Vraagje over brancard

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Maj.Cain schreef:Hmmms deze lijkt verdomd veel op mijn parastretcher!!
Kijkend naar de lange handvaten is dit of lijkt dit op de Britse para brancard.
Volgens mij is dit ook een normale standaard brancard. Die handvaten kun je moeilijk korter maken. Dan valt er gewoon weg niet mee te lopen. De brancards die wij gebruiken in onze re-enactment groep zijn exact hetzelfde. :)
jeroen...
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 jun 2005, 13:15

Bericht door jeroen... »

jah
jeroen...
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 jun 2005, 13:15

Bericht door jeroen... »

hijs wel opvouwbaar trouwens die jah is daarvoor ik had de reactie van nico nog niet gelezen
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

jeroen... schreef:hijs wel opvouwbaar trouwens die jah is daarvoor ik had de reactie van nico nog niet gelezen
Ja de standaard brancard is ook opvouwbaar. Maar wat Devilmorfose bedoelt is dat de brancard over de breedte richting ook opvouwbaar is en niet alleen in de lengte.
jeroen...
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 jun 2005, 13:15

Bericht door jeroen... »

nee, dat is niet het geval. het zijn gewoon kaarsrechte balken hij kan alleen in de lengte opvouwen. en dan kun je met die gespjes de stof waar je op ligt bij elkaar gespen. de lengte blijft dus het zelfde.
WDRob
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 aug 2005, 14:23
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Bericht door WDRob »

Vanuit mijn praktijk denk ik dat de bruine canvas een na-oorlogse reparatie/vervanging betreft. Soms is het houtwerk gedateerd met ingeslagen broad arrow en djaartal, en nog zeldzamer is dat er iets op het doek gedrukt staat. Ik heb zelf zo'n 50 + van deze brancards met een beige kleurig doek. Het houtwerk is meestentijds ongeverfd, op een aantal na-oorlogs groen geschilderde en een 1940 gedateerd zwart geschilderd exemplaar.

Britse Airborne brancards zijn duidelijk anders; twee modellen:
-1- waarschijnlijk uit 1942 met ronde, afgeplatte knoppen
-2- 1943 en latere met rechter draagbuizen (met hierop aan de kopse kant soms een datum.
Het eerste model is niet gedateerd.

WDRob
Plaats reactie