M-1905E1 Bayonet

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tim Y.
Lid
Berichten: 1202
Lid geworden op: 27 apr 2005, 14:42
Locatie: Kerkrade

M-1905E1 Bayonet

Bericht door Tim Y. »

Deze bajonet zat in een fake schede, dus ik weet niet zeker of hij origineel is. Kan iemand mij zeggen of dit een originele of een fake is?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Als er meer foto's nodig zijn, vraag het gerust.
- Voorheen: Lt. Tim_NL
A man is not dead, until he is forgotten.
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Ziet er oke uit hoor. :)
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
Tim Y.
Lid
Berichten: 1202
Lid geworden op: 27 apr 2005, 14:42
Locatie: Kerkrade

Bericht door Tim Y. »

Hij zat in een fake schede, ik denk tenminste dat hij fake is. Het kan ook dat iemand hem overgeschilderd heeft en toen zag dat het "Flaming Bomb" teken niet meer duidelijk was, en het er nog eens ingekrast heeft want zo ziet het namelijk uit. Weet iemand trouwens hoe deze schede onder de verf uitziet? Bij mij is hij namelijk onder de verf van oranje plastic. Het kan dat dit in orde is, maar ik weet het niet.
- Voorheen: Lt. Tim_NL
A man is not dead, until he is forgotten.
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

Ik dacht dat ze daaronder bruin waren?
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
seabee
Lid
Berichten: 987
Lid geworden op: 26 jun 2004, 13:33

Bericht door seabee »

Bedoel je dit?
Afbeelding

Bayo is wel goed. Alleen heb ik nog nooit de tweede stempeling (UFH) gezien op die kant. Misschien hebben zij de bayo ingekort??

De schede is van een soort composiet plastic gemaakt, beige achtige kleur en groen gespoten.
CAN DO
Gebruikersavatar
Tim Y.
Lid
Berichten: 1202
Lid geworden op: 27 apr 2005, 14:42
Locatie: Kerkrade

Bericht door Tim Y. »

Juist ja dat teken. Ja, dit materiaal is ook beige/oranje.
- Voorheen: Lt. Tim_NL
A man is not dead, until he is forgotten.
Gebruikersavatar
Mr_Flibble
Lid
Berichten: 631
Lid geworden op: 04 nov 2004, 16:24
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Bericht door Mr_Flibble »

De E1 is inderdaad een ingekorte M1905. Velen zijn van 16" naar 10" ingekort zo rond 1942.
Je kan het zien dat hij is ingekort aan de bloedgeul die helemaal tot de punt doorloopt, bij de latere 10" bajonetten stopt deze voor de punt.

Ik geloof niet dat er al bajonetten worden nagemaakt. Er zijn misschien wel na-oorlogse te krijgen, maar van nep bayonetten heb ik nog niet gehoord (behalve die rubberen van Band of Brothers dan)


De top van de schede is van metaal. de rest is van resin, (canvas strips gedoopt in hars, zoals bij de M1 Binnenhelm) de kleur is bruin/geel en lichtelijk transparant.
In Tabulas Argenteas Refero
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1753
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Bericht door earlymb »

Deze bajonet is gemaakt van een "M1942" (heeft geen origineel typenummer) en niet van een M1905. In feite zijn de "M1942" en M1905 bajonetten gelijk aan elkaar, behalve de handvatten en bouwjaar. Dit exemplaar is in 1942 gemaakt door American Fork and Hoe in 1942, en ingekort door Union Fork and Hoe, een andere fabriek. Meestal stond hun stempel bovenop het handvat, dus dit zie je niet zo vaak. De schede lijkt me niet origineel van je beschrijving. :wink:

Grtn

David
Plaats reactie