Hoe herken ik US wo2 medaille's?

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Skylighter
Lid
Berichten: 2088
Lid geworden op: 06 jun 2004, 17:54

Hoe herken ik US wo2 medaille's?

Bericht door Skylighter »

Waaran kan je US wo2 medaille's herkennen, gezien er ook veel na-oorlogse medaille's op de markt zijn (bronze star, dfc, etc.)?
Gebruikersavatar
Daan S.
Lid
Berichten: 971
Lid geworden op: 10 mar 2004, 21:48

Bericht door Daan S. »

Je kunt ze herkennen aan de zogenaamde "brooch", dit is het metalen pinnetje wat achterop zat waarmee deze bevestigt werd aan het uniform, hier een lijstje van de verschillende "brooch's" zodat je ze zelf kunt dateren.

Wrapped brooch
Afbeelding

Slot brooch, 1920's - War years
Afbeelding

Transitional combination crimped over a slot brooch, post war
Afbeelding

Early style crimped brooch - Early because it is slightly wider than the later brooches and are un-marked used up to the 70's
Afbeelding

Late/present style crimped brooch - usually with a maker mark slightly smaller than the previous style crimped brooch
Afbeelding

The odd duck - the bar brooch - seen on Early Coast Guard and Marine Good Conducts, Dewey and Sampson Medals and some others.
Afbeelding

Hopelijk heb je hier wat aan? Correct me if i'm wrong!
Skylighter
Lid
Berichten: 2088
Lid geworden op: 06 jun 2004, 17:54

Bericht door Skylighter »

Dit verduidelijkt al een hoop! Harstikke bedankt!
Gebruikersavatar
Wilco Vermeer
Lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

Echter zijn er ook aan Wo2 veteranen vele moderne medailles vestrekt. Het is maar waar je ze voor verzamelt.
Als het gaat om de medaille op zich maakt het niet zo veel uit. Is het bedoeld voor re-enactment e.d, dan moet je zeker op de versie letten. Gaat het je om versies uit een bepaalde periode uitgegeven, dan is het ook weer wel belangrijk.
Je herkent er dus niet aan of het om een US Wo2 medaille gaat, je herkent er alleen maar aan in welke periode de betreffende medaille is gemaakt en uitgegeven.
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

Stravers schreef:Je kunt ze herkennen aan de zogenaamde "brooch", dit is het metalen pinnetje wat achterop zat waarmee deze bevestigt werd aan het uniform, hier een lijstje van de verschillende "brooch's" zodat je ze zelf kunt dateren.

Wrapped brooch
Afbeelding

Slot brooch, 1920's - War years
Afbeelding

Transitional combination crimped over a slot brooch, post war
Afbeelding

Early style crimped brooch - Early because it is slightly wider than the later brooches and are un-marked used up to the 70's
Afbeelding

Late/present style crimped brooch - usually with a maker mark slightly smaller than the previous style crimped brooch
Afbeelding

The odd duck - the bar brooch - seen on Early Coast Guard and Marine Good Conducts, Dewey and Sampson Medals and some others.
Afbeelding

Hopelijk heb je hier wat aan? Correct me if i'm wrong!
Zeer nuttig! Ik heb meteen even vergeleken m,n eigen medailles ( niet dat ik twijfelde aan de echtheid ) en die hebben allemaal een slot brooch ( wat is hier de Nederlandse benaming voor ? ) Zeer nuttig die foto's! :)
Daar is 'ie weer!
Gebruikersavatar
Sgt. Gallée
Lid
Berichten: 376
Lid geworden op: 29 apr 2006, 21:43

Bericht door Sgt. Gallée »

Had toch nog een klein vraagje hierover:

Is er voor ribbons ook een soort die war years is en post war?
Kortom kan je de war years herkennen?
Gezocht: Patches 104th Infantry Division 'Timberwolf' en US Uniformen (Ike jackets, M-1943 en Sercive Officer Dress)
n2
Lid
Berichten: 883
Lid geworden op: 01 mar 2005, 12:57

Bericht door n2 »

Handige info bedankt:)
Gebruikersavatar
Sgt. Gallée
Lid
Berichten: 376
Lid geworden op: 29 apr 2006, 21:43

Bericht door Sgt. Gallée »

Ik zat toch nog met een vraagje.

Ben ik er zeker van dat een Slot brooch medaille altijd WO2 is?
En geldt dit zelfde voor de Wrapped Brooch?

Ik bedoel dus wat betreft orgineel. Ik heb namelijk een Air Medal Slot brooch...maar is deze dan gegarandeerd wo2?

Mvg,

Sgt. Gallée
Gezocht: Patches 104th Infantry Division 'Timberwolf' en US Uniformen (Ike jackets, M-1943 en Sercive Officer Dress)
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

dan heb je inderdaad een goede te pakken, medailles die in korea zijn uitgerijkt hebben een andere sluiting.
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Plaats reactie