hulzen

De gevechten en operaties tijdens WOII
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

Het gaat niet om wel of niet geloven maar om onderbouwen met argumenten. Enkel zeggen dat iets naoorlogs is zonder enig bewijs is niet voldoende.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Gegeven: 15 keer
Ontvangen: 35 keer

Bericht door Proos »

RelicHunter44 schreef:Ok, vanwege dat jij het niet willen geloven...
Het gaat niet om geloven, dan was ik de bijbel wel gaan lezen. Waar het wel om gaat is onderbouwen.

En wat meen je nu eigenlijk te concluderen aan de hand van "1950 Norma starts exporting ammunition for hunting"? Nogal logisch dat ze rond 1950 voor jagen gaan exporteren en dat zegt ook niets van leveringen ervoor. Een beetje manager richt zijn aandacht na zo'n grote oorlog ook op andere markten, zoals de jacht.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

Tsja, als er nu stond dat ze in 1950 pas militaire munitie gingen exporteren heb je een punt. Dus wie post er hier bewijzen dat het Duitse leger geen Zweedse Norma munitie kon hebben in 1940-1945? Of wie weet is het wel door de Nederlanders gebruikt in 1939-1940.
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Edgar
Lid
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

Militaire munitie dat aan duitsland geleverd werd moest doormiddel van een P code gemarkeerd worden of een 3 letter code.(die later de p code verving). Dus het is vrij zeker gewoon naoorlogs, vanwege het ontbreken van deze codes.
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

En die P code stond overal op? Waarom kom je daar niet eerder mee?

Heb je nu al in de gaten dat het ons niet is dat we je wel of niet geloven (persoonlijk denk ik dat je wel gelijk hebt) maar dat het gaat om het bewijzen van je beweringen?
Edgar
Lid

Bericht door Edgar »

Ja, ik bedenk me dat nu pas, en ik vind het eigelijk onzinnig om zoiets te verklaren, omdat dat echt (volgens mijn mening) onmogelijk oorlogs kan zijn. Maar ik moet inderdaad betere argumenten geven :)
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Edgar
Lid

Bericht door Edgar »

Verder is het aannemelijk dat ze dan ook 7.92x57mm (het duitse standaardkaliber,in vele wapens gebruikt) gemaakt zouden hebben, en Norma staat niet in dit complete lijstje van 7.92 makers in Duitsland en buiten Duitsland.

http://home.tiscali.be/p.colmant/index_3.htm
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Gegeven: 15 keer
Ontvangen: 35 keer

Bericht door Proos »

En kijk eens, de webmaster van deze site:

http://cartridgecollectors.org/intro9mm/

Was zo vriendelijk om me het volgende te mailen:
Gijs,

The "39" is not the date. The Swedish designation for the 9mmPara cartridge is the Model 39, and the 9mm/39 is only the model designation. I can't prove it, but the characteristics of the loads in my collection indicate these are post-WW 2 loads, probably from the 50s and perhaps 60s.

Hope this helps. If you have any other questions, please write!!!

Lew
Voila :)
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Edgar
Lid

Bericht door Edgar »

Zie je nou dat ik gelijk had... *) :P

Maar goed dat je het even gevraagd heb, nu weet iedereen het 100% zeker.
Jurryt
Lid

Bericht door Jurryt »

niemand zei dat jij niet gelijk had.

Alleen wat doet een Zweedse huls nu op de NEderlandse duinen?
Edgar
Lid

Bericht door Edgar »

Nou... zal hoogstwaarschijnlijk Nederlands naoorlogs zijn, bijv. uit de Uzi, en er worden regelmatig nieuwe hulzen in de duinen gevonden vanwege oefeningen.
Oberschütze
Lid

Bericht door Oberschütze »

jep heb hier zelf ook nog een stel Norma hulzen liggen.. :)
Das Feuer liebt mich!