Hoe zit het Duits leger in elkaar???

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
WO2 Joost
Lid

Hoe zit het Duits leger in elkaar???

Bericht door WO2 Joost »

Ik wil graag weten hoe het Duits leger in elkaar zit, en dan heb ik het over hoe de onderverdeling is in luftwaffe kriegsmarine , SS en de Wehrmacht. Ik hoop dat ik de vraag duidelijk is. :roll:

Joost
WO2 Joost
Lid

Bericht door WO2 Joost »

?????¿¿¿¿

Joost
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

Zo zit het Duitse leger niet meer in elkaar 8)

Maar tijdens de oorlog was het vrij eenvoudig. De Wehrmacht (strijdkrachten) bestond uit drie takken: de Heer (grondleger), Luftwaffe (luchtmacht) en Kriegsmarine (marine).

De Waffen-SS wordt wel gezien als vierde tak. Militair organisatorisch viel dit tweede grondleger ook onder het opperbevel van de Wehrmacht.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Opgeheven account 1427

Bericht door Opgeheven account 1427 »

De 'Volkssturm' wordt ook wel gezien als de 5e tak. Himmler had het tactische bevel, de Gaulieter in elke regio hadden de taak deze eenheden op te zetten en organisatorisch viel de Volkssturm direct onder de partij, de NSDAP.
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

Maar het aanvoeren van de Volkssturm is wat vergezocht aangezien dit pas in de laatste maanden van de oorlog van wezenlijk belang was.
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Narcolepticus
Lid

Bericht door Narcolepticus »

Als ik me niet vergis is de 'Volkssturm' een gevolg van de Totale Oorlog en het 20 juni complot. Hitler wou het leger (buiten de SS dan) dat trouwer was aan de Partij dan de gewone Wehrmacht. Maar het was echter enkel een noodoplossing aan gevechtseenheden. Je kon in de Volkssturm allerhande mensen vinden, vrouwen, mannen, jongens en bejaarde mensen.
WO2 Joost
Lid

Bericht door WO2 Joost »

Weet ook iemand hoe deze 5grote groepen weer onderverdeeld zijn in Eenheden (mischien een beetje een grote vraag) :?

Joost
Guido
Lid

Bericht door Guido »

je bedoeld qua legers/divisies/regimenten etc?
WO2 Joost
Lid

Bericht door WO2 Joost »

Ja, gewoon eigenlijk alles.

Joost
Guido
Lid

Bericht door Guido »

concreet ben je niet... wat bedoel je PRECIES? want duidelijker wordt het er niet op
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

De Heer bestond in volgorde van grootte:

- Legergroepen
- Legers
- Korpsen
- Divisies

Divisies dan weer uit meerdere regimenten, die regimenten dan weer uit bataljons, die bataljons uit compagnies en die compagnies uit pelotons. Maar dat is héél oppervlakkig. Daarnaast waren er regimenten, bataljons en compagnies die niet bij een divisie maar bij een Korps hoorden en nog andere uitzonderingen. Voor meer details moeten we echt weten over specifiek wat voor soort troepen je het hebt. Over de samenstelling van "het Duitse leger" kun je boeken vol schrijven.
WO2 Joost
Lid

Bericht door WO2 Joost »

Nou wat ik weet dat de SS bestaat weer uit sub organisatiesSS-Totenkopf-Verbände, Algemeine SS, Waffen SS. En zo wil ik het ook graag verder over de SS en de andere 4groepen(kriegsmarine,luftwaffe,de heer en de volkssturm). Ik hoop dat ik zo duidelijk ben.
WO2 Joost
Lid

Bericht door WO2 Joost »

Ken je ook van die boeken, zo ja welke dan?

Joost
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

En voor welk moment in de oorlog wil je dat weten? Er werden namelijk constant wijzigingen doorgevoerd.
WO2 Joost
Lid

Bericht door WO2 Joost »

Ow dat wist ik niet.
Maar ik wil ze eigenlijk allemaal ,of is dat onmogelijk?

Joost