Sorry, dus belegerd begon gemechaniseerdeHarro schreef:Katusha, wil je a.u.b. een beetje op je spelling letten? Nog los van belgerd, beging en met namen, wat zijn in hemelsnaam gemachenseerde korpsen?

ik kan op zo een manier ook wel aan de info komen hoor, en het opzoeken van info is zeker wel gedaan. wil je het niet geloven, dan raad ik je aan om boeken te lezen van de slag om de schelde en Beverlanden.Een telefoontje van vijf minuten was voldoende. Of hij Wolphartsdijk kende liet ik maar achterwege want de hele divisie bevond zich die week in de driehoek Oldenburg-Keulen-Aken. Er waren geen elementen van de 12. SS Hitlerjugend Division in Nederland, laat staan op Walcheren. Je hebt het fout.
Wilco_Vermeer schreef:Ik begin met een algemeen overzicht vanuit:
Houterman J.N., Walcheren bevrijd, november 1944, Middelburg, 1994
70.Infanterie-Division (Middelburg) - General Leutnant Wilhelm J. Daser tevens Festungkommandant
- Grenadier-Regiment 1019 (Vlissingen, ZUidwestelijk Walcheren) - Oberst Reinhardt
- I.Bataillon (Vlissingen)-Hauptmann Rode
- II.Bataillon (Zuid-oostelijk Walcheren, Fort Rammekens tot en met Sloedam)- Hauptmann Heine
- Grenadier-Regiment 1020 (Oostkapelle, Noordwestelijk Walcheren) - Oberstleutnant Wilhelm E.R.E. Veigele
- I.Bataillon - Major Muller
- II.Bataillon - Hauptmann Schicke
- Artillerie-Regiment 170 (Middelburg, batterijen te Arnemuiden en Nieuwland) - Oberst Franz A.M. Lex
- Divisions-Fusilier-Bataillon 170 (noordoostelijk Walcheren vanaf de Sloedam t/m Veere) - Majo0r Gottlieb Maier
- Pionier-Bataillon 170 (Sloedam) - Hauptmann Kurt Winter
Toegevoegd waren
- Festung-Stamm-Truppen LXXXIX (Nieuwland, Oostelijk Walcheren) - Oberst Otto K.A. Gajer
Zelfstandig
Rheinflotille - Fregattenkapitan Alexander Stein
Onder bevel 70.Infanterie-Division
- Seekommandant Sudholland (VLissingen) - Kapitan zur See Frank Aschmann
- Marine-Artillerie-Abteilung 202 (Domburg) - Korvettenkapitan Robert Opalka
- Gefechtstand 1./202
- Marinekustenbatterie Ostkapelle 4./202 = W.19
- Mkb Domburg 5./202 = W.17
- Mkb Westkapelle 6./202 = W.15
- Mkb Zoutelande 7./202 = W.13
- Mkb Dishoek 8./202 = W.11
- Mkb Kernwerk 9./202 = W.6
- Leichte Beweglichte Flakbatterie
- Marine-Flak-Abteilung 810 (Vlisisngen/Zwanenburg) - Korvettenkapitan Hans Koll
- Gefechtsstand 1./810 = W.4
- Marineflakbatterie Nord 2./810 = W.2
- Marineflakbatterie West 3./810 = W.3
- Marine Flakbatterie Ost 4./810 = W.1
- Leichte Flakbatterie Seedeich 6./810
- 3x batterie met onbekende aanduiding ?./810
- Hafenkommandant Vlissingen Korvettenkapitan Otto Wurdemann
- Geen enkel document in het Bundesarchiv Militärarchiv in Freiburg noemt Walcheren als locatie van de 12. SS Hitlerjugend Division.Wilco_Vermeer schreef:Sakkers H. en Houterman H., Landfront Verteidigungsbereich Vlissingen 1942-1944, - Middelburg, 1997
21-24 juli 1944 Grenadier-Regiment 1019
- 1./1019 Vlissingen in Burgerweeshuis VLissingen en bezetting Stp. Kyffhauser en Hohenstaufen
- 2./1019 Klein Valkenisse, Stp Carmen, Fidelio en FLedermaus
- 3./1019 Vlissingen, Oranjestraat/Prinsestraat, Stp Helgoland en Leuchtenburg, hotel Noordzee
- 4./1019 Dishoek, Stutzpunkt (Stp)?
- St.II./1019 Ritthem, lagere school en bunkers 144 (St), 144 (V.f), 145 (St) en 146 (St)
- 5./1019 Lammerenburg (diverse bunkers)
- 6./1019 Ritthem, lagere school, Stp Rommel en Dietl
- 8./1019 Oost Souburg, bunkers en ingekwartierd
- 14./1019 Ritthem, Stp Dietl en Bauwerk 309, Tannhauser en Kohenvliet
Donitz schreef:als jij veteranen kent moet je dat maar eens gaan navragen.
Harro schreef:Een telefoontje van vijf minuten was voldoende. Of hij Wolphartsdijk kende liet ik maar achterwege want de hele divisie bevond zich die week in de driehoek Oldenburg-Keulen-Aken.
Donitz schreef:Om nou na te gaan vragen of meneer X er wel of niet is geweest dat vind ik personelijk niet echt een goede bron.
Gebruikers op dit forum: Bing, ClaudeBot en 1 gast