Hoofddeksel infanterist britse 11th Armoured Division

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
ViperBE
Lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 16 jul 2005, 12:10
Locatie: Westerlo, Belgium

Hoofddeksel infanterist britse 11th Armoured Division

Bericht door ViperBE »

Voor het event van Boom begin september wil ik een infanterist van het 11th Armoured Division gaan uitbeelden. Heb wel een volledige britse para uitrusting maar die hoort niet echt thuis op het event in Boom.

Droegen de infanteristen van de 11th Armoured Division ook een zwarte baret of groene GS Beret ? ( GS Beret staat ongeveer in het midden op volgende link http://www.1944airborne.com/reenactors/ ... &offset=12)


Greetz,

Ronny aka Viper
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Hebben we het over de amerikaanse 11th Armoured Div ? De kleur bij de britten was afhankelijk van de branch, Commando, Light Infantry etc.
Gebruikersavatar
GliderRider
Lid
Berichten: 325
Lid geworden op: 25 apr 2005, 13:35
Contacteer:

Bericht door GliderRider »

Hey Ronny,

Alleen de tank (pantser) eenheden van de 11th armored droegen zwarte baretten. Een vriend van me heeft een foto van 3 militairen van het RAOC van de 11th armoured met de gewone GS cap op. Ik zal hem er eens naar vragen.

Groeten Willem

P.S. Ik zal ook nog even zoeken naar een lijstje van eenheden van de 11th armored. Misschien kunnen de collega's hier nog helpen?
"Never tell people how to do things. Tell them what to do and they will surprise you with their ingenuity."

http://www.tommy-talk.com
Gebruikersavatar
GliderRider
Lid
Berichten: 325
Lid geworden op: 25 apr 2005, 13:35
Contacteer:

Bericht door GliderRider »

Uit het boek "Brabant Bevrijd" van Jack Didden en Maarten Swarts.

15de/19de King's Royal Hussars (verk.)

29ste Armoured Brigade
23ste Hussars
2de Fife and Forfar Yeomanry
3de Royal Tank
8ste The Rifle Brigade (motor)
(droegen ook vaak de zwarte baret. bron "the british tommy deel 1)

159ste Infantry Brigade
1ste Cheshire
4de King's Shropshire Light Infantry
1ste Herefordshire

13de Royal Horse Artillery
151ste Field Artillery Regt.
75ste Anti Tank Regt.
58ste Light Anti Aircraft Regt.


Over de laatste vier heb ik twijfel, ik denk zelf van niet tenzij het Self Propelled Arty betreft, hoewel ik dat ook nog nooit ergens gelezen of gehoord heb.

Legenda:
Dik gedrukt = Wel
Normaal = Niet
Cursief = Twijfelachtig
Laatst gewijzigd door GliderRider op 03 aug 2005, 22:40, 1 keer totaal gewijzigd.
"Never tell people how to do things. Tell them what to do and they will surprise you with their ingenuity."

http://www.tommy-talk.com
ViperBE
Lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 16 jul 2005, 12:10
Locatie: Westerlo, Belgium

Bericht door ViperBE »

In het boek "The British Soldier Volume 2" heb ik gelezen dat de volgende eenheden deel uitmaakten van het 159th Infantry Brigade van het 11th Armoured Division ;
  • 4th Battalion King's Shropshire Light Infantry
    3rd Battalion Monmoutshire Regiment (in april 1945 vervangen door 1st Battalion Cheshire Regiment)
    1st Battalion Herefordshire Regiment
Ik ga dus op de volgende beurzen maar op zoek naar een GS beret.

Greetz,

Ronny aka Viper
Gebruikersavatar
GliderRider
Lid
Berichten: 325
Lid geworden op: 25 apr 2005, 13:35
Contacteer:

Bericht door GliderRider »

Hey Ronny,

Het boek wat ik hierboven aanhaalde "Brabant bevrijd" staan diverse fouten, ik weet er een paar te zitten maar niet allemaal. Misschien hebben we er nu weer eentje ontdekt :) .

Maar in ieder geval, als je gewoon infantry van 11th armored gaat doen dan zou ik voor een gewone GS cap kiezen.
"Never tell people how to do things. Tell them what to do and they will surprise you with their ingenuity."

http://www.tommy-talk.com
WDRob
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 aug 2005, 14:23
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Bericht door WDRob »

Overigens is de General Service cap iets heel anders dan een baret!
Gebruikersavatar
Jan
Lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 06 dec 2003, 12:59

Bericht door Jan »

Hey,

De meeste infanterie van de 11de pantserdivisie droeg inderdaad de GS cap. Maar de gemotoriseerde infanterie van de 11de Pantserdivisie droeg de khaki baret. Maar als je bijvoorbeeld een infanterist van de KSLI of van de Herefordshire neer wilt zetten kan je de GS cap gebruiken, maar als je een rifleman van het 8ste motor bataljon The Rifle Brigade wilt neerzetten moet je de khaki baret hebben.

Dit is mijn GS cap van de KSLI

Afbeelding

Jan
Gebruikersavatar
carl1944
Lid
Berichten: 431
Lid geworden op: 24 jul 2005, 15:20
Contacteer:

Re: Hoofddeksel infanterist britse 11th Armoured Division

Bericht door carl1944 »

ViperBE schreef:Voor het event van Boom begin september wil ik een infanterist van het 11th Armoured Division gaan uitbeelden. Heb wel een volledige britse para uitrusting maar die hoort niet echt thuis op het event in Boom.

Droegen de infanteristen van de 11th Armoured Division ook een zwarte baret of groene GS Beret ? ( GS Beret staat ongeveer in het midden op volgende link http://www.1944airborne.com/reenactors/ ... &offset=12)


Greetz,

Ronny aka Viper
Hey Ronny,

ik ben toevallig van Boom. Wat gaat er juist gebeuren, want ik ben niet op de hoogte. Zoals elk jaar een doortocht van voertuigen, of iets anders?
Please inform me :P

Groeten, Carl
"106: the hungry and the sick"
IN PRODUCTION<<<VISIT>>>
http://www.goldenlionsthemovie.be.tt
ViperBE
Lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 16 jul 2005, 12:10
Locatie: Westerlo, Belgium

Re: Hoofddeksel infanterist britse 11th Armoured Division

Bericht door ViperBE »

carl1944 schreef:
ViperBE schreef:Voor het event van Boom begin september wil ik een infanterist van het 11th Armoured Division gaan uitbeelden. Heb wel een volledige britse para uitrusting maar die hoort niet echt thuis op het event in Boom.

Droegen de infanteristen van de 11th Armoured Division ook een zwarte baret of groene GS Beret ? ( GS Beret staat ongeveer in het midden op volgende link http://www.1944airborne.com/reenactors/ ... &offset=12)


Greetz,

Ronny aka Viper
Hey Ronny,

ik ben toevallig van Boom. Wat gaat er juist gebeuren, want ik ben niet op de hoogte. Zoals elk jaar een doortocht van voertuigen, of iets anders?
Please inform me :P

Groeten, Carl
De juiste planning heb ik nog niet ontvangen maar het zal een tweedaags treffen worden. Eén activiteit van het treffen zal een mock battle zijn op en rond een brug (weet nog niet welke). Volgens de laatste berichten zouden we over een 40 tal duitse tegenstanders beschikken die de brug zullen verdedigen. Aan onze groep werden britse troepen gevraagd om mee de britse voertuigen van Paul Govaert te bemannen.

Greetz,

Ronny aka Viper
Gebruikersavatar
carl1944
Lid
Berichten: 431
Lid geworden op: 24 jul 2005, 15:20
Contacteer:

Re: Hoofddeksel infanterist britse 11th Armoured Division

Bericht door carl1944 »

ViperBE schreef:
carl1944 schreef:
ViperBE schreef:Voor het event van Boom begin september wil ik een infanterist van het 11th Armoured Division gaan uitbeelden. Heb wel een volledige britse para uitrusting maar die hoort niet echt thuis op het event in Boom.

Droegen de infanteristen van de 11th Armoured Division ook een zwarte baret of groene GS Beret ? ( GS Beret staat ongeveer in het midden op volgende link http://www.1944airborne.com/reenactors/ ... &offset=12)


Greetz,

Ronny aka Viper
Hey Ronny,

ik ben toevallig van Boom. Wat gaat er juist gebeuren, want ik ben niet op de hoogte. Zoals elk jaar een doortocht van voertuigen, of iets anders?
Please inform me :P

Groeten, Carl
De juiste planning heb ik nog niet ontvangen maar het zal een tweedaags treffen worden. Eén activiteit van het treffen zal een mock battle zijn op en rond een brug (weet nog niet welke). Volgens de laatste berichten zouden we over een 40 tal duitse tegenstanders beschikken die de brug zullen verdedigen. Aan onze groep werden britse troepen gevraagd om mee de britse voertuigen van Paul Govaert te bemannen.

Greetz,

Ronny aka Viper
Zalig, net zoals in 1997 dus.
Dan hebben ze de bevrijding van Boom ook al eens nagespeeld.
Weet ik nog goed, toen kreeg ik net interesse in WO2.
Een aanval op de Brug en toen hebben ze ook met een 6tal originele shermans de slag om het stadspark van Antwerpen nagespeeld.
Eindelijk terug dus... :) :) :)
Hou me op de hoogte als je wil :wink:

Groetjes
Carl
Laatst gewijzigd door carl1944 op 04 aug 2005, 18:04, 1 keer totaal gewijzigd.
"106: the hungry and the sick"
IN PRODUCTION<<<VISIT>>>
http://www.goldenlionsthemovie.be.tt
ViperBE
Lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 16 jul 2005, 12:10
Locatie: Westerlo, Belgium

Bericht door ViperBE »

Jan schreef:Hey,

De meeste infanterie van de 11de pantserdivisie droeg inderdaad de GS cap. Maar de gemotoriseerde infanterie van de 11de Pantserdivisie droeg de khaki baret. Maar als je bijvoorbeeld een infanterist van de KSLI of van de Herefordshire neer wilt zetten kan je de GS cap gebruiken, maar als je een rifleman van het 8ste motor bataljon The Rifle Brigade wilt neerzetten moet je de khaki baret hebben.
Hallo Jan,

Droegen de infanteristen van de 11th Armoured Division groene Arm-of-Service strips ipv rode ?

Wat werd er als achtergrond voor het kenteken op de GS cap gebruikt ? Toch geen tartan zoals bij de schotse troepen ?

Greetz,

Ronny aka Viper
Gebruikersavatar
GliderRider
Lid
Berichten: 325
Lid geworden op: 25 apr 2005, 13:35
Contacteer:

Bericht door GliderRider »

Hey Ronny,

Dat ligt er, denk ik, aan of de badge zelf al backing heeft. Maar bij normale badges zoals die van RTR, RAOC, RAMC, RA, etc. zat geen backing voor zover ik weet. Volgens mij droegen schotse infanterie eenheden de tam 'o shanter.

Bron: "British Army Handbook 1939-1945"
"Never tell people how to do things. Tell them what to do and they will surprise you with their ingenuity."

http://www.tommy-talk.com
Gebruikersavatar
Jan
Lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 06 dec 2003, 12:59

Bericht door Jan »

ViperBE schreef:
Jan schreef:Hey,

De meeste infanterie van de 11de pantserdivisie droeg inderdaad de GS cap. Maar de gemotoriseerde infanterie van de 11de Pantserdivisie droeg de khaki baret. Maar als je bijvoorbeeld een infanterist van de KSLI of van de Herefordshire neer wilt zetten kan je de GS cap gebruiken, maar als je een rifleman van het 8ste motor bataljon The Rifle Brigade wilt neerzetten moet je de khaki baret hebben.
Hallo Jan,

Droegen de infanteristen van de 11th Armoured Division groene Arm-of-Service strips ipv rode ?

Wat werd er als achtergrond voor het kenteken op de GS cap gebruikt ? Toch geen tartan zoals bij de schotse troepen ?

Greetz,

Ronny aka Viper
Hey,

Niet alle soldaten droegen de Rifle green arm of service stripe. Alleen de Rifle Brigade droeg de groene arm of service stripe. De rest droeg meestal rode of bijvoorbeeld blauw-wit als ze Royal corps of signals waren. De kleur van de arm of service stripe wordt bepaald door wat je bent. Als je bijvoorbeeld in de REME zat had je weer een andere kleur als dat je gewoon infanterie was.

Hoe het zit bij de achtergrond bij het baretembleem weet ik niet precies. Ik weet dat de KSLI en de Rifle brigade een groene achtergrond had, maar hoe het bij de rest zit weet ik niet. Sommige baretemblemen kunnen ook zonder een achtergrond kleur gedragen worden.

Jan
Gebruikersavatar
jeroen1944
Lid
Berichten: 991
Lid geworden op: 20 aug 2004, 22:03

Bericht door jeroen1944 »

Gaat die mockbattle toevallig over de slag bij Boom, waar een hele hoop Engelsen gesneuvelt en gevangen zijn genomen?(raakten geisoleerd aan de andere zijde van de brug, en konden net op het nippertje ontsnappen)Dat was vlak voor Antwerpen werd bevrijd niet?
Daar hebben de veteranen van de KSLI het over!
Plaats reactie