Proos schreef:[...]ik vind "geloof" de meest verschrikkelijke uitvinding ooit. Het is een oplossing voor de mens om te kunnen omgaan met dingen die ze niet begrijpen of betekenis aan kunnen geven, maar misschien was het beter geweest om te zeggen: "dit weten we nog niet, we zoeken naar een wetenschappelijke oplossing".
Ik ben het met je eens op de hoofdlijnen, maar vind je woordkeus erg ongelukkig; geloof is
geen uitvinding; het is (zoals je zelf schrijft) "een oplossing voor de mens om te kunnen omgaan met dingen die ze niet begrijpen of betekenis aan kunnen geven".
Je geeft aan dat een wetenschappelijke oplossing beter is, maar dat ben ik niet met je eens. De wetenschap geeft geen zekerheden; alleen veronderstellingen en aannames totdat het tegendeel bewezen is.
Proos schreef:Er zou volgens mij heel wat minder leed zijn overal, wanneer we het geloof eens zouden afschaffen. Hoewel ik zal toegeven dat je van bijvoorbeeld boedisten niet zoveel (geen) last hebt. Maar zij zijn meer een uitzondering op de regel.
Geloof, het idee is niet onaardig, maar die instituten die zich ermee bemoeien, en al die extremisten en fundamentalisten. Bah, bah! Nee, dan doe mij maar liever het gezonde verstand.
Religies en kerken zijn inderdaad de oorzaak van veel leed. Ze zijn ook de oorzaak van veel ontwikkeling en hulp aan minder bedeelden.
Proos schreef:Overigens denk ik dat niemand hier vol kan houden dat God ons geschapen heeft, lees de boeken van Darwin eens, ben je zo genezen.
Ik geloof niet door enkel evolutie in zo'n korte tijd van niets (of van enkel energie) zoveel kan evoluëren. Ik geloof niet in een god of oppermachtige entiteit, maar ben er stellig van overtuigd dat het feit dat ik er ben niet enkel een gevolg is van 'survival of the fittest'.
Dat hele Darwinisme klinkt erg aannemelijk, maar misschien komt dat ook omdat onze horizon niet verder reikt. Enkele honderden jaren terug was het erg aannemelijk dat de wereld plat was, omdat de horizon van de mensen die toen leefden niet verder reikte.