Vlooienmarkt vondst...Canadese Emblemen

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
Sbas
Lid
Berichten: 882
Lid geworden op: 25 jun 2004, 14:41

Vlooienmarkt vondst...Canadese Emblemen

Bericht door Sbas »

Vorige week in mn vakantie even langs een plaatselijke rommelmarkt geweest...totale tijdsverspilling totdat ik op de terug weg dit zag liggen:

Afbeelding

Nu heb ik totaal geen verstand van Canadees spul en is mijn vraag dus aan jullie wat stelt het allemaal voor en is het goed of slecht spul. Either way was het goedkoop en kan ik me geen buil vallen hieraan :wink:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik weet al wel dat dat Regiment de la Chaudiere een eenheid was voor Frans-Canadese soldaten maar verder... :?
Ohw ja de Winnipeg Rifles is ooit ergens opgenaaitd en het Canada embleem ook. En de flits heeft de kleuren iets veranderd.

Sebas
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

gave vondst! zeker de moeite waard!
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

De emblemen zien er goed uit. Volgens mij zijn het allemaal orginele. De 4 regiments emblemen zijn allemaal van de 3e Canadese Divisie. Het divisie embleem is van het 21ste Leger Korps en het Canada titel wordt gedragen wanneer er geen Canada in de Regiments naam staat.
Gebruikersavatar
Sbas
Lid
Berichten: 882
Lid geworden op: 25 jun 2004, 14:41

Bericht door Sbas »

CRAP...Na al die intresse van jullie...BAAL IK TOCH WEL EEN BEETJE...ik dacht namelijk dat het niet echt was omdat ze in mint staat zijn. :? :oops: En nu heb ik de Royal Engineers schoudertitel laten liggen! Ach jah ik kan niet alles hebben.

Er lag ook nog een schouderstuk met een kroontje in het midden en een ster erboven en 21 onderop. Iemand een idee wat dit kan zijn. Er zaten op de achterkant van die haakjes op zodat je het makkelijk op en af een uniform kon halen.

Sebas
Gebruikersavatar
Sbas
Lid
Berichten: 882
Lid geworden op: 25 jun 2004, 14:41

Bericht door Sbas »

Owh Nico kun je me wat meer vertellen over dat 21e leger korps...want nu begint bij mij het lichtje te branden dat schouderstuk hoorde gewoon bij dat embleem :roll: :D :shock: :o SHIT!!!

Maar iig waar heeft de 3e div gezeten in NL en wat houd t 21e korps in??


Sebas
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

sturmman schreef:Owh Nico kun je me wat meer vertellen over dat 21e leger korps...want nu begint bij mij het lichtje te branden dat schouderstuk hoorde gewoon bij dat embleem :roll: :D :shock: :o SHIT!!!

Maar iig waar heeft de 3e div gezeten in NL en wat houd t 21e korps in??


Sebas
In het 21ste Leger korps zaten het 1ste Canadese Leger en het 2e Britse leger. In het 1ste Canadese leger zaten weer het Britse 1ste Corps en het Canadese 2e Corps. In dat 1st Canadese leger zaten weer heel veel divisies en brigades die allemaal vrijwel in Nederland hebben gezeten. Waar onder dus ook het 3e Canadese Divisie die bij het 2e Canadese Corps zat.

Waar de 3e Divisie overal precies heeft gezeten kan ik niet zo zeggen. Wel in Nederland in ieder geval. Maar Ook in Normandië en Duitsland.
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

In het 2e Canadese Corps zaten de volgende eenheden:

2nd Army Group (royal Canadian Artillery)
2nd Canadian Inf. Div.
3rd Canadian Inf. Div.
4th Canadian Armoured. Div.
1st Polish Arm. Div.
2nd Canadian Arm. Bri.
1st Independant Cezh Arm. Bri. Group

Dat waren de hoofd eenheden in dit Corps. Maar er waren ook nog wat toegevoegde regimenten die weer speciaal voor het Corps waren.

Deze samenstelling was vanaf 31-08-44.
Laatst gewijzigd door Nico Roelofs op 26 aug 2005, 22:25, 1 keer totaal gewijzigd.
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Bericht door 779 »

Heeft de Canadese 3e Divisie niet meegeholpen een deel van het oosten van Nederland te bevrijden om daarna door te stoten richting Friesland?

779
Jurryt
Lid
Berichten: 2488
Lid geworden op: 02 jul 2004, 01:24

Bericht door Jurryt »

De 3de divisie heeft ook in Nederland gezeten. Om precies te zijn west Nederland. Ze hebben (gezamenlijk met de Royal Canadian Dragoons) Friesland bevrijd. Om precies te zijn, west Friesland. Zo zijn de doorgegaan naar de waddenzee en zo verder. Uiteindelijk gingen ze, nadat Groningen was bevrijd door de RCD en andere eenheden, door naar Duitsland.

/Edit: AL moet ik zeggen dat de opmars van de 3de divisie al iets boven Arnhem begon en van daaruit doorgerukt zijn naar Friesland.
Gebruikersavatar
Sbas
Lid
Berichten: 882
Lid geworden op: 25 jun 2004, 14:41

Bericht door Sbas »

Mmm dat gaat me nu ff te snel ben net terug van vakantie dus beetje gaar morgen ff lezen ;)

Maar kan het kloppen dat die regimenten van die schoudertitels in overijssel hebben gezeten?

Sebas
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

sturmman schreef:Mmm dat gaat me nu ff te snel ben net terug van vakantie dus beetje gaar morgen ff lezen ;)

Maar kan het kloppen dat die regimenten van die schoudertitels in overijssel hebben gezeten?

Sebas
Daar kunnen ze volgens mij heel goed hebben gezeten. Ze zijn via Duitsland in 1945 Nederland binnen gekomen in de achterhoek ergens. Toen zijn ze vervolgens naar het noorden gegaan.
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Bericht door 779 »

Hoho, had ik toch nog een klein beetje gelijk met mijn post hier ergens boven! :D
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

aan de schelde hebben ze toch ook gevochten? rond eind oct. '44
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Guido schreef:aan de schelde hebben ze toch ook gevochten? rond eind oct. '44
Ja dat klopt. Daar hebben ze ook gezeten. Ze hebben echt op heel veel plekken gezeten. Ze kwamen op 6 juni 1944 al aan land en de divisie werd op 20 juni 1946 pas opgeheven in Duitsland.
WDRob
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 aug 2005, 14:23
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Bericht door WDRob »

3rd Canadian Infantry Division:
oktober 1944 Slag om de Schelde
february 1945 Veritable bij Calcar
april 1945 IJssel
april-mei Friesland (Sneek, Wons etc.
mei 1945 Gronoingen richting Duitsland

Zie ook onze website voor links naar Queen's Own Rifles in Canada
http://www.QOR.be

Rob van Meel
Plaats reactie