Slaap Zacht.

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

Sjoerd en Zhukov, beiden:

Ik ben het met jullie volledig eens en had het niet beter kunnen formuleren.

Arjen, Ik geloof niet dat er aan de actie van de Londense politie enig rascistisch motief ten grondslag lag.
Het blijft natuurlijk een vreselijke situatie.
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
LEO
Lid
Berichten: 646
Lid geworden op: 30 apr 2005, 16:17
Locatie: Belgium
Contacteer:

Bericht door LEO »

Ik kan me vinden in de uitleg die Sjoerd brengt.

De handelingen van de Londense politieman zijn geen standaard procedure. De huidige toestand met de laffe aanslagen is dat echter ook niet..

In oorlogsomstandigheden zou men dit feit beschouwen als " colateral damage".waarvoor mijn verontschuldigingen aan de familie, maar zo is het.

Het is heel moeilijk om in een fractie van een seconde te moeten beslisen over het leven van één of meerdere slachtoffers

Leo
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

Precies Leo.
Ik wil ook nog wel even reageren op de post van Willem.
Dit was geen aanhoudingsvuur. Vijf schoten van dicht bij in het hoofd zonder ook maar iets van dreigen, noem ik moord.

Men had ook beide armen kunnen raken. Was meneer ook niet meer instaat om iets te doen.
Zoals hiervoor al gezegd bevond deze agent zich niet bepaald in een standaard situatie. De situatie moet op hem zijn overgekomen als een terrorist die een aanslag wilde plegen.

Nu heb ik vanuit de politie een speciale anti-terrorisme dag gehad. Over details van deze dag mag en wil ik verder niets zeggen, maar er was ook iemand die bij de Explosieven Opruimingsdienst had gewerkt. Die vertelde dat zelfmoordterroristen vaak voor een ontstekingsmechanisme zorgen dat ze kunnen activeren als ze zwaar gewond zijn.

Iedereen kan op Internet achterhalen dat de enige manier om iemand uit te schakelen, zonder dat hij/zij nog een onverwachte beweging maakt, waardoor een wapen of bom af kan gaan, is om die persoon door zijn hoofd te schieten. Als de hersenen kapot zijn schijnt er een totale verlamming van de spieren op te treden waardoor iemand als een pudding in elkaar zakt.

Dit is ook de reden dat anti-terreur, en speciale legereenheden als de Navy Seals etc. oneindig lang oefenen om het hoofd te raken.

Als deze agent dacht dat de persoon die van hem wegrende een zelfmoordterrorist was, zou het kunnen dat hij om deze reden op het hoofd heeft geschoten.

Nog even voor de duidelijkheid: Ik schreef in mijn eerdere post dat ik (vanuit mijn luie stoel beoordeelt) voor aanhoudingsvuur was gegaan, niet dat deze agent aanhoudingsvuur had gegeven.

Op CNN zag ik de chef van de Londense Metropolitan Police, en die zei dat ze in dit type situaties een 'shoot to kill policy' (schieten om te doden beleid) hebben, gezien de risico's voor omstanders.
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

@ dvaupell : Ik heb nooit gezegd dat het rascistisch was; wel dat alles anders was geweest als die jongen blank was geweest.

Overigens wist ik niet dat deze jongen 5 maal getroffen was. Dat maakt het alleen maar gekker. Dit is dus het gevolg van wat er iemands hoofd (het hoofd van de agent) speelt. Toegegeven: er is de laatste tijd heel wat gebeurd, maar toch.

Overigens geloof ik wel dat deze agent het echt goed bedoelt heeft. Maar dat bewijst weer precies mijn punt : als je in gedachten hebt iets "goeds" te doen creëer je vaak iets "slechts". Neutraal is dus eigenlijk veel wenselijker in mijn ogen. Maar goed...ik dwaal af...

Het is jammer om te zien hoe de dingen zo uit de hand aan het lopen zijn.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

Arjen schreef: Het is jammer om te zien hoe de dingen zo uit de hand aan het lopen zijn.
Daar ben ik het dan weer wel roerend mee eens.
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Gebruikersavatar
Martijn
Lid
Berichten: 2268
Lid geworden op: 28 jan 2002, 21:14
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Martijn »

Interessante conversatie hier. Nu ik terug ben van vakantie kan ik hier ook aan deelnemen. Even reageren op deze quote. Misschien dat ik wat dingen heb gemist ondertussen, maar ik hoop toch in te stappen.
Overigens wist ik niet dat deze jongen 5 maal getroffen was. Dat maakt het alleen maar gekker. Dit is dus het gevolg van wat er iemands hoofd (het hoofd van de agent) speelt. Toegegeven: er is de laatste tijd heel wat gebeurd, maar toch.
Deze jongen is 5 maal getroffen inderdaad, en je vraagt je af wat er in het hoofd van de agent speelde op het moment van deze gebeurtenis. Ik vraag me af waar deze jongen dacht mee bezig te zijn. Het is een gespannen situatie, vooral voor de mensen die jouw veiligheid proberen te garanderen. Iedereen in Londen is op de hoogte van het "shoot to kill beleid" dat de politie heeft aangenomen. (Zonder een oordeel te vellen over of dit een terechte policy is op het moment, want de angst regeert in Londen). Hij trekt al redelijk verdachte kleding aan, een dikke jas in niet al te koude temperaturen. Dan krijgt hij het bevel (waarschijnlijk meerdere keren) van een politieagent om halt te houden, maar dit doet hij niet. In plaats daarvan versnelt hij zijn pas en begint zelfs te rennen. Wat dacht hij op dat moment? Waarschijnlijk handelde hij ook uit angst, maar toch.

Dit is een uiterst ongelukkige situatie voor de politie, want de druk op hen wordt alleen maar verhoogt. Ze kunnen eigenlijk geen terrorist meer laten ontsnappen of tot zijn daad laten komen, maar zeker ook geen onschuldige meer raken. Dit hadden beide partijen kunnen voorkomen, alleen ook ik weet niet hoe.

Het lijkt erop dat de terroristen op het moment hun zin krijgen en ons hebben waar ze willen.
Afbeelding
"Wie leest die onderschriften eigenlijk?"
Gebruikersavatar
Jeeper704
Lid
Berichten: 1223
Lid geworden op: 05 jun 2005, 13:05
Locatie: Dendermonde (België)

Bericht door Jeeper704 »

And things aren't over yet! :( :( :(
Bring in the Hellcats! (M18 TDs)
World War II - European Theater of Operations
http://www.ww2-eto.com
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

Het betrof hier overigens, volgens mij, agenten in burger.
Als deze Braziliaanse jongen niet zo goed de Engelse taal machtig was, is het misschien ook wel verklaarbaar dat hij zo reageerde als hj reageerde.
Heel zuur allemaal, maar onvermijdelijk naar mijn idee.
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Martijn schreef: Het lijkt erop dat de terroristen op het moment hun zin krijgen en ons hebben waar ze willen.
Inderdaad.

Welkom thuis trouwens. Hoop dat je een fijne vakantie hebt gehad.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

Het lijkt erop dat de terroristen op het moment hun zin krijgen en ons hebben waar ze willen.


Treurige, maar juiste conslusie Martijn.
Dat terrorisme heeft hoe dan ook blijvende invloed op ons denken en doen.
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

Martijn schreef:Het lijkt erop dat de terroristen op het moment hun zin krijgen en ons hebben waar ze willen.
Zo lang er ongelijkheid in de wereld is en zolang de media van elke aanslag uitgebreid verslag blijven doen, en de terroristen zodoende de aandacht geven die ze graag willen, zal daar ook weinig aan veranderen.

Het dilemma is dat je de aanslagen aan de ene kant beter kunt verzwijgen (geen aandacht=geen nieuwe aanhangers= op termein geen nieuwe aanslagen), maar dat botst weer met het principe van de persvrijheid etc.

Ons grootste goed (een vrije en open samenleving) is tevens onze grootste zwakte en dat beseffen de terro's maar al te goed. :roll:
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
LEO
Lid
Berichten: 646
Lid geworden op: 30 apr 2005, 16:17
Locatie: Belgium
Contacteer:

Bericht door LEO »

Neem nu het onschuldige dodelijk slachtoffer van de veiligheidsmaatregelen.

Zou hij doodgeschoten geweest zijn als hij zich had gemeld bij de bevoegde instantie's toen zijn verblijfsvergunning was verlopen ?

Ik vermoed van niet.

Leo
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Zit wat in LEO.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Martijn
Lid
Berichten: 2268
Lid geworden op: 28 jan 2002, 21:14
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Martijn »

De Braziliaanse jongen schijnt overigens goed Engels te hebben gesproken, dus dat maakt de zaak nog vreemder.

Ik vraag me alleen af hoe dat we het weer kunnen terugdraaien nu we tot de conclusie zijn gekomen dat het "terrorisme" ons in de greep heeft op het moment.

Kei hard terug slaan, dialoog aangaan of de voedingsbodem wegnemen? Of moeten we wachten tot de Arabische Wereld misschien zelf inziet dat ze stappen moeten ondernemen?
Afbeelding
"Wie leest die onderschriften eigenlijk?"
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

Martijn:
Ik vraag me alleen af hoe dat we het weer kunnen terugdraaien nu we tot de conclusie zijn gekomen dat het "terrorisme" ons in de greep heeft op het moment.

Kei hard terug slaan, dialoog aangaan of de voedingsbodem wegnemen? Of moeten we wachten tot de Arabische Wereld misschien zelf inziet dat ze stappen moeten ondernemen?
De waarheid zal wel in het midden liggen... Van alles een beetje dus.
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
Plaats reactie