aldus Fitzgerald, die is verbonden aan de universiteit van Dublin. Hij publiceert zijn bevinden later deze maand.

Voor het onderzoek gebruikte Fitzgerald de biografieën en getuigenissen over de 21 beroemdheden. Dat Orwell aan het syndroom leed, leidde hij af uit diens sociale onvermogen, beperkte zienswijze, herhalingen in zijn gedrag en Orwells onhandigheid. Ook Beethoven zou onbeholpen en emotioneel onvolwassen zijn geweest en zou een ongebruikelijk groot hoofd hebben gehad, eveneens een kenmerk van Asperger.

Emotioneel onvolwassen

De Britse belangenvereniging van autisten onderschrijft de bevindingen van de Ierse professor. Beethoven-expert Barry Cooper is echter verbluft over de postume diagnose. "Beethoven was slonzig omdat hij met hogere zaken bezig was. En ik heb hem nog nooit horen omschrijven als emotioneel onvolwassen."
I rest my case....
nu alleen nog uitvogelen waarin ik geniaal ben...
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Plaats reactie