Metaaldetector verbod op nederlandse slagvelden??

Games, etc. Let op: modelbouw, reenactment e.d. hebben eigen onderdelen.
FELIX
Lid
Berichten: 980
Lid geworden op: 25 feb 2005, 14:51
Locatie: Nederland

Bericht door FELIX »

Philip,ABRG schreef:In goed overleg is alles mogelijk, de meeste gemeente's zal het gaan om archeologische vondsten, niet om een bajonet, ik maak altijd een rapportje over de vindplaats, met wanneer ik daar gezocht hen en wat er gevonden is, is de afspraak.
Ok dat is natuurlijk wel een goede afspreek. Mag jij van hen ook weleens wat houden?
Groeten R.

Felix in columna sedet et cogitat: carpe diem.
Philip,ABRG
Lid
Berichten: 553
Lid geworden op: 26 mar 2005, 16:33

Bericht door Philip,ABRG »

Ja hoor doen ze niet moeilijk over, heb ook wat oudere vondsten gedaan (oud geld) en heb dit gemeld, zodat men weet wat ik gevonden en mocht men dit willen hebben is dat geen probleem.

Heb ook wel vondsten naar het airborne museum gedaan in overleg.
FELIX
Lid
Berichten: 980
Lid geworden op: 25 feb 2005, 14:51
Locatie: Nederland

Bericht door FELIX »

Ok dan is het misschien toch wel een goed idee om zo'n vergunning aan te vragen. :) Maar zelf ga ik sowieso niet zoeken...
Groeten R.

Felix in columna sedet et cogitat: carpe diem.
Philip,ABRG
Lid
Berichten: 553
Lid geworden op: 26 mar 2005, 16:33

Bericht door Philip,ABRG »

Je kan alleen maar een ontheffing voor jezelf aanvragen niet voor derde, en zoals vermeld in de gemeentes Ede,Renkum en Arnhem worden ze niet versterkt.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4875
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 100 keer

Bericht door asjemenou »

Als ik zo deze topic eens lees dan gaat het eigenlijk weer over een al vele malen behandeld onderwerp.
Zoeken met een metaaldetector op de bekende WOII slagvelden mag nu eenmaal niet. Zijn er ook mensen die begrijpen waarom dit zo is? Een helmpje of een bajonetje opgraven is misschien nog niet zo erg maar het probleem is dat er vaak nog andere zaken liggen zoals munitie bijvoorbeeld.
Zou het bijvoorbeeld kunnen dat men zo'n zoekverbod heeft ingesteld om mensen die zoeken tegen dit soort gevaarlijke vondsten te beschermen?!
Ik lees ook iets over een proces verbaal die je riskeert als men je snapt. en dat je je detector kwijt bent. Is je dat het roestige gasmaskerbusje waard dan?
Ik kan het mij wel wat voorstellen dat je het leuk vind om te zoeken met een detector maar bestaan hiervoor geen (archeologen) clubs dan? Clubs die een vergunning hebben om op bepaalde plekken te zoeken. Lijkt me dan een stuk eenvoudiger en je raakt je detector niet kwijt.
Philip,ABRG
Lid
Berichten: 553
Lid geworden op: 26 mar 2005, 16:33

Bericht door Philip,ABRG »

Moet nog een archeoloog tegenkomen die WOII items opgraaft, ik heb ze nog nooit gezien.
Gebruikersavatar
wittmann
Lid
Berichten: 1451
Lid geworden op: 20 okt 2004, 17:11

Bericht door wittmann »

dan zou ik wel de eerste willen worden :lol:
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

asjemenou schreef:Als ik zo deze topic eens lees dan gaat het eigenlijk weer over een al vele malen behandeld onderwerp.
Zoeken met een metaaldetector op de bekende WOII slagvelden mag nu eenmaal niet. Zijn er ook mensen die begrijpen waarom dit zo is? Een helmpje of een bajonetje opgraven is misschien nog niet zo erg maar het probleem is dat er vaak nog andere zaken liggen zoals munitie bijvoorbeeld.
Zou het bijvoorbeeld kunnen dat men zo'n zoekverbod heeft ingesteld om mensen die zoeken tegen dit soort gevaarlijke vondsten te beschermen?!
Ik lees ook iets over een proces verbaal die je riskeert als men je snapt. en dat je je detector kwijt bent. Is je dat het roestige gasmaskerbusje waard dan?
Ik kan het mij wel wat voorstellen dat je het leuk vind om te zoeken met een detector maar bestaan hiervoor geen (archeologen) clubs dan? Clubs die een vergunning hebben om op bepaalde plekken te zoeken. Lijkt me dan een stuk eenvoudiger en je raakt je detector niet kwijt.
Nee, die clubs bestaan zo ver ik weet niet... lijkt me logisch he, met z'n 30'en in die al zo kleine bossen in nederland zoeken :? Dan is dat bos in no-time één maanlandschap. En ja, ik neem het risico voor een ''roestige'' gasmaskerbus... :)
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

maar stel je vind iets met verlof en je legt het weer netjes terug in de grond je gaat 3 dagen later terug zonder metaal detector en je haalt het uit de grond ... mag het dan wel?
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Wilco Vermeer
Lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

Je mag in principe overal in Nederland zoeken met ene metaaldetector, tenzij er volgens se Algemene Plaatselijke Verordening een verbod op is ingesteld. Dit staat dus in de APV die je in ieder gemeentehuis kan vinden.
Overigens geld dit alleen voor openbare terrein, openbaar gebied of gemeentelijk terrein. Op private terreinen mag je met toestemming van de eigenaar altijd met je detector zoeken. Probleem is alleen dat vele APV's het vervoeren van de detector over de openbare weg verbieden.
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
rob
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 mei 2005, 00:48
Locatie: Haarlem

Bericht door rob »

mensen waar is het gevoel voor avontuur gebleven? risico's maken het leven leuk!
Gewoon geinteresseerd in mensen die met een detector in de duinen zoeken(of ergens anders)
DRIEHUIS begraafplaats WESTERVELD
Groeten Rob
pionier
Lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 22 jun 2005, 20:49

Bericht door pionier »

rob schreef:mensen waar is het gevoel voor avontuur gebleven? risico's maken het leven leuk!
Groot gelijk, maar als je detect van 600 euro word afgenomen is dat minder. Maar dat risico neem ik wel.
som
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 aug 2005, 18:00

Bericht door som »

Philip,ABRG schreef:In goed overleg is alles mogelijk, de meeste gemeente's zal het gaan om archeologische vondsten, niet om een bajonet, ik maak altijd een rapportje over de vindplaats, met wanneer ik daar gezocht hen en wat er gevonden is, is de afspraak.
Is er al eens iemand aangehouden tijdens het zoeken of heeft iedereen het van horen zeggen
Gebruikersavatar
Geuf
Lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 16 dec 2005, 19:46
Locatie: Eindhoven

Bericht door Geuf »

Kijk! en dat vroeg ik mij dus ook af.
en wat ik me ook afvraag: hoe kan je er op een makkelijke manier achterkomen of je er wel of niet mag zoeken en waar ligt de grens.
is er niet een makkelijk kaartje met rode vlekken waar je wel en niet mag kijken?

:|
Gebruikersavatar
Salazar
Lid
Lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 18 dec 2005, 00:52

Bericht door Salazar »

Is dat een landingszone van Market Garden?
Chuck Norris doesn't sleep, he just waits.
Plaats reactie