Wapens Re-enactment

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Gebruikersavatar
jeroen1944
Lid
Berichten: 991
Lid geworden op: 20 aug 2004, 22:03

Bericht door jeroen1944 »

Marc 82 Recon schreef:jah jeroen dat is niet meten met twee maten.

Re-enactment en verzamelen is niet hetzelfde.
buiten die dagen dat wij die hobby doen zit dat wapen ook achter slot en grendel in een dikke kluis.
Jij doet hier juist of wij elke dag maar rondlopen met een wapen in onze handen zomaar overstraat en beetje soldaten liggen te spelen ofzo.
Hoi Marc,

Ik denk dat het verkeerd op je overgekomen is wat ik bedoel, het is niet kwaad gemeend hoor, ik heb alle respect voor serieus reenactment.
Maar ik moet soms wel lachen met sommige reenacters, en je snapt dan ook wel wat ik bedoel. :wink:
Maar het is wel meten met 2 maten door de Nederlandse overheid, ds hiet in NL onderhand gemeengoed geworden.
Als ik het goed begrijp mogen jullie ook met blankfiring lopen?
Wat als een gek nu een wapen in een onbewaakt moment grijpt en ermee verdwijnt en die kans is 100 maal groter dan als ik het op een pop in een afgesloten kamer bewaar! Snap je hoe dubbel dat is, voor een verzamelaar is het nog steeds veeeeel moeilijker om een vergunning voor wapens te verkrijgen dan voor een reenacter en dan zitten er nog steeds veel haken en ogen aan. Ik heb puur een lee enfield(onklaar volgen NL natuurlijk) voor decoratie van een pop, wat heb ik aan een sten die ik in een kluis moet opbergen ookal heb ik verzamelverlof dan moet ie nog steeds in een kluis.
Dat je geen handgranaat mag hebben dat snap ik, maar een onklare mp40 or whatever, zou ik volgens de overheid kunnen gebruiken voor te dreigen. :roll: Dat kan met een broodmes ook. Maarja in NL zijn ze dol op regeltjes en wetten.
Marc 82 Recon
Lid
Berichten: 1470
Lid geworden op: 14 aug 2004, 17:46
Locatie: Arendonk België

Bericht door Marc 82 Recon »

wat betreft re-enactment duits...

In Nederland heb je Duits aangesloten bij het LPLG landelijk platform levende geschiedenis (breek me de mond er niet over open over hun laatste stunt) en je hebt de zogezegde wilde duitsers.

Ik kan maar over 1 groep iets zeggen en dat is de Windhund (doen duitse wehrmacht) en heb er niets dan lof over om met hun samen te werken.
Private Burges, Marc J
19900519
48th Armored Medical Bn, 2nd Armored Division
Marc 82 Recon
Lid
Berichten: 1470
Lid geworden op: 14 aug 2004, 17:46
Locatie: Arendonk België

Bericht door Marc 82 Recon »

nou ja sorry jeroen kwam gewoon beetje over van jullie rare mannetjes met de wapens op straat wat liggen spelen. En ja ik ga nogal redelijk snel in de verdediging in dit soort zaken.
Draag zelf geen bewapening aangezien ik Medic doe maar heb voor ik medic ben gaan doen wel met wapens omgegaan zowel in re-enactment als in het leger. Ik kan zeggn de meeste groepen zijn zeer streng op wapengebied en dat moet ook andere zijn iets lakser maar dat word ook wel aangepakt binnen het wereldje zelf.

Snap best dat je het een rare en eigenlijk onnozele regeling vind dat een onklaar gemaakt bolt action wel mag maar een smg of full auto wapen weer iets is wat doormidden gezaagd word en op een houten plank word genageld...
Private Burges, Marc J
19900519
48th Armored Medical Bn, 2nd Armored Division
jmc baan
Lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 22 mar 2005, 00:00
Locatie: ridderkerk

Bericht door jmc baan »

He,nico,dus wat krijg je nou als je een deko mp om je pop hangt en oom agent vind het miet leuk??????
Gebruikersavatar
jeroen1944
Lid
Berichten: 991
Lid geworden op: 20 aug 2004, 22:03

Bericht door jeroen1944 »

jmc baan schreef:He,nico,dus wat krijg je nou als je een deko mp om je pop hangt en oom agent vind het miet leuk??????
Volgens mij een vette boete en ze pakken het af voor hun eigen collectie..... :evil:
jmc baan
Lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 22 mar 2005, 00:00
Locatie: ridderkerk

Bericht door jmc baan »

Hoe hoog is zo een boete dan?honderden euro,duizende euros???
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

jmc baan schreef:He,nico,dus wat krijg je nou als je een deko mp om je pop hangt en oom agent vind het miet leuk??????
Ga naar deze site http://wetten.overheid.nl/. Zoek op "wapens en munitie wet". Dan staat daar volgens mij verwel alles in wat je moet weten. Bij strafbepaling stata dat artikel wat ik had geplaatst maar je wordt daar ook door gelinkt naar de diverse handelingen die je niet mag doen.
jmc baan
Lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 22 mar 2005, 00:00
Locatie: ridderkerk

Bericht door jmc baan »

Op die site vind je het antwoord ook niet,wie weet het wel??????Toch bedankt Nico.johan
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

jmc baan schreef:Hoe hoog is zo een boete dan?honderden euro,duizende euros???
Op die site vind je het antwoord ook niet,wie weet het wel??????Toch bedankt Nico.johan
Ik heb eens rustig de wet zitten lezen en ben het volgende tegen gekomen.

Paragraaf 1, artikel 2, lid 1, Categorie I, sub 7:
andere door Onze Minister aangewezen voorwerpen die een ernstige bedreiging van personen kunnen vormen of die zodanig op een wapen gelijken, dat zij voor bedreiging of afdreiging geschikt zijn.

Paragraaf 3, artikel 13, lid 1:
Het is verboden een wapen van categorie I te vervaardigen, te transformeren, voor derden te herstellen, over te dragen, voorhanden te hebben, te dragen, te vervoeren, te doen binnenkomen of te doen uitgaan.

Paragraaf 12, artikel 55, lid1:
Met gevangenisstraf van ten hoogste drie maanden of geldboete van de derde categorie wordt gestraft hij die handelt in strijd met de artikelen 9, eerste lid, 13, eerste lid, 22, eerste lid, 26, eerste lid of 31, eerste lid.


Nou weet ik alleen nog niet wat een boete van de derde catogorie is. Maar de straf wordt natuurlijk bepaald door de rechter.
Gebruikersavatar
carl1944
Lid
Berichten: 431
Lid geworden op: 24 jul 2005, 15:20
Contacteer:

Bericht door carl1944 »

Is er soms een vergelijkbaar antwoord ivm de Belgische wapenwetgeving?
Overtreding-strafoplegging...

Carl
"106: the hungry and the sick"
IN PRODUCTION<<<VISIT>>>
http://www.goldenlionsthemovie.be.tt
Marc 82 Recon
Lid
Berichten: 1470
Lid geworden op: 14 aug 2004, 17:46
Locatie: Arendonk België

Bericht door Marc 82 Recon »

in Belgie zijn namaakwapens/airsoftwapens/speelgoedwapens die lijken op een echt wapen gewoon vrij te verkrijgen en te houden thuis.

onklare wapens moeten onklaar zijn gemaakt door de proefbank van luik.

en mag men ook vrij bezitten
Private Burges, Marc J
19900519
48th Armored Medical Bn, 2nd Armored Division
Gebruikersavatar
carl1944
Lid
Berichten: 431
Lid geworden op: 24 jul 2005, 15:20
Contacteer:

Bericht door carl1944 »

Dus eigelijk, als je met een airsoft MP40 over straat loopt, ben je niet strafbaar. Maar als ze je snappen met een onklare Mauser, kan je het wel vergeten.

Carl
"106: the hungry and the sick"
IN PRODUCTION<<<VISIT>>>
http://www.goldenlionsthemovie.be.tt
Marc 82 Recon
Lid
Berichten: 1470
Lid geworden op: 14 aug 2004, 17:46
Locatie: Arendonk België

Bericht door Marc 82 Recon »

als jij met een airsoft MP40 over straat loopt in belgie ben je wel strafbaar. Kan als een dreiging worden opgenomen.

Wapens vervoer je in een afgesloten ruimte ook al zijn het airsoftwapens of onklaar.
Private Burges, Marc J
19900519
48th Armored Medical Bn, 2nd Armored Division
Gebruikersavatar
carl1944
Lid
Berichten: 431
Lid geworden op: 24 jul 2005, 15:20
Contacteer:

Bericht door carl1944 »

Goed om weten. :P Maar wat als je terugkomt van een beurs en je hebt een onklare MP of rifle in je koffer? Als de politie je dan tegenhoudt voor bv. een controle, en ze doorzoeken de wagen. Kan daar een PV van komen? :|

Carl
"106: the hungry and the sick"
IN PRODUCTION<<<VISIT>>>
http://www.goldenlionsthemovie.be.tt
Marc 82 Recon
Lid
Berichten: 1470
Lid geworden op: 14 aug 2004, 17:46
Locatie: Arendonk België

Bericht door Marc 82 Recon »

technisch gezien is de kofferbak een afgesloten ruimte maar beste is deze toch effe in te pakken in een deken of iets dergelijks bij vervoer of eventueel er een tas voor te kopen op dezelfde beurs :)
Private Burges, Marc J
19900519
48th Armored Medical Bn, 2nd Armored Division
Plaats reactie