verschil tussen een nederlandse en een amerikaanse helm

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

bedankt! hier kan ik mee verder
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Skylighter
Lid
Berichten: 2088
Lid geworden op: 06 jun 2004, 17:54

Bericht door Skylighter »

sobel schreef:
dat is inderdaat in de buurt van gorinchem hamstra om precies te zijn.
en ja het is een engels model met belgisch vlaggetje.
Een originele Engelse helm zal je er niet meer vinden }) Want die heb ik er paar weken geleden vandaagn gehaald. Originele Amerikaanse helmen hebben ze er ook niet liggen, heb ik ook al naar gekeken 8)
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

Skylighter schreef:
sobel schreef:
dat is inderdaat in de buurt van gorinchem hamstra om precies te zijn.
en ja het is een engels model met belgisch vlaggetje.
Een originele Engelse helm zal je er niet meer vinden }) Want die heb ik er paar weken geleden vandaagn gehaald. Originele Amerikaanse helmen hebben ze er ook niet liggen, heb ik ook al naar gekeken 8)
ze hadden nog wel een engelse helm met belgisch vlaggetje.
het is daar in iedergeval altijd leuk om te kijken.
en het is maar 5 minuten fietsen :)
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Skylighter
Lid
Berichten: 2088
Lid geworden op: 06 jun 2004, 17:54

Bericht door Skylighter »

sobel schreef: ze hadden nog wel een engelse helm met belgisch vlaggetje.
het is daar in iedergeval altijd leuk om te kijken.
en het is maar 5 minuten fietsen :)
Ja, maar die is na de oorlog doorgebruikt door het Belgische leger, dus minder interessant voor mij :)
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

ik snap het.
maar als je net begint met verzamelen is ''alles'' leuk.
ze hadden trouwens nog wel een ww2 nederlandse helm liggen alleen die was voor de helft zwart geverft.
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Skylighter
Lid
Berichten: 2088
Lid geworden op: 06 jun 2004, 17:54

Bericht door Skylighter »

sobel schreef:ik snap het.
maar als je net begint met verzamelen is ''alles'' leuk.
ze hadden trouwens nog wel een ww2 nederlandse helm liggen alleen die was voor de helft zwart geverft.
Daar zullen ze ook wel 17,50 voor vragen, koop hem dan maar niet, beetje prijzig. Heb je de Engelse veldflessen nog niet gevonden daar? Zijn 8.50 volgens mij en oorlogs gedateerd.
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Skylighter schreef:Ik denk dat hij de bekende Engelse helm bedoeld, die doorgebruikt is na de oorlog, dus met een Belgisch vlaggetje erop.
Als het vlaggetje erop geschilderd is en de rest van de helm helemaal Brits WOII is heb je kans dat hij door Belgische troepen van het Verenigd Koninkrijk in de Tweede Wereldoorlog gebruikt is.
Skylighter
Lid
Berichten: 2088
Lid geworden op: 06 jun 2004, 17:54

Bericht door Skylighter »

antwerpx schreef:
Skylighter schreef:Ik denk dat hij de bekende Engelse helm bedoeld, die doorgebruikt is na de oorlog, dus met een Belgisch vlaggetje erop.
Als het vlaggetje erop geschilderd is en de rest van de helm helemaal Brits WOII is heb je kans dat hij door Belgische troepen van het Verenigd Koninkrijk in de Tweede Wereldoorlog gebruikt is.
Maar 9 van de 10 keer is het na-oorlogs, misschien scheelt het als Sobel een foto van het binnenwerk kan plaatsen.
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

hier foto's ik heb engelse veldflessen gezien ja, ik vond ze er alleen zo ''nieuw'' uitzien.

Afbeelding
foto binnenwerk.


Afbeelding
bij heel goed kijken zie je hier 1941 staan.


al vind ik dat hamstra over het algemeen wel goed spul heeft voor een goede prijs.
ik heb er dus ook laatst een us munitietasje gekocht 1959 gestempeld. voor maar 1.50
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Je binnenwerk is Belgisch na oorlogs. Dan kun je er ook wel vanuit gaan dat het vlaggetje ook na oorlogs is. Het kinriempje en de helm zijn wel oorlogs. Maar na de oorlog gebruikt door het Belgische leger.
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

maar dat houd dus ook in dat deze helmen zo goed als geen waarde hebben?
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

sobel schreef:maar dat houd dus ook in dat deze helmen zo goed als geen waarde hebben?
Ik zou niet weten wat ze in deze staat waard zijn. Maar persoonlijk geef ik niks om zulke helmen. Laat ze altijd netjes bij de verkoper liggen. Als ik een geheel orginele helm koop dan betaal ik rond de 40 a 45 euro en dan heb ik echt een top staat helm.
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

oke, in iedergeval bedankt!:)
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Skylighter
Lid
Berichten: 2088
Lid geworden op: 06 jun 2004, 17:54

Bericht door Skylighter »

sobel schreef:maar dat houd dus ook in dat deze helmen zo goed als geen waarde hebben?
Tijdje geleden was er nog iemand hier op het forum, die bood er twee gratis aan, maar omdat er geen animo voor was heeft hij ze maar weggegooid....
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

O_O zonde ik zou ze wel willen hebben :P maarja weet jij mischien of die engelse veldflessen bij hamstra ww2 zijn?
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Plaats reactie