VC in Nederland,

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

VC in Nederland,

Bericht door Roel R. »

Er zijn 9 Victoria Crosses uitgeven voor acties in Nederland.

Dennis Donnini VC, Fusilier in the 4/5th Bn, The Royal Scots Fusiliers voor een actie bij de Roer. Begraven te Sittard.

David Samuel Anthony Lord VC DFC, Flight Lieutenant in the 271 Squadron, Royal Air Force voor een actie bij Arnhem. Begraven te Oosterbeek.

George Harold Eardley VC MM, Acting Sergeant in the 4th Bn, The King's Shropshire Light Infantry voor een actie bij Overloon. Overleefde de oorlog.

Leonard Henry Trent VC DFC, Squadron Leader in the Royal New Zealand Air Force voor een actie bij Amsterdam. Overleefde de oorlog.

John Baskeyfield VC, Lance-Sergeant in the The South Staffordshire Regiment voor een actie bij Oosterbeek. Zijn lichaam is nooit gevonden.

Robert Henry Cain VC, Temporary Major in The Royal Northumberland Fusiliers voor een actie bij Arnhem. Overleefde de oorlog.

Lionel Ernest Queripel VC, Captain in The Royal Sussex Regiment voor een actie bij Arnhem. Zijn lichaam is nooit gevonden.

John Hollington Grayburn VC, Lieutenant in The Parachute Regiment voor een actie bij Arnhem. Zijn lichaam is in '48 geborgen.

Henry Eric Harden VC. Lance-Corporal in the Royal Army Medical Corps attached 45 Royal Marine Commando voor een actie bij Brachterbeek. Begraven te Nederweert.

Enkele vragen. Weet iemand of Grayburn ergens begraven ligt? Heeft iemand foto's van de graven van Lord en Donnini? Van Harden heb ik zelf een foto.
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Afbeelding

Graf van Harden te Nederweert.
Gebruikersavatar
Maj.Cain
Lid
Berichten: 1349
Lid geworden op: 13 okt 2004, 17:07
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door Maj.Cain »

Greyburn ligt op Airborne cemetery toch?
Red Devils of Arnhem/Oosterbeek
http://www.156PARA.com
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Roel heb je informatie over deze 2 personen:

Robert Henry Cain VC, Temporary Major in The Royal Northumberland Fusiliers voor een actie bij Arnhem. Overleefde de oorlog.

Lionel Ernest Queripel VC, Captain in The Royal Sussex Regiment voor een actie bij Arnhem. Zijn lichaam is nooit gevonden.

Wat hebben ze gedaan waardoor ze deze onderscheiding kregen? En wanneer hebben ze die behaald?
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Hi Nico. De VC website heeft wikipedia pagina's over hun gemaakt.

Cain: http://en.wikipedia.org/wiki/Robert_Henry_Cain

Queripel: http://en.wikipedia.org/wiki/Lionel_Ernest_Queripel
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Maj.Cain schreef:Greyburn ligt op Airborne cemetery toch?
Volgens verschillende website's is Grayburn dus geborgen in 48. Ik kan echter geen begraafplaats vinden. Ik zal het archief van Oosterbeek eens bekijken.
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Idd, je hebt gelijk.
Name: GRAYBURN, JOHN HOLLINGTON
Initials: J H
Nationality: United Kingdom
Rank: Lieutenant
Regiment: Parachute Regiment, A.A.C.
Unit Text: 2nd Bn.
Secondary Regiment: Oxford and Bucks Light Infantry
Secondary Unit Text: formerly
Age: 26
Date of Death: 20/09/1944
Service No: 149002
Awards: VC
Additional information: Son of Lionel Markham Grayburn and Gertrude Grayburn; husband of Dorothy Constance Marcelle Grayburn, of Helensburgh, Dunbartonshire.
Casualty Type: Commonwealth War Dead
Grave/Memorial Reference: 13. C. 11.
Cemetery: ARNHEM OOSTERBEEK WAR CEMETERY
Citation: The following details are given in the London Gazette of 23rd January, 1945:- Lt. Grayburn was a platoon commander of the Parachute Battalion which was dropped on September 17th, 1944, with orders to seize and hold the bridge over the Rhine at Arnhem. He, with his platoon, was to capture the southern end. Lt. Grayburn was wounded in the shoulder almost immediately, but he directed and pressed the assault until casualties became so heavy that he was ordered to withdraw. Later, he successfully organized the occupation of a house vital to the defence of the bridge. Although heavily attacked throughout the next day and night, thanks to Lt. Grayburn's courage, leadership, and skill in disposing his men, the house was held until it was set on fire on September 19th, and had to be evacuated. Lt. Grayburn then formed a fighting force of elements of all arms, including the remainder of his company. Although wounded again, this time in the back, he refused to be evacuated. When tank attacks, against which he had no defence, finally forced his retreat on September 20th, he stood up in full view of the enemy, and directed the withdrawal of his men to the main defensive perimeter. He was killed that night. For nearly four days, despite pain and weakness from his wounds, shortage of food and lack of sleep, Lt. Grayburn displayed supreme and unflagging gallantry and determination. Without his inspiring leadership the Arnhem bridge could not have been held for so long.
Gebruikersavatar
Daniel
Lid
Berichten: 181
Lid geworden op: 24 feb 2005, 21:23
Locatie: omg. Arnhem

Re: VC in Nederland,

Bericht door Daniel »

Roel R. schreef:Enkele vragen. Weet iemand of Grayburn ergens begraven ligt? Heeft iemand foto's van de graven van Lord en Donnini? Van Harden heb ik zelf een foto.
Roel, ik heb vlgs mij thuis een foto van het graf van David Lord. Ik zal vanavond even voor je kijken.

Daniel
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Hoi Daniel, iets gevonden ?
Gebruikersavatar
GliderRider
Lid
Berichten: 325
Lid geworden op: 25 apr 2005, 13:35
Contacteer:

Bericht door GliderRider »

Het Graf van Greyburn op het oosterbeek Airborne Cemetery.

Afbeelding

Groeten Willem
"Never tell people how to do things. Tell them what to do and they will surprise you with their ingenuity."

http://www.tommy-talk.com
Gebruikersavatar
dvdhoven
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 19 jul 2004, 19:55
Locatie: Deventer

Bericht door dvdhoven »

Dat Grayburn uit de Rijn is gevist, is omstreden. Zie deze link:
http://www.dvdhoven.nl/Victoria-Cross/v ... .php?t=185
Dick van den Hoven
Hans Molier
Lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 22 jul 2005, 20:07
Locatie: Roosendaal
Contacteer:

Bericht door Hans Molier »

Geacht bestuur en beste medewerkers en gasten,

Zoals sommigen onder u wellicht weten ben ik al enkele maanden met een héél leuk team van internationale medewerkers bezig om een website over het Britse Victoria Cross én haar ontvangers op te zetten. U begrijpt dat hier veel werk en tijd in gaat zitten, omdat onze website tweetalig zal gaan worden én omdat wij van elke VC-ontvanger informatie zullen gaan plaatsen over zijn leven vóór de VC-actie, de VC-actie zelf en eventueel zijn leven na de VC-actie. Wij gaan gewoon nét iets verder met het plaatsen van informatie dan de doorsnee-website.

Wel hebben wij sinds enkele maanden al een zéér goedlopend tweetalig forum over het Victoria Cross online staan, dat u kunt terugvinden op http://www.victoria-cross.com/forum
U kunt daar terecht met al uw vragen die te maken hebben met het Victoria Cross en haar ontvangers. Een team van internationale medewerkers zit klaar om antwoord op uw vragen te geven. Breng gerust een bezoek aan ons forum en aarzel niet om uw vragen te plaatsen.

Ik hoop overigens niet dat het bestuur van dit forum bezwaar heeft tegen deze boodschap, en ik wil hun bij voorbaat vriendelijk danken voor hun spontane medewerking.

Hans Molier
Voorzitter & projectleider http://www.victoria-cross.com
Gebruikersavatar
Wilco Vermeer
Lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
Hans Molier
Lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 22 jul 2005, 20:07
Locatie: Roosendaal
Contacteer:

Bericht door Hans Molier »

Ik wil toch even een reactie geven op de volgende stelling : 'John Baskeyfield VC, Lance-Sergeant in the The South Staffordshire Regiment voor een actie bij Oosterbeek. Zijn lichaam is nooit gevonden.'

Dat het lichaam van Baskeyfield VC nooit is teruggevonden is een feit. Maar men heeft wel een idee waar hij begraven ligt.

Corporal Raymond Corneby, No 18 Platoon, C Company, heeft Baskeyfield VC destijds begraven in een huis nabij de kruising Hogeweg – Acacialaan. Maar na de oorlog heeft men het lichaam van Baskeyfield nooit opgegraven. Een aantal jaren geleden heeft men geprobeerd alsnog het lichaam van Baskeyfield op te graven, echter, er is heden ten dage een huis gebouwd op de plek waar het lichaam zou moeten liggen. Men kon er dus niet meer bij.

Wel moet ik erbij vertellen dat het bewuste lichaam zó verminkt was dat hij Baskeyfield VC niet als zodanig kon herkennen. Hij kon hem alleen identificeren aan de hand van zijn Paybook.
Hans Molier
Lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 22 jul 2005, 20:07
Locatie: Roosendaal
Contacteer:

Bericht door Hans Molier »

Wisten jullie overigens dat de zéér populaire Top-Gear presentator Jeremy Clarkson de schoonzoon is van Major Robert Henry Cain VC ?
Plaats reactie