Wat vind jij de interessantste operatie?
- Gregster
- Lid
Wat vind jij de interessantste operatie?
welke operatie vindt jij het interessantste en vertel waarom
- Maj.Cain
- Lid
Market-Garden
Bruneval
Overlord
Varsity
Allen interesant voor mij omdat er Britse paras in mee vochten.
Bruneval
Overlord
Varsity
Allen interesant voor mij omdat er Britse paras in mee vochten.
Laatst gewijzigd door Maj.Cain op 17 mei 2005, 00:23, 3 keer totaal gewijzigd.
Red Devils of Arnhem/Oosterbeek
http://www.156PARA.com
http://www.156PARA.com
- Peter M
- Lid
Re: wat vindt jij de beste operatie ooit?
In welke zin de beste? Eigen interesse of door middel van het afwegen van het bereiken van het gestelde doel/ beperken van verliezen?Gregster schreef:welke operatie vindt jij het beste en vertel waarom
- Auke
- Beste Avatar 2007/2008
- Zitadelle
- Lid
Interessante operaties voor mij zijn:
- Cobra (uitbraak van de geallieerden uit Normandië; incl. Epsom, Charnwood & Goodwood - verovering van Caen)
- Market Garden
- Switchback, Infatuate I & II (verovering van de Westerschelde)
- Veritable (Britse opmars richting de Rijn)
- Plunder & Varsity (Britse oversteek van de Rijn)
- Cobra (uitbraak van de geallieerden uit Normandië; incl. Epsom, Charnwood & Goodwood - verovering van Caen)
- Market Garden
- Switchback, Infatuate I & II (verovering van de Westerschelde)
- Veritable (Britse opmars richting de Rijn)
- Plunder & Varsity (Britse oversteek van de Rijn)
http://www.t-kwadraat.nl/
It takes one tree to make a thousand matches, and it takes one match to burn a thousand trees.
It takes one tree to make a thousand matches, and it takes one match to burn a thousand trees.
- Nico Roelofs
- Lid
Voor mij is dat operatie "Destroyer". Die operatie begon op 2 april 1945 en werd uitgevoerd door de 49th West Riding Infantry Division en de 5th Canadian Armoured Division. Het doel van deze operatie was het oostelijk deel van de Betuwe te bevrijden.
Ook de operatie "Cannonshot", "Anger" en "Quick Anger" hebben mijn interesse.
Ook de Duitse operatie "Ooievaar" vindt ik interessant. Dit was de onderwater zetting van de Betuwe, december 1944. De geallieerden waren hier op voorbereid en hadden op hun beurt daar operatie "Noach" voor. Dus als de Duitsers de Betuwe onder water gingen zetten, dan ging operatie "Noach" van start.
Ook de operatie "Cannonshot", "Anger" en "Quick Anger" hebben mijn interesse.
Ook de Duitse operatie "Ooievaar" vindt ik interessant. Dit was de onderwater zetting van de Betuwe, december 1944. De geallieerden waren hier op voorbereid en hadden op hun beurt daar operatie "Noach" voor. Dus als de Duitsers de Betuwe onder water gingen zetten, dan ging operatie "Noach" van start.
Laatst gewijzigd door Nico Roelofs op 17 mei 2005, 10:16, 1 keer totaal gewijzigd.
- Zitadelle
- Lid
Dan wil ik wel eens een paar duizend Canadese en Britse militairen in een houten ark zienNico Roelofs schreef:Dus als de Duitsers de Betuwe onder water gingen zetten, dan ging operatie "Noach" van start.

http://www.t-kwadraat.nl/
- Nico Roelofs
- Lid
Nou ik dit geval gebruiken ze amfibievoertuigen. Maar Toen dus de Rijn dijk was opgeblazen ten oosten van de spoorbrug bij Arnhem, kwam een heel groot gedeelte van de Betuwe onderwater te liggen. Men zat toen in de bovenverdiepeningen van huizen. Patrouilles werden gedaan vanuit bootjes, zelfs kano's, eigenlijk alles wat maar kon varen. Het kwam dus ook voor dat Duitsers en geallieerden elkaar op het water tegen kwamen. Dus kreeg je flinke vuurgevechten vanuit de bootjes.Zitadelle schreef:Dan wil ik wel eens een paar duizend Canadese en Britse militairen in een houten ark zienNico Roelofs schreef:Dus als de Duitsers de Betuwe onder water gingen zetten, dan ging operatie "Noach" van start.
- Dodo
- Lid
Operatie Overlord ben ik nog niet zo vaak tegengekomen. Toch wel een operatie die bij de meeste WO2 geintresseerden een speciaal plekje moet hebben. Dat t nu de bekendste is... 
Of niet dan?

Of niet dan?
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
The Lorraine offensive 1944
- Tim
- Lid
- Dodo
- Lid