*Copyright all rihgts reserved .No part of this publication may be reproduced,stored in a retrieval system or transmitted in any form or by any means,electronic mechanical photocoppying without permission from the holder Custom
Ik wil proberen wat tijd vrij te gaan maken met deze opgestarte topic betreffende (Fake of original) (2WO) zaklampen .De aandacht gaat voornamelijk naar de militaire zaklampen die gebruikt zijn in de 2WO zowel civiel als voor overheidstaken het leger.... etc doordat veelal beginnende verzamelaars vaak de dupe zijn geworden van niet (2WO) lampen of ander materieel ik zie nog maar al te vaak zaklampen uit de 50/60/80 jaren die zonder blikken of blozen aangeboden voor (2WO) zaklampen en of ...op militaire poppen gehangen woden zelfs in musea's kom ik ze tegen zonder dat daar ook maar iemand weet van heeft.
Ik zal voorlopig starten met enkele zaklampen die veelal voor (2WO) lampen verkocht worden maar dat zeker niet zijn.. deze zijn soms gestempeld vals gestempeld met een (WAa) Heer Marine ect inkt stempel. Zaklampen uit die periode waren bijna nooit gestempeld met een inkt stempel en al zeker niet met het(WAa) afname de onderstaande Pertrix is het type nr 667 die wordt het meest verkocht als zijnde ''Wehrmacht zaklamp en dat is onjuist'' deze is naoorlogs en komt uit 1950 was bedoelt voor overheidstaken zoals BB politie.De lamp die er naast ligt de ''Hawe'' is wel door de Wehrmacht gebruikt gemaakt in 1938 en zo is wellicht eens de verwarring onstaan omdat de Pertrix 667 daar zeer veel op lijkt... dus deze pertrix nooit kopen voor een 2WO verzameling.Er zijn ook boeken in omloop waar deze pertrix 667 op een Wehrmacht uniform hangt en dan is de verwarring compleet.
Bij de andere lamp weer het zelfde verhaal deze Neuner (CFN) zaklamp zie je met regelmaat op ''MP'' of e-bay maar dan meestal zonder logo maar verder gelijk aan deze en worden dan ook aangeboden voor Wehrmacht zaklamp deze is wel Duits net als de Pertrix maar komt tevens uit de begin jaren 60 en was ook bedoelt voor overheidstaken van polite,leger, ect...nooit kopen dus voor een (2WO) verzameling.De Daimon Telko is de bekenste Wehrmacht zaklamp die een ieder zeker wel zal kennen als je tenminste (2WO) verzameld is gemaakt in 1938 maar tot 1942 daarna zijn alle Daimon fabrieken in het Ruhrgebied en elders in Duitsland gebombardeerd door de geallieerden..omdat zij deze voor munitiefabrieken aanzagen.deze fabrieken zijn tijdens de oorlog niet meer herbouwd in Duitsland .Maar de productie van lampen en ander fijn materieel werd voorgezet in Bohemia bv Czech - Republic in onder Duits beheer .(ik kom daar nog wel eens op terug) ..Dus deze Neuner zaklamp lijkt veel op de Telko en zodoende is ook deze verwarring ontstaan onder verzamelaars - het is maar dat je het even weet!!
O..ja het is mij opgevallen dat de verzamelaar enkel koopt wat hij kent..al zet je ook een zeer bijzondere zeldzame Wehrmacht zaklamp te koop dan reageert daar bijna geen verzamelaar op omdat zij vaak het materieel niet eens kennen

NB:Indien er voldoende belangstelling is voor soort info's dan zullen er meerderen gaan volgen voornamelijk Duits (2WO) zaklampen
Gr,
Zo ook deze Daimon nr 413 wordt vaak als (2WO) lamp word aangeboden is gemaakt vanaf 1955 met plastiek lensje ipv glas,de Daimon Telko Trio nr 2213 die ernaast ligt komt uit 1936 is veel gebruikt door de SS elite maar ook wel door de Wehrmacht deze laatste zie je zo vaak meer en de kenner heeft er veel voor over met papierlabel aan de binnenzijde (Eigentum der waffen SS)
Tevens nog enkele Wehrmacht batterijen uit mij verzameling voor deze zaklampen, de groene wikkel is een repro de andere een originle Wehrmacht die nog ongeopend is een van de aller eerste 1938 op basis van een Daimon Batterij gemaakt wand deze fabriek kwam in de 2WO onder duits bevel te staan zoals ge gehele industrie in Duitsland en deze moest gelijk haar Fabrieklabel; wijzigigen ..de laatste batterij is zo'n civiele batterij van daimon gemaakt vanaf 1934 met de daimon jongentje met draaglamp en daaruit is de bovenstaande Wehrmacht batterij van afgeleid (let op de Bliz tekens) die zijn gebleven wand op runnen tekens waren de nazi's gek op .Overigens werden in de zeiler fabrieken ook deze batterijen vervaardigd onder (fef)code stempel maar dan met Daimon label...zo weer wat bijgeleerd toch!!
Hier nog enkele Wehrmacht zaklampen uit mij verzameling als leermiddel welke lampen er al zo gedragen werden door de Wehrmacht je moet weten dat de Wehrmacht over een groot arsortiment zaklampen beschikte die voor elke eenheid weer anders kon zijn vandaar zoveel varianten .Als ik het naslag werk van de Wehrmachtlamp zou gaan afbeelden dan was er wellicht ruimte tekort hier.....als er nog vragen zijn hoor ik het wel.
.Test