Over de aangeboden helm op Ebay zijn we het dan wel eens.
Wat het Roemeense helmplaatje betreft, ik heb er zelf geen in de verzameling dus voor mij is het lastig vast te stellen of dat het plaatje origineel is of niet. Toch heb ik geen goed gevoel bij het helmplaatje op de aangeboden helm.
Als ik de helmplaatjes van Mike_Utrecht en van Dutchhelmets bekijk dan lijken deze een gladder oppervlak te hebben dan het helmplaatje van de aangeboden helm. Of zie ik dat verkeerd?
Zijn er destijds in Roemenië ook helmplaatjes gemaakt?
Ik heb eens kort contact gehad met een Roemeense verzamelaar.
Deze vertelde mij dat na de machtsovername van Antonescu in 1940, de helmplaatjes met het initiaal van koning Carol officieel van de helmen verwijderd moesten worden. In de praktijk is dit zeker niet bij alle helmen gebeurd. De machtsovername kende ook tegenstanders. Ook in het Roemeense leger. Het helmplaatje werd dan ook min of meer getolereerd.
Dat de Duitsers buitgemaakte Nederlandse M27 helmen aan Roemenië hebben geleverd is inmiddels wel duidelijk geworden. De exemplaren van Dutchhelmets bevestigen dit immers.
Oorspronkelijk hadden de aan Roemenië geleverde helmen dezelfde groene kleur als de Nederlandse varianten.
Bij gevechten tegen het Sovjet leger zou de kleur van de Roemeense helm nogal eens tot verwarring hebben geleid. De Sovjet helm en de Roemeense helm hadden namelijk een overeenkomstige kleur groen. Dit zou een reden zijn geweest dat Roemeense soldaten hun helm overschilderden in een donkerder kleur groen.
In augustus 1944 toen het Sovjet leger Roemenië binnentrok vond er wederom een machtswisseling plaats. Het lukte Michaël, de zoon van koning Carol om Antonescu af te zetten. Het zou kunnen dat in deze periode de Beutehelm van Dutchhelmets werd voorzien van een helmplaatje. Met koning Michaël aan het bewind zou Roemenië immers weer een monarchie worden. Dit zou echter van korte duur zijn. In 1946 werd hij door de communisten gedwongen afstand te doen van de troon.
Zoals eerder vermeld worden de Roemeense M39 helmplaatjes regelmatig op Internet aangeboden. Origineel of niet, feit is dat ze zeker nagemaakt worden. Volgens de eerder genoemde Roemeense verzamelaar ook in Roemenië zelf.
Het helmplaatje op de onderstaande foto's zou afkomstig zijn uit de omgeving van Stalingrad. Of dat het plaatje origineel is durf ik niet te zeggen. Ik laat dit over aan de kenners.