BD jasjes marktplaats

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
lee enfield
Lid
Berichten: 243
Lid geworden op: 02 jan 2005, 23:51

Bericht door lee enfield »

Over: http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?t=8484

volgends mij zijn die griekse !!!
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

lee enfield schreef:volgends mij zijn die griekse !!!
Dat over die Griekse jasjes is een broodje aap verhaal. Bij veel van deze jasjes zie je een grote dikke zwarte stempel die afwijkt van de normale Engelse pijl. Onder die stempel zit in feite een na oorlogse stempel.
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

En als die Engelse pijl er wel gewoon instaat en het jasje is gedat. 1942 maar hij heeft wel die ietwat afwijkende groene kleur? :?
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
k98s
Lid
Berichten: 497
Lid geworden op: 13 apr 2005, 16:38

Bericht door k98s »

Is dit dan een na oorlogse???
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Ik vertrouw in ieder geval geen enkel jasje waar de datering gestempeld is. Want als je de Britse jasjes kent horen daar labels in te zitten.

Over de kleur van het jasje ga ik niks zeggen. Want van een foto is niet te beoordelen of deze afwijkt van de "oorlogse" jasjes.
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

Owkay, dus erg onduidelijk of deze jasjes orgineel zijn of niet?
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

SiNiStEr schreef:Owkay, dus erg onduidelijk of deze jasjes orgineel zijn of niet?
Ik denk dat het gewoon na oorlogse jasjes zijn. De prijs van een oorlogs jasje, ééntje dus met een label, ligt rond de 130 euro. Dus waarom zou zo'n jasje met een stempel dan zo goedkoop zijn?

Als ik in de Britisch soldier kijk dan zie ook alleen jasjes afgebeeld met een label. Ik heb er zelf nog weinig info over gevonden.

Maar ik ben wel overtuigd de jasjes waar een dikke zwarte pijl in gestempeld staat dat die na oorlogs zijn. Daar onder zit gewoon een na oorlogse stempel.
SignalH
Lid
Berichten: 102
Lid geworden op: 24 feb 2005, 21:10

Bericht door SignalH »

Zonder ze in m'n handen gehad te hebben kan ik me niet uitspreken over deze jasjes. Maar....
Britse BD's hebben steeds een label dit was een officiële vereiste :!:
"Each garment shall be fitted with a stitched-on calico or linen label giving the broad Arrow, name of the article, the size, particulars of measurements, the name of the contractor and the month and year of delivery" Specification of 28 october 1938.
Zelfs de in het buitenland voor het Britse leger vervaardigde uniformen (USA, België, ...) werden voorzien van een label (of bijkomend label) met de vereiste vermeldingen.
Men mag ook niet vergeten dat vlak na de oorlog elk land zijn BD's begon te produceren, telekenmale gelijk of identiek aan de pattern 37.
And last but not least, de pijlen op de foto's zijn GEEN broad arrows, trouwens 2 pijlen is ook al vreemd.

Vriendelijke groeten,
Gebruikersavatar
Daniel
Lid
Berichten: 181
Lid geworden op: 24 feb 2005, 21:23
Locatie: omg. Arnhem

Bericht door Daniel »

Beste mensen,

Ik kan me ook niet herinneren dat ik gezegd heb dat het Engelse jasjes zijn.......
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

De discussie gaat dan ook niet over wat jij hebt gezegd maar over wat lee enfield zegt en over het feit of deze jasjes oorlogs zijn of niet. :) ;)
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
jeroen1944
Lid
Berichten: 991
Lid geworden op: 20 aug 2004, 22:03

Bericht door jeroen1944 »

Deze zijn zeker in Engeland geproduceerd, alleen niet voor het Britse leger. Geproduceerd als hulpgoederen zoals Griekenland, etc, etc..
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Ik ben vandaag wezen kijken naar de 2 jasjes. Heb ze dus ook in me handen gehad. Het gaat om het patern 49 jasje. Ook was er op 1 plek een stukje stof weg gesneden. Daar heeft dus de na oorlogse stempel gestaan.

Maar het zijn prima jasjes voor re-enactment.
Jurryt
Lid
Berichten: 2488
Lid geworden op: 02 jul 2004, 01:24

Bericht door Jurryt »

even een vraag

http://img197.echo.cx/img197/8562/pict08707te.jpg

P49 model zeg je? Die hadden toch dat je de knopen op de borstzakken wel kon zien? Bij dit jasje zijn ze toch niet zichtbaar? Of zit ik er nu naast.
Gebruikersavatar
jeroen1944
Lid
Berichten: 991
Lid geworden op: 20 aug 2004, 22:03

Bericht door jeroen1944 »

Nico Roelofs schreef:Ik ben vandaag wezen kijken naar de 2 jasjes. Heb ze dus ook in me handen gehad. Het gaat om het patern 49 jasje. Ook was er op 1 plek een stukje stof weg gesneden. Daar heeft dus de na oorlogse stempel gestaan.

Maar het zijn prima jasjes voor re-enactment.
Aha, dus geen cws 1944 stempeling..?
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Jurryt schreef:even een vraag

http://img197.echo.cx/img197/8562/pict08707te.jpg

P49 model zeg je? Die hadden toch dat je de knopen op de borstzakken wel kon zien? Bij dit jasje zijn ze toch niet zichtbaar? Of zit ik er nu naast.
Ja de knopen zijn gewoon te zien op de borstzakken. Is op de foto niet te zien. Maar ze zijn wel degelijk te zien als je ze in je hand heb.
Aha, dus geen cws 1944 stempeling..?
Jewel, maar ze hebben de na oorlogse stempel eruit gesneden en er die Britse nep stempel ingezet. Zodat hij oorlogs lijkt.
Plaats reactie