Welke Wapens mag je nu wel hebben en welke nu niet.

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

Ik denk dat het raadzaam is te googelen op "Nederlandse Wapenwet", je kunt dan op de Justitie website alle regels beknopt lezen. Wel zo handig! ;)
Daar is 'ie weer!
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

E.T schreef:Sabels en bajonetten mogen wel?
ik dacht dat je maar combatknives mag hebben kleiner dan je handpalm ofzo? :?

maarja, misschien maar beter ook dat je sabels wel mag hebben anders krijgen heel veel mensen (je incluis) problemen
Kijk even hier, op deze site die Peter Moelans al heeft gegeven: http://wetten.overheid.nl/ en vervolgens zoeken op 'wapens en munitie' Daar staat alles wat je moet weten.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Verboden verzameobjecten

Bericht door asjemenou »

Helaas jongens zoals al reeds gezegd er mag niet zoveel op vuurwapengebied in Nederland. Ik meen 'm hier al een keer op een foto op dit forum gezien te hebben maar dit mag dus ook niet; http://cgi.ebay.de/SOFTAIR-MASCHINENPIS ... dZViewItem
Het in je bezit hebben van dit "speelgoedding" staat gelijk aan het in bezit hebben van een originele, schietklaar of gedeactiveerd.
Onlangs ben ik benadert door een persoon die een onklare Mosin Nagant in z'n bezit heeft. Onklaar volgens de Nederlandse wapenwet, niets mis mee dus. Bij het wapen ontbreekt alleen de pompstok. Z'n vraag was of dat ik wist of hoe hij aan zo'n pompstok kon komen. Ik raadde hem aan om de Nederlandse online veilingsites maar eens in de gaten te houden. Of om een militariabeurs in Nederland te bezoeken.
Kort daarop mailde hij mij dat ie pompstokken te koop heeft zien staan op de Amerikaanse Ebay site. Ik heb 'm alleen geadviseerd om hier goed over na te denken want zo'n pakketje komt wel via Schiphol Nederland binnen. En een pompstok is wel een deel van een vuurwapen! Ik kan mij een recentelijk bericht in de media herinneren van iemand die dus meerdere malen onderdelen van vuurwapens kocht via buitenlandse Internetsites. Hij is dus uiteindelijk tegen de lamp gelopen. Zo zie je maar, het wordt wel in de gaten gehouden. Ik zou het in ieder geval niet doen. Het is het mij in ieder geval allemaal niet waard.
micky
Lid
Berichten: 578
Lid geworden op: 22 sep 2005, 17:09
Locatie: Heerlen

Bericht door micky »

sorry hoor nico maar ik snap er helemaal geen bal van :D
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

micky schreef:sorry hoor nico maar ik snap er helemaal geen bal van :D
Oke, ja kan ik me inderdaad wel voorstellen. Ik heb zelf ook moeite met het lezen van die tekst. Je bent ook nog wel wat jaartjes jonger. Even niet op gelet. :lol:
Gebruikersavatar
Devilmorfose
Lid
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 dec 2003, 23:46

Re: Verboden verzameobjecten

Bericht door Devilmorfose »

Een pompstok is geen ESSENTIEEL onderdeel van een vuurwapen, daarom is het bezit ervan niet strafbaar. Dat is het verschil..
Ik weet alleen niet precies hoe het zit met het houtwerk van een wapen zoals de k98 en enfield. Volgens mij mag dat gewoon ook.

asjemenou schreef:Helaas jongens zoals al reeds gezegd er mag niet zoveel op vuurwapengebied in Nederland. Ik meen 'm hier al een keer op een foto op dit forum gezien te hebben maar dit mag dus ook niet; http://cgi.ebay.de/SOFTAIR-MASCHINENPIS ... dZViewItem
Het in je bezit hebben van dit "speelgoedding" staat gelijk aan het in bezit hebben van een originele, schietklaar of gedeactiveerd.
Onlangs ben ik benadert door een persoon die een onklare Mosin Nagant in z'n bezit heeft. Onklaar volgens de Nederlandse wapenwet, niets mis mee dus. Bij het wapen ontbreekt alleen de pompstok. Z'n vraag was of dat ik wist of hoe hij aan zo'n pompstok kon komen. Ik raadde hem aan om de Nederlandse online veilingsites maar eens in de gaten te houden. Of om een militariabeurs in Nederland te bezoeken.
Kort daarop mailde hij mij dat ie pompstokken te koop heeft zien staan op de Amerikaanse Ebay site. Ik heb 'm alleen geadviseerd om hier goed over na te denken want zo'n pakketje komt wel via Schiphol Nederland binnen. En een pompstok is wel een deel van een vuurwapen! Ik kan mij een recentelijk bericht in de media herinneren van iemand die dus meerdere malen onderdelen van vuurwapens kocht via buitenlandse Internetsites. Hij is dus uiteindelijk tegen de lamp gelopen. Zo zie je maar, het wordt wel in de gaten gehouden. Ik zou het in ieder geval niet doen. Het is het mij in ieder geval allemaal niet waard.
Gebruikersavatar
Wilco Vermeer
Lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

Volgens de circulaire 2005 Wet Wapens en Munitie:

1.2.3. Onderdelen en hulpstukken van wapens
Artikel 3, eerste lid, van de WWM stelt dat de bepalingen betreffende wapens mede van toepassing zijn op onderdelen en hulpstukken die specifiek bestemd zijn voor die wapens en van wezenlijke aard zijn.
Uitgaande van deze bepaling kunnen met betrekking tot vuurwapens de hierna genoemde onderdelen in ieder geval worden aangemerkt als onderdelen waarop de WWM van toepassing is, omdat deze onontbeerlijk zijn voor het functioneren als vuurwapen, in sterke mate de werking van het vuurwapen mede bepalen, de werking van het vuurwapen kunnen wijzigen, dan wel het vuurwapen identificeren, hetzij door ingeslagen nummers hetzij door bij het afvuren sporen achter te laten op de patroonhuls of de kogel.
Het betreft dan met name de loop, het patroonmagazijn en de onderdelen die bestemd zijn om een vuurwapen
(vol)automatisch te doen schieten en daarnaast specifiek voor geweren ook nog de bascule, het staartstuk en de grendel of afsluiter en specifiek voor pistolen de kast (ofwel het frame) en de slede en specifiek voor revolvers de kast (frame) en de cilinder.

Enkele van de genoemde onderdelen worden hieronder nader uitgelegd.

Patroonmagazijn: Met ‘patroonmagazijn’ wordt gedoeld op een voorwerp bedoeld om meerdere patronen te bundelen teneinde het vervoer en/of het laden te vergemakkelijken, maar dat geen
integraal onderdeel van het wapen is. Dit voorwerp beïnvloedt het functioneren van het wapen omdat het na het laden in het bundelen van de patronen voor het wapen voorziet en verschilt van de patroonhouder in het feit dat een patroonmagazijn is voorzien van enig aanbreng- of toevoermechanisme.


Voor een goed begrip wordt opgemerkt dat géén onderdeel van een wapen zijn: patroonschakels, patroonbanden, patroonhouders en laadstrips.

Hieronder volgt een uitleg van deze begrippen.

Patroonschakel: Met ‘patroonschakel’ wordt gedoeld op een voorwerp geschikt om één patroon te omvatten en te worden gekoppeld aan een andere schakel, ofwel een patroon voorzien van een schakel zodanig dat een patroonband kan worden gevormd.

Patroonband: Met ‘patroonband’ wordt gedoeld op een (meestal) metalen voorwerp geschikt om meerdere patronen zijdelings te bundelen en bedoeld om de toe- of aanvoer van munitie in automatische wapens mogelijk te maken. Het bevat geen eigen aanbreng- of toevoermechanisme, maar beïnvloedt het functioneren van het wapen wel degelijk.

Patroonhouder: Met ‘patroonhouder’ wordt gedoeld op een voorwerp (bijvoorbeeld de Garand clip)bedoeld om meerdere patronen te bundelen teneinde het vervoer en/of het laden te vergemakkelijken en waarbij het invloed uitoefent op het functioneren van het wapen doordat het in het wapen wordt gebracht en daar ook de functie van patroon "houder" vervult. Een patroonhouder bevat slechts patronen en is in tegenstelling tot een patroonmagazijn niet voorzien van enig aanbreng- of toevoermechanisme.

Laadstrip: Met ‘laadstrip’ wordt gedoeld op een voorwerp bedoeld om meerdere patronen te bundelen met als enig doel om het vervoer en/of het laden te vergemakkelijken, terwijl het geen invloed heeft op het technisch functioneren van het wapen. Het heeft nadat het wapen is geladen geen enkel nut meer.
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
Catweazle
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 27 okt 2005, 21:55
Locatie: Babberich

Bericht door Catweazle »

En wat voor wetten gelden er dan in Duitsland?
Mag je daar ook alleen maar onklaar gemaakte grendelgeweren hebben met 18+ of mag je daar ook onklaar gemaakte half en semi automatische wapens hebben.
verzamelaar hulzen, kogels en magazijnen wo2
-Sniper-
Lid
Berichten: 86
Lid geworden op: 05 jun 2005, 21:46
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

Bericht door -Sniper- »

hoorde vandaag (of gistere) op het nieuws dat er een linkse partij wapens weer wil goedkeuren.

en wat de speelgoed wapens betreft jammer dat dat hier niet mag in Engeland stikt het van dat spul.
Greetzzz -Sniper
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Bericht door 779 »

Dat is de partij Nieuws Rechts, zij willen wapenbezit legaliseren om je zo te kunnen verdedigen op straat als je aangevallen wordt.. TE komisch voor woorden....

779
Gebruikersavatar
Jelle H.
Lid
Lid
Berichten: 777
Lid geworden op: 03 okt 2004, 16:00
Contacteer:

Bericht door Jelle H. »

779 schreef:Dat is de partij Nieuws Rechts, zij willen wapenbezit legaliseren om je zo te kunnen verdedigen op straat als je aangevallen wordt.. TE komisch voor woorden....

779
Jij wilt kennelijk lekker in elkaar worden geslagen 779, zonder dat je je fatsoenlijk kunt verdedigen?
I am unaware of any such activity or operation, nor would I be disposed to discuss such an operation if it did in fact exist.
Dean-
Lid
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 feb 2005, 14:37
Locatie: Noordwijk
Contacteer:

Bericht door Dean- »

Jelle H. schreef:
779 schreef:Dat is de partij Nieuws Rechts, zij willen wapenbezit legaliseren om je zo te kunnen verdedigen op straat als je aangevallen wordt.. TE komisch voor woorden....

779
Jij wilt kennelijk lekker in elkaar worden geslagen 779, zonder dat je je fatsoenlijk kunt verdedigen?
Jij wilt kennelijk dat iedereen lekker op mekaar gaat schieten als er wat ruzie is?
''Man hat uns zwar die welt genomen aber beim himmel hat man es nicht geschafft''
Gebruikersavatar
Tex
Lid
Berichten: 898
Lid geworden op: 21 sep 2004, 18:58
Locatie: groningen
Contacteer:

Bericht door Tex »

Jelle H. schreef:
779 schreef:Dat is de partij Nieuws Rechts, zij willen wapenbezit legaliseren om je zo te kunnen verdedigen op straat als je aangevallen wordt.. TE komisch voor woorden....

779
Jij wilt kennelijk lekker in elkaar worden geslagen 779, zonder dat je je fatsoenlijk kunt verdedigen?
Jij denkt dat wapens wat oplossen? Ohohohoh :(
Verdien door te dienen! Wijze woorden van een wijs man!
Catweazle
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 27 okt 2005, 21:55
Locatie: Babberich

Bericht door Catweazle »

Maar betekent het dat als die wet er door komt dat je ook alle onklaar gemaakte wapens mag hebben?
verzamelaar hulzen, kogels en magazijnen wo2
-Sniper-
Lid
Berichten: 86
Lid geworden op: 05 jun 2005, 21:46
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

Bericht door -Sniper- »

als dat zo is moet je nog altyd 18+ zijn of misschien zelfs 21+ dan
Greetzzz -Sniper
Plaats reactie