Weet de jeugd van tegenwoordig iets van WO2?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Robbert
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 okt 2003, 12:58

Weet de jeugd van tegenwoordig iets van WO2?

Bericht door Robbert »

Ik (jongen van 20) ben zeer geïntresseerd in de gebeurtenissen van de tweede wereldoorlog dankzij de verhalen die ik hoorde van mijn opa die bij het verzet zat.

Maar laatst begon ik te vertellen (op een school) over de gebeurtenissen over de oorlog tijdens bevrijdingsdag vorig jaar zat alle kinderen (12 tot 16 jaar) en zelfs leeftijdgenoten met grote ogen te kijken.
"Waar had deze jongen het over?" en "Is bevrijdingsdag geen normale vakantiedag?" kreeg ik te horen vanuit het publiek.

Later vroeg ik aan de groep of ze wel eens wisten over bevrijdingdag.

-Ja zei een jongen van 15 we schopten de Duitsers uit ons land!

Dit was wel het enigste wat de groep aan mij kon vertellen over bevrijdingsdag maar ach het was genoeg.

verder vroeg ik waar het zich afspeelde.

-In het westen van Europa volgens vele kinderen en volgens een paar kinderen was het gestopt in Normandië.

De beroemde veldslagen van Stalingrad en Kursk kenden ze niet en de japaners alleen van Pearl Harbour.

Na mijn verslag moest ik concluderen dat de jeugd weinig tot nix wist van wat er gebeurde tijdens de Tweede wereld oorlog.
Ja een paar wisten wel wat iets maar dat verwachte ik toch wat meer van een 12-16 jarigen. Teminste de Jodenvervolging of Anne Frank.

Het lijkt erop dat de jeugd aan het vergeten is wat er gebeurde in 1939-1945 en als dat gebeurd is de kans groot dat de wereld nog een wereldoorlog gaat meemaakt.

Ben ik nou alleen die dat merkt of zijn er nog meer die dat merken :?:


-De derde Wereldoorlog zal komen, maar de vierde zal uitgevochten worden door knuppels en knotsen.
-Albert Einstein.
Gebruikersavatar
Timo
Lid
Berichten: 1836
Lid geworden op: 13 okt 2003, 20:55

Bericht door Timo »

Ik ben zelf 14 jaar en ik intreseer mezelf heel erg in wo2 en ken er nog een heleboel meer maar je moet even zoeken
Starting up again
Glenn Janssens
Lid
Berichten: 2132
Lid geworden op: 29 sep 2003, 17:26

Bericht door Glenn Janssens »

Het is niet alleen de jeugd hoor.
Ik ken genoeg "volwassen" mensen die ook dit gebrek aan kennis hebben.

Adrian.
Gebruikersavatar
Maximus
Lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 04 mar 2003, 01:46

Bericht door Maximus »

het is niet alleen gebrek aan kennis maar ook gebrek aan intresse.

het is ook wat je van huis uit mee krijg.

me vriendin weet bijna nix over de wo2 (dolle dinsdag market garden d-day evt. ect. ) weet ze nix van.

terwijl me nichtje van 13 heel geintresserd is en (voor haar leeftijd ) veel er van af weet.

ik had vroeger met me opa altijd hele gesprekken over de oorlog, maar bij me oma kwam er nix uit (nog steeds niet). mijn ouders boeide het niet.
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Het is niet alleen gebrek aan kennis van wo2, heden merk ik bij mijn klasgenoten gewoon een gebrek aan algemene kennis van alles wat van 'voor onze tijd' is.
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

antwerpx schreef:Het is niet alleen gebrek aan kennis van wo2, heden merk ik bij mijn klasgenoten gewoon een gebrek aan algemene kennis van alles wat van 'voor onze tijd' is.
Ja inderdaad. Ik kan me nog herinneren dat de wiskunde leraar voor een sommetje over rente vroeg wanneer Columbus Amerika had ontdekt. Ik was de enige die wist dat dat in 1492 was. De rest gaf antwoorden als 1890 en 1930!!!!! :? Voor de duidelijkheid: Ik zat toen in een 4 Havo klas. Kijk, dat je niet exact weet wanneer het is ontdekt is op zich geen ramp, maar je mag toch verwachten van een 4 Havo leerling dat hij/zij weet dat het rond 1500 was, en dat de VS in 1870 al een komplete burgeroorlog achter de rug had????? Om nog maar te zwijgen over de vele koloniale oorlogen die o.a. Engeland en Frankrijk hadden uitgevochten voor dat continent. :?:
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

wat ik ook vaak onbegrijpelijk vind is de slechte kennis van de wereld van vandaag.

hoeveel mensen kunnen bv de ministers van naam, of kunnen uberhaupt meer dan 6 departementen opnoemen om maar iets als voorbeeld te nemen.

ik heb altijd het idee dat de jeugd veel naar het jeugdjournaal kijkt maar dat de stap van jeugdjournaal naar gewoon journaal vaak te groot is en dat veel jongeren daar afhaken, jammer.
Gebruikersavatar
Timo
Lid
Berichten: 1836
Lid geworden op: 13 okt 2003, 20:55

Bericht door Timo »

em ik ken eh eh balkenende ennuh pffffffff
niet echt meer komt ook omdat het niet intresant is van die saaie mannetjes die vertellen over bezuinigingen maak dan niet allles zo duur !!!!!!!!!!
Starting up again
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

De vakantieman.... (gezellig he?)

Op lokatie in zonnige oorden stelt Frits dé hamvraag aan Nederlandse vakantiegangers. Wáár bent u nu? Moeilijk zeg.... Verschillende mensen wijzen Noorwegen aan terwijl ze bijvoorbeeld in Spanje zitten.

Maar dan....

Kunt u ook aangeven waar Nederland ligt?

En met een stalen gezicht worden Rusland, Irak, Hongarije etc aangewezen. Zelfs landen die niet eens aan de zee liggen worden als Nederland gezien.

Triester kan 't niet worden, dus ik schrik nergens meer van.

:r

Tis geen wo2, maar het zegt iets over kennis van bepaalde Nederlanders.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

Das ook zoiets ja, Martijn. Ik, als aankomend docent Aardrijkskunde, kan daar zo af en toe bijna echt om huilen. :roll: Ik bedoel: Je WEET toch gewoon waar je eigen land ligt? Vind je het gek dat er zoveel mensen verdwalen als ze kaart moeten lezen: ze weten niet eens waar NL ligt. Af en toe wordt je daar gewoon echt ZO moedeloos van.
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

wat denken jullie dan van de stelling dat de stap van het jeugdjournaal naar het journaal voor veel jongeren te groot is en dat ze daar afhaken?
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

Ik denk dat je daar het beste een appart topic voor kunt openen, dit om te voorkomen dat we dadelijk twee discussies door elkaar heen hebben lopen.
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

je hebt gelijk, ik zal iets openen in de babbelbox
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

Prima
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Gebruikersavatar
Maximus
Lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 04 mar 2003, 01:46

Bericht door Maximus »

Proos schreef:De vakantieman.... (gezellig he?)

Op lokatie in zonnige oorden stelt Frits dé hamvraag aan Nederlandse vakantiegangers. Wáár bent u nu? Moeilijk zeg.... Verschillende mensen wijzen Noorwegen aan terwijl ze bijvoorbeeld in Spanje zitten.

Maar dan....

Kunt u ook aangeven waar Nederland ligt?

En met een stalen gezicht worden Rusland, Irak, Hongarije etc aangewezen. Zelfs landen die niet eens aan de zee liggen worden als Nederland gezien.

Triester kan 't niet worden, dus ik schrik nergens meer van.

:r

Tis geen wo2, maar het zegt iets over kennis van bepaalde Nederlanders.
ja heb dat vaker gezien ik geloof niet dat dat echt is.

Zo dom zullen ze toch niet zijn :shock: :shock: :shock:
Plaats reactie