Waarom?
Oxaalzuur verwijderd roest en is niet agressief voor verf, decals en zelfs leder.
Wat heb je hiervoor nodig?
- Oxaalzuur (ik verkiest de vaste, zuivere stof, anders koop je al deels water…)
- Regenwater (geen leidingwater gebruiken)
- Soda (natriumcarbonaat) of bicarbonaat (geen caustic soda!)
- Een roestig voorwerp, bij voorkeur zie je nog resten verf door de roestlaag. Ideaal en mooiste resultaten bij vliegroest.
Iedereen doet dit waarschijnlijk op een iets verschillende manier, wel dit is een forum. Dus andere manieren of tips, post ze maar!
Doe dit steeds buiten, draag handschoenen en een veiligheidsbril!
Gebruik enkel ijzeren voorwerpen. Bij voorkeur zonder leder, helmen met liners zijn direct een extra uitdaging en moeilijker.
In een voldoende grote emmer doe ik een 3 à 5 grote eetlepels (soeplepels) oxaalzuur poeder en doe ik water bij (10 liter dus). Sommigen gebruiken veel hogere concentraties, maar ik ben zuinig

Hoe lang laat je de helm erin? Meestal een half uurtje, een uurtje. Dan uithalen en afborstelen met een natte zachte borstel. Dit verwijderd veel vuil en roest, de vloeistof die wegvloeit is goed bruin! De helm nog eens spoelen met water en opnieuw in het oxaalzuur.
Nu kan hij er eventueel iets langer is vb 2uur. Bovenstaande stap met afborstelen en spoelen herhaal ik tot ik het gewenste resultaat gekregen heb. Voor de helm bij deze post heb ik de helm ongeveer 3 uur in de oplossing gedaan. Maar soms duurt het ook enkele dagen!!! Afhankelijk van de roest.
Als de oplossing geel begint te worden, dan wordt deze verzadigd met roest en maak ik een nieuwe oplossing aan. Als je dit niet doet, kan je gele spikkels krijgen op uw voorwerp!
Tevreden over het resultaat? De helm spoelen met water en in een sodaoplossing doen. Dit zorgt ervoor dat alle zuur uit de poriën verdwijnt! Als je dit niet doet is het erg gevaarlijk dat uw voorwerp gaat verder roesten.
Dan spoel ik nog eens met water en de helm snel drogen. Afdeppen en met de haardroger drogen. Als je dat wenst kan je nu de helm insmeren met olie. WD40 ofzo heeft geen zin, want dat verdampt toch met tijd.
O, ja. Best eerst eens oefenen/proberen met een goedkoop exemplaar of voorwerp alvorens je uw top-items behandeld… Ik neem ook op geen enkele manier verantwoordelijkheid voor wat je doet. Alles wat je doet, doe je op eigen risico.
Waarom regenwater gebruiken? Chloride ionen (zout) zijn extreem gevaarlijk bij ijzeren voorwerpen. Er ontstaat gemakkelijk puttingscorrosie en na 2 à 5 jaar is je voorwerp toch kapot. Het blijft verder roesten en je kan er niets meer aan doen… Typisch hierbij is het afschilferen van roestbrokken…
Ook nog dit : niet onder elke roestlaag zit een camo kleur of decal