rol van koning leopold 3 in WO2

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
weena
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 okt 2003, 16:15

rol van koning leopold 3 in WO2

Bericht door weena »

hallo iedereen
ik ben nieuw hier op het forum en heb al metteen een vraag.
kan er mij iemand uitleggen welke rol Koning leopold 3 in de tweede wereldoorlog speelde?
ik weet dat toen de oorlog uibrak, het parlement wou vluchten, maar koning leopold niet mee wou omdat hij het lot van zijn landgenoten wou delen.
hij werd dan door de duitsers gevangen gehuoden in zijn kasteel van laken waar hij dat een relatie begon met liliane.
....
zijn er nog belngrijke dingen die ik over het hoofd zie???

voor leopold eindigde het dan wel in een koningskwestie.

wie mij kan helpen mag mij natuurlijk ook via mail antwoorden hoor : weenaraeymaekers@hotmail.com

pleace help me?

groetjes

weena
Gebruikersavatar
PPL
Lid
Berichten: 1889
Lid geworden op: 24 okt 2002, 17:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door PPL »

Leopold 3 :?:
Weet je zeker dat het niet nummer 2 is ?

Cover up your face, you can't run the race.
The pace is too fast, you just won't last.
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

leopold 2 was al dood in wo2...

tijdens zijn 'gevangenschap' in het Paleis van laeken heeft de Koning dingen gedaan wara men het fijne nog niet van weet. Er is van het bestaan van een telegram van Hitlers hoofdkwartier weet waarin staat dat 'de Fuhrer de koning graag nog eens zou ontmoeten'. Die 'Nog' plaatst historici voor een raadsel: had leopold dan al met Hitler afgesproken om een gesprek te hebben over een marionettenstaat o.l.v. de koning?

Er is van geen enkele ontmoeting tussen Hitler en leopold III echte zekerheid, maar enkele onduidelijke foto's en twijfelachtige documenten doen ons vermoeden dat leopold 3 19 oktober 1940 met Hitler heeft gesproken op de Berghof.
Laatst gewijzigd door Peter M op 28 okt 2003, 10:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

In tegenstelling tot het koningshuis van Nederland was de Belgische koning ook hoofd van het leger.

Vanuit die functie kon hij niet met de Belgische regering meegaan naar Engeland, maar wilde zijn rol als legeraanvoerder behouden zolang het Belgische leger nog niet gecapituleerd had.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
weena
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 okt 2003, 16:15

Bericht door weena »

vluchtte de regering dan naar engeland???
daar zit ik dan al fout, ik dacht naar frankrijk.
was koning leopold dan een verrader? hij sprak toch met de vijand af?

rare kwestie :?
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

weena schreef:vluchtte de regering dan naar engeland??? daar zit ik dan al fout, ik dacht naar frankrijk.
De Nederlandse regering verplaatste zich naar Londen.
De Belgische weet ik niet zeker. Zou best Frankrijk kunnen zijn, maar ik vermoed dat ze daar niet gebleven zijn in 1940.
weena schreef:was koning leopold dan een verrader? hij sprak toch met de vijand af?

rare kwestie :?
Wat sprak koning Leopold met de vijand af?
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
weena
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 okt 2003, 16:15

Bericht door weena »

neen ik bedoel daarmee dat hij de vijand ontmoette.

door heel die koningskwestie zijn er bij ons (in belgie dus) problemen ontstaan tussen Vlamingen en walen (verrechtsing dus)

weet je soms ook hoe leopold tegen die verrechtsing stond zowel in belgie als in heel europa

hitler was toch ook rechts hé
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

De Belgische regering is eerst naar Frankrijk en daarna naar Engeland gevlucht (ik dacht dat sommigen, o.a. Albert de Vleeschouwer en August De Schrijver na Frankrijk nog via Spanje zijn gegaan omdat zij pas in 1942 uit belgië waren gevlucht, maar dat moet ik nog eens goed opzoeken)

Koning Leopold besprak met de Duitsers een eventuele marionettenregering, waarbij de Provincie Limburg misschien als vorstelijk domein zou kunnen gelden, waar leopold III het dagelijks bestuur in handen had, in plaats van Kolonel Eggert Reeder die het dagelijks bestuur van België en Noord-Frankrijk normaal gezien in handen had.
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Interessant. Dank je wel. Weer wat plaatjes aan mijn beeld toegevoegd.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gast

Bericht door Gast »

en zijn standpunt tegenover de verrechtsing?
Plaats reactie