Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
koos24 schreef:[ - 10 mei 02.00 Luitenant-generaal Best geeft alle vliegvelden
opdracht de motoren van de vlietuigen te laten
warmdraaien zodat ze om 03.00 klaar staan.
De Duitsers vlogen rond 03.00 over......................
de duitsers vlogen volgens de overlevering om 12 uur al over de Nederlandse kust en vielen om even voor vier Waalhaven, Ypenburg Bergen, De Kooy, Haamstede, Gilze Rijen, Hilversum en de Vlijt aan.
Schiphol werd als enige direct vanuit het oosten aangevallen, ook rond dezelfde tijd.
overigens, overal waar de bron Bhummel genoemd word, moeten jullie beter ... lezen, hij heeft veel daaruit overgenomen
Er zit verschil in tijd, Duitsland hanteerde in die periode een andere tijd dan Nederland. Het fijne ervan moet ik uitzoeken maar dat is ook het probleem met de verslagen uit die tijd. Een Duitser heeft het over een ander tijdstip dan een Nederlander als hij het bijvoorbeeld over 12.00 heeft.
Uit Nederlandse bron is 01.30 het vroegste tijdstip dat ik ben tegengekomen;
Vanaf 01.30 werd het hoofdkwartier verschillende malen gebeld door het Commando luchtverdediging o.l.v. Generaal Best dat vliegformaties boven het land meldde.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
koos24 schreef:[ - 10 mei 02.00 Luitenant-generaal Best geeft alle vliegvelden
opdracht de motoren van de vlietuigen te laten
warmdraaien zodat ze om 03.00 klaar staan.
De Duitsers vlogen rond 03.00 over......................
de duitsers vlogen volgens de overlevering om 12 uur al over de Nederlandse kust en vielen om even voor vier Waalhaven, Ypenburg Bergen, De Kooy, Haamstede, Gilze Rijen, Hilversum en de Vlijt aan.
Schiphol werd als enige direct vanuit het oosten aangevallen, ook rond dezelfde tijd.
overigens, overal waar de bron Bhummel genoemd word, moeten jullie beter ... lezen, hij heeft veel daaruit overgenomen
Er zit verschil in tijd, Duitsland hanteerde in die periode een andere tijd dan Nederland. Het fijne ervan moet ik uitzoeken maar dat is ook het probleem met de verslagen uit die tijd. Een Duitser heeft het over een ander tijdstip dan een Nederlander als hij het bijvoorbeeld over 12.00 heeft.
Dit verhaal kwam ik tegen op WIKI pagina, de Duitsers hanteerden een anders tijd dan de Nederlanders;
Op X-Zeit, om 05:35 uur Duitse tijd (03:55 uur Nederlandse tijd) begon de Duitse invasie. Vier pantsertreinen overschreden de Duits-Nederlandse grens. Tegelijkertijd vlogen grote eskaders van de Luftwaffe over Nederland. Nederland kende toen nog de Amsterdamse tijd, d.w.z. twintig minuten later dan Greenwich, bovendien gold in Nederland geen zomertijd. Dientengevolge was er een tijdsverschil van één uur en 40 minuten tussen Nederland en Duitsland.
koos24 schreef:
Uit Nederlandse bron is 01.30 het vroegste tijdstip dat ik ben tegengekomen;
Vanaf 01.30 werd het hoofdkwartier verschillende malen gebeld door het Commando luchtverdediging o.l.v. Generaal Best dat vliegformaties boven het land meldde.
Nee, net andersom. De LwD waarschuwde opperbevel die op zijn beurt de C.LvD informeerde (lekker krom, maar goed)
... vermeld bijvoorbeeld het tijdstip 12.00, dit tijdstip vond ik ook terug in het veldlogboek van III 2 LvR en IV 2 LvR;
Het telefoontje over overtrekkende vliegtuigen dat vanuit C.LvD uitging naar de vliegvelden kwam binnen om even voor 12.00. Er werd bevolen om de toestellen met draaiende motoren rond 0.300 gereed te hebben.
koos24 schreef:
Uit Nederlandse bron is 01.30 het vroegste tijdstip dat ik ben tegengekomen;
Vanaf 01.30 werd het hoofdkwartier verschillende malen gebeld door het Commando luchtverdediging o.l.v. Generaal Best dat vliegformaties boven het land meldde.
Nee, net andersom. De LwD waarschuwde opperbevel die op zijn beurt de C.LvD informeerde (lekker krom, maar goed)
... vermeld bijvoorbeeld het tijdstip 12.00, dit tijdstip vond ik ook terug in het veldlogboek van III 2 LvR en IV 2 LvR;
Het telefoontje over overtrekkende vliegtuigen dat vanuit C.LvD uitging naar de vliegvelden kwam binnen om even voor 12.00. Er werd bevolen om de toestellen met draaiende motoren rond 0.300 gereed te hebben.
Dit is wat ik er van kan terug vinden o.a. in Lou de Jong deel 2 (Neutraal)
Tussen middernacht en 01.00 bereikten hem (Generaal Best) berichten van de luchtwachtposten uit Noord-Limburg bij de grens (daar werden bomen opgeblazen) dat er zware explosies hoorbaar waren .
Even na enen gaf de generaal de order dat vanaf 3.00 de vliegtuigen (uitgezonderd de verkenners) klaar moesten staan met warmgedraaide motoren.
Verder kom ik de eerste meldingen tegen van Duitse toestellen tussen half 2 en kwart voor 3
Verder was de order van Generaal Best "Alleen starten op gezichtswaarneming" kortom in het donker opstijgen was niet toegestaan.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Dank je wel voor deze link. Ik heb mijn mening over de Nederlandse luchtmacht van 1940 dus bij moeten stellen: de vliegtuigen gingen de lucht in zoveel ze konden. Toch werden er maar liefst 34 (25%) op de grond neergeschoten. Ik moet dus mijn vraag bijstellen: hoe kan het, dat deze niet de lucht in gingen, toen de eerste Duitse vliegtuigen het Nederlandse luchtruim schonden? Bemoeienis van Buitenlandse Zaken?
De site laat trouwens geen enkele ruimte voor twijfel aan de politieke verantwoordelijkheid voor de gebrekkige voorbereiding.
34 op de grond vernietigd Moengoman? Dat zijn verrassende getallen!
mogelijk gaat het om toestellen die na een eerste vlucht zijn vernietigd? want dat zijn er inderdaad aardig wat. Ook zijn er best wat trainers op de Vlijt vernietigd op de grond.
Misschien verval ik in herhaling, maar omdat er in verschillende topics over hetzelfde gesproken wordt (mijn voorstel, een algemeen topic openen over de luchtstrijd gedurende mei '40???) hier even een overzicht van de vluchten vanaf diverse vliegvelden, en het aantal toestellen dat daar op de grond vernietigd zijn;
Ik zal proberen een beeld te geven van wat er opsteeg. veel meer dan je zult vermoeden...
van boven naar beneden;
De Vlijt, een groot aantal trainers, waaronder 1 T.V, 1 G.I, 1 D.XXI, 7 D.XVII, 2 Focke Wulf Weihes en een aantal Koolhoven FK-51's en FK-56's. HIervan gingen de FK-51's, FK-56 en FW's verloren.
De Kooy; 12 D.XXI, waarvan er 11 opstegen. verliezen in het luchtgevecht; nihil.
Bergen; 13 G.I's, waarvan 12 operationeel, Hiervan stegen TWEE toestellen op (en niet 1). van de toestellen die achterbleven werd er EEN uitgeschakeld, er werden er weer zes opgelapt, er gingen verder drie op asl onderdelenbron.
De C.X's stonden verdekt opgesteld, 9 stuks en werden gespaard
Schiphol; 9 T.V's waarvan er 9 opstegen. Alle toestellen overleefden de luchtstrijd en landden verspreid door heel nederland.
11 D.XXI's stegen op, waarvan er 1 tijdens het luchtgevecht werd uitgeschakeld
Hilversum; 9 toestellen waarvan drie niet gevechtsgereed. 1 toestel ging verloren door aanval. de rest werd geevacueerd naar middenmeer
Ruigenhoek; 13 toestellen, het vliegveld werd niet opgemerkt door de Duitsers!
Ockenburg
2 Fokker G.I wasps, 6 Douglas 8a, werden niet beschadigd tijdens strijd.
Ypenburg; 11 Douglas 8a3n, alle toestellen stegen op en bonden de strijd aan
9 Fokker D.XXI, stegen allen op
10 verkenners, ontsprongen de dans door verspreide opstellingen
3 koeriersvliegtuigen, waarvan er 2 beschadigd werden
Waalhaven; 11 G.I's waarvan er drie beschadigd werden
Gilze Rijen; 11 toestellen, waarvan er vijf achtergelaten werden na evacuatie
Resumerend; het aantal eerstelijns toestellen dat ten gevolge van de eerste directe aanval op de grond vernietigd werden; ZES stuks
Uiteraard werden er verliezen geleden. van de 20 van Ypenburg opgestegen jagers werden er 19 uitgeschakeld. ook werden toestellen op de grond vernietigd direct na de landing. Verder gingen door een aantal stommiteiten 6 toestellen verloren (ze landden op stranden of op niet in gebruikzijnde vliegvelden.
laten we dus gauw de gedachte dat de luchtvaart afdeling op de grond werd vernietigd uit ons hoofd verbannen, zij ging STRIJDEND TEN ONDER.
Gegevens van bhummel's site (voor de link, zie hierboven):
"Op een totaal van 139 gevechtsklare toestellen ( aan de oorspronkelijke 125 werden later nog 14 toegevoegd) verloor de LuVA:
34 vliegtuigen op de grond"
Het lukt mij dus maar niet, om die verfoeilijke gedachte uit mijn hoofd te verwijderen.
De aantallen zijn gespecificeerd naar type.
Nog een citaat:
"De Nederlandse luchtverdediging werd in mei 1940 door de Duitsers onderschat. Zij was zeker niet te verwaarlozen. De LuVA heeft binnen deze luchtverdediging echter niet een vooraanstaande rol kunnen spelen."
Dat laatste lijkt door alle bronnen bevestigd te worden. Wat mij dus interesseert: wat hadden we kunnen doen, om de LuVA een grotere rol te laten spelen?
mogelijk wordt op het totaal aantal gedoeld, gedurende de gehele vijf dagen strijd. dan zou 34 stuks op de grond vernietigd nog wel eens kunnen kloppen. maar in ieder geval niet zo'n aantal ten gevolge van de overval