Canadian Armoured Regiment

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Canadian Armoured Regiment

Bericht door Dodo »

Hallo,

Ik ben weer even aan het kijken naar de Canadese troepen die Den Haag binnenliepen. Één regiment is toen met behulp van Nico vastgesteld, een tijd geleden (topic staat nu in het 'Vragenarchief' als ik mij niet vergis). Dit was het Three Rivers Regiment. 12th Armoured Regiment: Three Rivers Regiment (Tank). Mijn vraag was nu, of er normale infanteristen binnen een tankregiment zaten zoals het TRR.

Mochten er trouwens nog andere tips zijn over de Canadese troepen die op 8 mei Den Haag binnentrokken, dan zijn deze méér dan welkom!!!

Groeten,

Roeland
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Binnen het Three Rivers Regiment zaten geen infanterie eenheden. Het was tenslotte ook een tank regiment. Het Three Rivers Regiment zat bij de 1e Canadese zelfstandige tankbrigade. Er zaten ook geen infanterie eenheden in deze brigade. Dit geldt dus ook voor ieder ander tankregiment.

In een tankdivisie zaten wel een paar infanterie regimenten. Ter ondersteuning van de tanks. Maar ook hier geen infanterie eenheden binnen het tankregiment.

Een tankbrigade gaf dan ook vrijwel altijd ondersteuning bij een infanterie divisie. Zo konden ze elkaar goed aanvullen. Want zonder infanterie zijn tanks een stuk kwestbaarder en andersom ook.

Was het niet zo dat de Prises Irene Brigade en eenheden van de 49th West Riding Division ook in Den Haag hebben gezeten.
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Prinses Irene Brigade inderdaad. Van 49th West Riding weet ik niets, het is een brits Regiment?

Dus Three Rivers Regiment word dan een tanker, vraag is nu of ze alleen een tankeroverall aanhadden, of de BD er ook onder. Op pagina's 16, 93, 114 en 148 van The Canadian Soldier zie je tankbemannig behoorlijk dik aangekleed, en ikzelf vermoed dat er een BD onder zit.
Voor de rest: koppel, holster en revolver ammunition pouch en natuurlijk de zwarte baret.
Dat klinkt behoorlijk eenvoudig..
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Dodo schreef:Prinses Irene Brigade inderdaad. Van 49th West Riding weet ik niets, het is een brits Regiment?

Dus Three Rivers Regiment word dan een tanker, vraag is nu of ze alleen een tankeroverall aanhadden, of de BD er ook onder. Op pagina's 16, 93, 114 en 148 van The Canadian Soldier zie je tankbemannig behoorlijk dik aangekleed, en ikzelf vermoed dat er een BD onder zit.
Voor de rest: koppel, holster en revolver ammunition pouch en natuurlijk de zwarte baret.
Dat klinkt behoorlijk eenvoudig..
49th West Riding is geen regiment maar een divisie. Daarin zaten 9 infanterie regimenten en nog vele ondersteunende Regimenten.

Iedere tanker had gewoon een battledress uniform. Als het kouder werd dan ging over de battledress die tankoveral. Maar er waren ook tankoverallen van dunnere stof.

Het klinkt eenvoudig om een tanker bij elkaar te verzamelen. Maar dat valt nog vies tegen. Vergeet niet dat een tanker geen gewone kisten droeg. Ze hadden namelijk geen stalen nagels onder hun kisten. Metaal over metaal glijdt namelijk nogal. Dus dat is wel lastig met die metalen pedalen.

Het lange model pistoolholster is niet bepaald makkelijk te vinden. Ook het korte model is niet bepaald gemakkelijk. Net als de barret (grote maat voor op een pop).

Als je dan alles nog Canadees wilt hebben want je spreekt over Three Rivers Regiment dan wordt het nog moeilijker.

Maar wens je in ieder geval succes!
Gebruikersavatar
GliderRider
Lid
Berichten: 325
Lid geworden op: 25 apr 2005, 13:35
Contacteer:

Bericht door GliderRider »

Nico Roelofs schreef:[

Iedere tanker had gewoon een battledress uniform. Als het kouder werd dan ging over de battledress die tankoveral. Maar er waren ook tankoverallen van dunnere stof.

Het lange model pistoolholster is niet bepaald makkelijk te vinden. Ook het korte model is niet bepaald gemakkelijk. Net als de barret (grote maat voor op een pop).

Als je dan alles nog Canadees wilt hebben want je spreekt over Three Rivers Regiment dan wordt het nog moeilijker.

Maar wens je in ieder geval succes!
De dunnere tankoverals die je bedoeld Nico zijn de Denims denk ik. Gemaakt van een wat groene spijkerstofachtig materiaal. Wat betreft het holster, dat kan ook makkelijker, er zijn verschillende foto's bekend van tankers die gewoon een standaard holster dragen. :)

Je zou ook voor de volledige battledress gaan met een leather jerkin en een tankhelm, niet echt onderscheidend voor een Tanker maar het werd ook gedragen :) .

Greetingz Willem
"Never tell people how to do things. Tell them what to do and they will surprise you with their ingenuity."

http://www.tommy-talk.com
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

@Nico. Uiteraard weet ik dat het moeilijk is, maar ook erg mooi!! Het zal echt een lange termijn project worden, zeker omdat ik niet erg goed ben in sparen.
Een baret van de armoured is moeilijk te vinden, dat wist ik. Zal dan ook een Britse baret kopen zodra ik die kan vinden voor een leuke prijs, gewoon ter vervanging van de Canadese die echt wel gaat komen, maar dan een stukje later.

Op het moment zoek ik dus even op het internet naar foto's van een tanker met standaard holster. Deze zal dan aan het zeldzame (argh, weer iets zeldzaams) koppel komen te hangen. (denk dat er ik er al 1 gevonden heb, pagina 93 van The Canadian Soldier, je ziet niet het relief op het holster wat zou kunnen betekenen dat het een standaard holster is)

Wat de laarzen betreft...In The Canadian Soldier staat het volgende:
Canadian ankle boots for armoured vehicle crews. The rubber sole was meant to facilitate acces to and work on the machines. They were issued according to availability
Dus ook in de 2e Wereldoorlog waren deze schoenen niet altijd te vinden.
Zal dan ook eerst hier die standard ankle boots onder doen.

Dat is dan ongeveer het plan, zoals jullie zien, het is een beetje wikken en wegen. Het budget van een 17-jarige is nou eenmaal niet zo groot...

@GliderRider
Bedankt voor de info!! Mocht je nog foto's tegenkomen van een Canadese tanker met een standaard holster, laat het even weten. :)

Groeten,

Roeland
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Ik heb zelf op mijn Canadese tanker ook nog een gewoon holster. Deze werden inderdaad ook gedragen. Maar het natuurlijk mooier om het officiele model te hebben. Iets waar ik ook nog steeds naar opzoek ben. Het lange model is op een gegeven moment vervangen voor het ingekorte model en mocht officieel ook niet meer gedragen worden. Dit was omdat men bij het instappen van de tank vaak bleef hangen aan het holster.

Voor de schoenen kun je die normale kisten gebruiken. Zelf heb ik Canadese moeraslaarzen op mijn tanker. Deze hadden namelijk ook rubberen zolen. Men heeft toen ook met deze schoenen gelopen. Deze zijn ook nog goed te betalen.

Canadese en Britse tankbarreten zijn allemaal niet makkelijk. De Britse kom je nog wel eens tegen maar de maat is vaak te klein om op een pop te zetten. Je moet eigenlijk een maat boven de 7 hebben.

Wat GliderRider zegt over de tank helm kun je ook doen. De Britse Armoured helm is niet makkelijk te vinden. Maar je kan ook de US helm gebruiken. Hier hebben ze namelijk ook wel mee gelopen.
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Ik heb hier een US helm liggen, dus die zal dan ter vervanging zijn voor de baret, en als ik een maal een baret heb gevonden, maar een kleine maat, dan hoeft deze natuurlijk niet meteen op de kop. Dan maar in de borstzak.

Wat moet ik mij voorstellen bij die moerasschoenen? Die op pagina 88 in het midden, onder de 'motorcyclists boots'?

Ik had trouwens pas een foto gezien van een stel Canadesen, met 1 US helm ertussen. Ik heb toen maar heel vluchtig gekeken, en gewoon aangenomen dat het een Amerikaan was. Zal de foto nog een s opzoeken.
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Dodo schreef:Ik heb hier een US helm liggen, dus die zal dan ter vervanging zijn voor de baret, en als ik een maal een baret heb gevonden, maar een kleine maat, dan hoeft deze natuurlijk niet meteen op de kop. Dan maar in de borstzak.

Wat moet ik mij voorstellen bij die moerasschoenen? Die op pagina 88 in het midden, onder de 'motorcyclists boots'?

Ik had trouwens pas een foto gezien van een stel Canadesen, met 1 US helm ertussen. Ik heb toen maar heel vluchtig gekeken, en gewoon aangenomen dat het een Amerikaan was. Zal de foto nog een s opzoeken.
Het is niet de standaard US helm! Het gaat echt om de US tanker helm. Dat je nu niet denkt dat het om de normale helm gaat.

Ik kan nu niet even op pagina 88 kijken want zit op me werk. Zal vanavond even daar kijken.
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Oh, niet de standaard US helm..
Das mooi, die tankerhelmen zijn nog vrij goedkoop...
Ik weet niet of je er afbeeldingen van hebt?

Afbeelding

Kwam nog met dit plaatje, deze had ik in mijn hoofd.
Deze mijnheer met de M1 helm is een echte Amerikaan, hij draagt namenlijk een M41 jacket.
Kan helaas de grotere foto hier niet plaatsen...
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Het zijn inderdaad die laarzen onder de motorlaarzen op pagina 88 die ik op me tanker heb. Heb zelf 2 sets. Als je de foto ernaast ziet, dan zie je de motorrijder ook met die schoenen lopen inplaats van de motorlaarzen.

Hier een foto van mijn Canadese tanker. Zoals je ziet ontbreekt nog de Canadese koppel, daar heb ik nu een Engelse voor. Ook het lange model pistoolholster heb ik nog niet. Maar dat komt vanzelf wel.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Das al een mooie tanker Nico. :)
Ik zie dat je kruisriemen op je pop hebt geplaatst, dit was toch niet nodig?
Ook heb je een hoge kraag bij je pop, die wollen. Is dat die "scarf/cap comforter" van pagina 85? De zwarte baret heb jij dus al te pakken. :)

Wat heb je voor deze tankeroverall betaald als ik vragen mag?
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Dodo schreef:Das al een mooie tanker Nico. :)
Ik zie dat je kruisriemen op je pop hebt geplaatst, dit was toch niet nodig?
Ook heb je een hoge kraag bij je pop, die wollen. Is dat die "scarf/cap comforter" van pagina 85? De zwarte baret heb jij dus al te pakken. :)

Wat heb je voor deze tankeroverall betaald als ik vragen mag?
Nee kruisriemen zijn niet nodig. Maar ze hebben ze wel gedragen. En had toch nog zat setjes liggen. Dus zonde om het dan niet te doen. Voegt weer iets extra's toe aan de pop.

Nee het is niet de scarf van pagina 85. Deze staat er niet in afgebeeld. Deze is wel Canadees gestempeld. Kennis van mij heeft er ook 1. Heb ze verder nog nooit eerder gezien.

Ja met die zwarte baret heb ik wel mazzel gehad. Helaas wel 1945 maar wel een perfecte maat. Heb er later nog 1 gevonden, ook van 1945 en ook een mooie maat.

Voor die overal heb ik 125 gulden betaald. Mooie grote maat van 1944. Maar had wel 75 gulden korting gekregen. We kregen 1 rits niet dicht. Dus hij werd helemaal gek en heeft me toen korting gegeven. Maar ik heb de rits nu mooi dicht. Was wel 2 uur werk.
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Ai, guldens nog. Dus nu zo ongeveer 175 tot 200 euro neertellen?
Het kenteken van de divisie van de tankers, moest dat enkel worden opgemaakt worden uit het baretembleem, of werden er toch kentekens gedragen op de mouwen van de Tanker Overall?
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Dodo schreef:Ai, guldens nog. Dus nu zo ongeveer 175 tot 200 euro neertellen?
Het kenteken van de divisie van de tankers, moest dat enkel worden opgemaakt worden uit het baretembleem, of werden er toch kentekens gedragen op de mouwen van de Tanker Overall?
Ik denk dat je rond de 100 euro kwijt bent voor zo'n overal. Misschien iets meer. Zo hard zijn deze niet in prijs gestegen.

Op de overal werden geen emblemen gedragen. Die zaten namelijk op de bd die hij eronder droeg. Dus jah het is allleen te zien aan zijn baret embleem.
Plaats reactie