'Gewone' commando dus

-edit Yppy- gesplitst vanuit een topic over A bridge too far
Nee...Harro schreef:Iemand van het Nederlandse verzet in ABTF was eigenlijk een OSS commando?
De Office of Strategic Services (OSS) was de voorloper van de CIA. Jedburgh Teams bestonden (meestal) uit drie speciaal getrainde militairen van verschillende nationaliteiten die naargelang de opdracht over de juiste kwalificaties beschikten.Harro schreef:Kan iemand mij uitleggen wat een Jedburgh was in dit verband?
De leden van de Jedburgh waren niet perse leden van de OSS.Michiel M. schreef:Jedburgh is iemand van de OSS.
'Gewone' commando dus
Bijna. Niet alle Jedburghs waren OSS ledenjohan willaert schreef:Is het niet zo dat alle Jedburghs bij de OSS waren, maar niet noodzakelijk alle OSS leden Jedburghs???
Even Jelle's reactie over de JedburghsJelle H. schreef:Het Jedburgh project was een idee van Brigardier Gubbins, die in dienst was van de SOE. De OSS werd hierbij betrokken omdat men het personeel en materieel nodig had. Alle Amerikaanse Jedburghs zaten bij de OSS. Alle Britse Jedburghs zaten bij de SOE.
De belangrijkste taken van Jedburghs waren training en bewapening van het verzet plus het leiden en coördineren van operaties die werden ondernomen door het (lokale) verzet.
Het was voor Jedburghs niet verboden om een burgerkleding te opereren. Integendeel. Meerdere Jedburgh teams sprongen in burgerkleding of verruilden hun militaire uniform voor burgerkleding nadat ze gedropt waren. In het boekje dat Jim aanraadt, "Achter de linies", vertelt Jedburgh John Olmsted dat hij vaak in burgerkleding gekleed was tijdens zijn verblijf in Nederland, achter de vijandelijke linie.
Overigens wordt vaak beweerd dat de naam “Jedburgh” is afgeleid van Schotse guerrilla’s die in de 12e eeuw in het Schotse Jedburgh gebied actief waren. Dat is niet zo; men koos willekeurig de naam “Jedburghs” uit een lijst met codenamen.
Tijdens een vergadering op het General Headquarters Home ForcesMichiel M. schreef:Even Jelle's reactie over de JedburghsJelle H. schreef:Het Jedburgh project was een idee van Brigardier Gubbins, die in dienst was van de SOE. De OSS werd hierbij betrokken omdat men het personeel en materieel nodig had. Alle Amerikaanse Jedburghs zaten bij de OSS. Alle Britse Jedburghs zaten bij de SOE.
De belangrijkste taken van Jedburghs waren training en bewapening van het verzet plus het leiden en coördineren van operaties die werden ondernomen door het (lokale) verzet.
Het was voor Jedburghs niet verboden om een burgerkleding te opereren. Integendeel. Meerdere Jedburgh teams sprongen in burgerkleding of verruilden hun militaire uniform voor burgerkleding nadat ze gedropt waren. In het boekje dat Jim aanraadt, "Achter de linies", vertelt Jedburgh John Olmsted dat hij vaak in burgerkleding gekleed was tijdens zijn verblijf in Nederland, achter de vijandelijke linie.
Overigens wordt vaak beweerd dat de naam “Jedburgh” is afgeleid van Schotse guerrilla’s die in de 12e eeuw in het Schotse Jedburgh gebied actief waren. Dat is niet zo; men koos willekeurig de naam “Jedburghs” uit een lijst met codenamen.
Jim, ik vind het mooi dat jouw interesse naar de Jedburghs uitgaat en stuur je graag wat meer informatie over ze toe maar je zegt veel dingen die niet kloppen. Daar breng je de mensen mee in verwarring en ik neem aan dat dat niet jouw bedoeling is.Jim schreef:
Tijdens een vergadering op het General Headquarters Home Forces
24 december 1942 wordt beslist dat Jedburghs geuniformeerde soldaten behoren te zijn.
Wat men moet en wat men doet is altijd een groot verschil. Zeker in Nederland waar weinig gebieden zijn waar men zomaar in uniform kan rondlopen is het begrijpelijk dat men er voor koos om in burger rond te lopen.
En inderdaad. Ik moet mij corrigeren Jedburgh is inderdaad een Willekeurig van een lijst geplukte codenaam.
Gebruikers op dit forum: ClaudeBot en 0 gasten