Ook Paula Hitler was niet onschuldig

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Ook Paula Hitler was niet onschuldig

Bericht door Roel R. »

Van onze redactie buitenland

In het ouderlijk huis waar Adolf Hitler opgroeide, heerste een terreur die het Derde Rijk voorafschaduwde.

Slaag was aan de orde van de dag: Alois Schicklgruber, Hitlers vader, tuigde zijn zoon dagelijks af - zo erg dat zijn moeder zich soms vóór hem wierp om de klappen op te vangen. Adolf op zijn beurt sloeg zijn zeven jaar jongere zusje Paula met grote regelmaat. ,,Opnieuw voel ik hoe de losse hand van mijn broer mijn gezicht geselt'', schrijft Paula Hitler (1896-1960) in een dagboek dat door de historici Tymothy Ryback en Florian Beierl is gevonden. De authenticiteit van het document zou wetenschappelijk zijn aangetoond.

,,Het dagboek geeft een beeld van een totaal disfunctioneel gezin dat het publiek niet eerder heeft gezien'', aldus Beierl. ,,De terreur van het Derde Rijk werd gecultiveerd in Hitlers eigen huis.''

Beierl schreef verscheidene boeken over Hitler, Ryback is hoofd van het Duitse Obersalzberg Instituut voor Hedendaagse Geschiedenis, dat zich geheel wijdt aan Hitler-onderzoek. De geschiedkundigen zeggen dat ze op het spoor van nog meer familiegeheimen zijn gekomen. De slechtste man van de 20ste eeuw stond juist bekend om zijn panische angst dat de buitenwereld te veel te weten zou komen over zijn afkomst. ,,Adolf was niet bepaald familieziek'', zei Paula Hitler al in 1945. ,,Dat had-ie van z'n vader'', voegde ze er aan toe.

Het nieuwe onderzoek wordt volgende week dinsdag (20.15 uur) gepresenteerd in een documentaire op het tv-station ZDF (Duitsland 2). De belangrijkste onthulling zou zijn dat Paula niet de onschuldige, onopvallende vrouw was met een verkeerde broer voor wie ze altijd is gehouden. Het bewijs: ze was verloofd met Erwin Jekelius, een beruchte Weense arts die verantwoordelijk was voor de dood van 4000 'geestelijk en lichamelijk onvolwaardigen'.

,,Het feit dat zij wilde trouwen met een van de grootste Oostenrijkse misdadigers, verbindt wat mij betreft ook haar met dood, gruwel en gaskamers'', zegt Beierl. Ryback voegt daaraan toe: ,,Voor mij is de ontdekking dat Paula op het punt stond met Jekelius te trouwen, één van de grootste onthullingen uit mijn carrière.''

Het huwelijk werd afgelast op bevel van Hitler, die het 'onwenselijk' vond dat zijn zuster zou trouwen, net zoals hij haar opdroeg de achternaam 'Wolf' te dragen. Dokter Jekelius was nog wel naar Berlijn gereisd om Adolf de hand van diens zuster te vragen, maar hij werd halverwege onderschept door de Gestapo en naar het Oostfront gestuurd, waar het Rode Leger hem gevangen nam. ,,Net Monty Python'', aldus Ryback.

Paula Hitler klaagde over verwaarlozing door haar broer, maar vlak na de oorlog bekende ze tegenover haar geallieerde en Sovjetrussische ondervragers dat ze hevig had gehuild toen ze hoorde hoe hij aan zijn einde was gekomen. ,,Hij bleef mijn broer'', zei ze.


AD
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

Erg interessant! Een boek over dit onderwerp zou erg mooi zijn!
Daar is 'ie weer!
Gebruikersavatar
Mich
Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: 28 mar 2004, 22:43
Locatie: Haarlem

Bericht door Mich »

Erg interessant. Ik las een ander artikel over dit onderwerp laatst ook in een plaatselijke krant hier. Toch is niet alle informatie nieuw, want op http://www.auschwitz.dk/Paula.htm staat ook al dat Paula erg verdrietig was om het overlijden van haar broer en nog wat informatie over haar naamsverandering.
Desalniettemin een interssant onderwerp dat zeker meer aandacht verdient!
"They'll know that you've fought for your country
And no one will worry a bit..."

Siegfried Sassoon
Marcfire
Lid
Berichten: 328
Lid geworden op: 24 dec 2003, 12:49

Bericht door Marcfire »

Ik heb net het boek 'De miljoenen van Hitler' gelezen en daarin wordt veel uitgewijdt over de jeugd van Adolf en hoe hij is opgegroeid. Erg interessant boek, dat later laat zien hoe zeer hij ook bezig was met geld naar zichzelf toe te schuiven samen met partijgenoten en vrienden.

Ook over Alois en Paula wordt veel geschreven in het boek, ik vond het goede informatie die ik niet eerder had gelezen.
Plaats reactie