Arnhem documenten!

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Arnhem documenten!

Bericht door Nico Roelofs »

Voor een tijdje terug had ik op de website van mijn werk een advertentie gezet dat ik opzoek was naar dingen uit wo2. Aangezien hier egr veel mensen werkzaam waren had ik niet verwacht dat ik een reactie zou krijgen. Maar na 2 weken vakantie ging ik weer werken en zag in me mailbox toch een mailtje staan met betrekking tot mijn advertentie. Nu ben ik vanmiddag in mijn pauze even naar het andere kantoor gereden waar deze man werkzaam was.

Nu had hij in een oude portomonee documenten zitten van een oud oom van hem die in Arnhem woonde tijdens de oorlog. Na deze te hebben bekeken mocht ik deze mee nemen. Maar heb de beste man wel 2 flessen wijn gegeven.

De meeste mensen hier weten dat ik alles verzamel over Arnhem, Betuwe en Nijmegen. Dus toen ik deze dingen in mijn bezit had kon mijn dag in ieder geval niet meer stuk.

Bij deze dan de documenten:

De portomonee waar ze in zaten.
Afbeelding

Een briefje van een SS officier die aangeeft dat de persoon in kwestie een fiets nodig heeft voor zijn beroep. In dit topic vraag ik voor meer info hierover. http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?t=9455
Afbeelding

Hier 2 briefjes die hij aan Duitsers kon laten zien zodat ze zijn fiets niet inbeslag konden nemen.
Afbeelding

Een spotbidprentje van Hitler en tabaks bonnen. Het prentje is erg grappig om te lezen.
Afbeelding

Afbeelding

Drie briefjes van het ministerie van financiën. Gaat geloof ik omeen schade aan bedrijfsuitrusting.
Afbeelding

Een Bescheninigung.
Afbeelding

Iets over Arbeitseinsatz.
Afbeelding

Een verlof pas voor het evacuatie kamp.
Afbeelding

Volgens mij 2 toestemmingsbewijzen om te reizen.
Afbeelding

Legitimatiebewijs.
Afbeelding

Zandbundel voor het Nederlandse leger.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Maj.Cain
Lid
Berichten: 1349
Lid geworden op: 13 okt 2004, 17:07
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door Maj.Cain »

Mooi hoor mate, zekers goede zet weer van je geweest!!
Red Devils of Arnhem/Oosterbeek
http://www.156PARA.com
FELIX
Lid
Berichten: 980
Lid geworden op: 25 feb 2005, 14:51
Locatie: Nederland

Bericht door FELIX »

prachtig lot :lol: heel interessant, zeker omdat de persoon destijds in arnhem Woonde!!
Groeten R.

Felix in columna sedet et cogitat: carpe diem.
Gebruikersavatar
Nick
Lid
Berichten: 2204
Lid geworden op: 10 apr 2004, 20:32

Bericht door Nick »

Idd een interessant lot!
Infanterie: Königin aller Waffen!
Gebruikersavatar
Simon
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 24 dec 2003, 17:58

Bericht door Simon »

zeer schoon!!
toch niet de duurste wijn gegeven? :P
You can bomb the world in to pieces, but you can't bomb it into peace
pigy
Lid
Berichten: 279
Lid geworden op: 13 mar 2005, 21:26

Bericht door pigy »

interessant lot, moge er nog vele reacties komen :lol:
Gebruikersavatar
GliderRider
Lid
Berichten: 325
Lid geworden op: 25 apr 2005, 13:35
Contacteer:

Re: Arnhem documenten!

Bericht door GliderRider »

Een spotbidprentje van Hitler en tabaks bonnen. Het prentje is erg grappig om te lezen.
Afbeelding
Hey Nico, Nice catch. Is iedereen trouwens aan te raden om op het werk even over de hobby te praten, heeft me een duitse helm en een aantal wervelwindjes/strooipamfletten opgeleverd. Zo ook zo'n zelfde spotprentje als dat van Nico alleen dan met een wat andere lay-out.

Maar hopen dat het nog meer opleverd Nico :)
"Never tell people how to do things. Tell them what to do and they will surprise you with their ingenuity."

http://www.tommy-talk.com
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Bedankt voor alle leuke reacties! :lol:
Simon schreef:zeer schoon!!
toch niet de duurste wijn gegeven? :P
Geen idee of het een dure wijn was. Ze hebben in mijn kerstpakket gezeten. Maar had me echt niet uit gemaakt of die wijn duur was of niet. Ik drink het toch niet en het is het lotje wel waard. :lol:
GliderRider schreef:Hey Nico, Nice catch. Is iedereen trouwens aan te raden om op het werk even over de hobby te praten, heeft me een duitse helm en een aantal wervelwindjes/strooipamfletten opgeleverd. Zo ook zo'n zelfde spotprentje als dat van Nico alleen dan met een wat andere lay-out.

Maar hopen dat het nog meer opleverd Nico
Inderdaad, ben er blij om dat ik dat gedaan heb. Zal het er zeker vaker laten staan. En ben sinds vandaag ook nog met iets anders bezig wat ik via een collega kan bemachtigen. Dat is vele malen groter in omvang als dit papierwerk en zit nog veel onderhoud aan. Maar als het nog de moeite waard is dan staat het binnenkort ook hier. Maar wat dat is blijft nog even een verrassing. :lol:
Gebruikersavatar
GliderRider
Lid
Berichten: 325
Lid geworden op: 25 apr 2005, 13:35
Contacteer:

Bericht door GliderRider »

Nico Roelofs schreef: Inderdaad, ben er blij om dat ik dat gedaan heb. Zal het er zeker vaker laten staan. En ben sinds vandaag ook nog met iets anders bezig wat ik via een collega kan bemachtigen. Dat is vele malen groter in omvang als dit papierwerk en zit nog veel onderhoud aan. Maar als het nog de moeite waard is dan staat het binnenkort ook hier. Maar wat dat is blijft nog even een verrassing. :lol:
Let me guess, een dropping basket gevult met pegasus insignes :P

Afbeelding
"Never tell people how to do things. Tell them what to do and they will surprise you with their ingenuity."

http://www.tommy-talk.com
Gebruikersavatar
Hell-Fire
Lid
Berichten: 706
Lid geworden op: 19 aug 2004, 11:35
Locatie: Almere, Nederland

Re: Arnhem documenten!

Bericht door Hell-Fire »

Ziet er goed uit Nico, zijn weer nette aanwinsten :wink:
GliderRider schreef:....Is iedereen trouwens aan te raden om op het werk even over de hobby te praten, ....
Niet als diegene van wie je de verzamelgekte heb overgenomen een collega is, die alles al heeft weggekaapt op het werk :? :P
"Das gibt`s doch nicht, schnee im september, dass müssen Fallschirmjäger sein."
A German Officer on 17-09-`44

Tommy-Talk.com
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

GliderRider schreef:
Nico Roelofs schreef: Inderdaad, ben er blij om dat ik dat gedaan heb. Zal het er zeker vaker laten staan. En ben sinds vandaag ook nog met iets anders bezig wat ik via een collega kan bemachtigen. Dat is vele malen groter in omvang als dit papierwerk en zit nog veel onderhoud aan. Maar als het nog de moeite waard is dan staat het binnenkort ook hier. Maar wat dat is blijft nog even een verrassing. :lol:
Let me guess, een dropping basket (wicker panier) gevult met pegasus insignes :p
Was het maar zo'n feest! Dan was ik noet morgen gaan kijken maar dan had dat ding nu al thuis gestaan! En dan had ik een anti-airborne-verzamelaars-inbraak-alarm geïnstalleerd! Maar het gaat wel om een object van een dus danige omvang die ik niet in me collectie kwijt kan. :P
Gebruikersavatar
GliderRider
Lid
Berichten: 325
Lid geworden op: 25 apr 2005, 13:35
Contacteer:

Re: Arnhem documenten!

Bericht door GliderRider »

Hell-Fire schreef:
Niet als diegene van wie je de verzamelgekte heb overgenomen een collega is, die alles al heeft weggekaapt op het werk :? :P
Ok, daar had ik even niet aan gedacht sorry :shock: :( :)
"Never tell people how to do things. Tell them what to do and they will surprise you with their ingenuity."

http://www.tommy-talk.com
Gebruikersavatar
Hell-Fire
Lid
Berichten: 706
Lid geworden op: 19 aug 2004, 11:35
Locatie: Almere, Nederland

Re: Arnhem documenten!

Bericht door Hell-Fire »

GliderRider schreef:
Hell-Fire schreef:
Niet als diegene van wie je de verzamelgekte heb overgenomen een collega is, die alles al heeft weggekaapt op het werk :? :P
Ok, daar had ik even niet aan gedacht sorry :shock: :( :)
:P No Probs :wink:
"Das gibt`s doch nicht, schnee im september, dass müssen Fallschirmjäger sein."
A German Officer on 17-09-`44

Tommy-Talk.com
Dean-
Lid
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 feb 2005, 14:37
Locatie: Noordwijk
Contacteer:

Bericht door Dean- »

Kwam dei wijn toch nog van pas :D hahah

Mooie items Nico-
''Man hat uns zwar die welt genomen aber beim himmel hat man es nicht geschafft''
Gebruikersavatar
Simon
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 24 dec 2003, 17:58

Bericht door Simon »

Mmm, een airborne fietske? :P

maar echt leuke aanwinst!
't is echt de moeite om zoveel mogelijk mensen op de hoogte te brengen van je verzamelgekte! zo heb ik zelf ene hoop foto's en isignes en dergelijke te pakken gekregen!
You can bomb the world in to pieces, but you can't bomb it into peace
Plaats reactie