Dacht dat jullie het nooit zouden vragen...Charly1975 schreef:Ik ben nieuwsgierig....welk gebouw ?Goof schreef:Voor degenen die in Speers architectuur geïnteresseerd zijn: Ook in Nederland staat een gebouw dat door hem werd ontworpen.
De minst kwade ?
- Goof
- Lid
Re: Speer
Wie uit de geschiedenis niets leert moet dulden dat deze zich steeds herhaalt.
- Charly1975
- Lid
-
kodiakbeer
- Lid
Z,n mooiste ontwerpen zijn helaas nooit gebouwd.
Het stadion had ik graag willen zien,en die enorme koepel waar de ST pieter klein bij zou zijn geweest.
Buiten alle propoties toen,maar aangezien nu eigenlijk alles mag,zou het toch een fantastisch gezicht zijn geweest.
Het stadion zou eventueel benut kunnen worden voor concerten van Rene Froger zo.n 400000 toeschouwers
Het stadion had ik graag willen zien,en die enorme koepel waar de ST pieter klein bij zou zijn geweest.
Buiten alle propoties toen,maar aangezien nu eigenlijk alles mag,zou het toch een fantastisch gezicht zijn geweest.
Het stadion zou eventueel benut kunnen worden voor concerten van Rene Froger zo.n 400000 toeschouwers
- YPPY
- Lid
-
gamer0004
- Lid
- Mich
- Lid
kodiakbeer schreef:
Ppvallend is het namelijk dat Speer, toen de verdachten aan het begin van het proces de kans kregen om schuld of onschuld te bekennen, zichzelf ook niet schuldig achtte.
Speer was een hoogst geraffineerde figuur, die door middel van zijn goede gedrag, intelligente overkomen en het nemen van verantwoordelijkheid de galg heeft ontlopen.
Voor mij zou Hess de minst slechte nazi zijn. Het is wel jammer dat zijn handtekening onder de Neurenberger rassenwetten staat. Maar volgens mij was hij een vrijwel geobsedeerde volgeling van Hitler, met niet eens zo veel gek verstand van het hele politieke systeem.
Ik ben het met je eens dat 'ich habe es nicht gewusst' te vaak in de Neurenbergse rechtszaal heeft geklonken. Over Speer verschillen we toch van mening.IIT vele andere laffe veroordeelden.die probeerden hun vege lijf te redden DMV het bekende ich habe nicht gewust .
In feite bekende Speer als enigste gewoon schuld ,ook voor zaken waar hij hoogstwaarschijnlijk geen weet van had , alleen mischien wel het vermoeden.hij had het toch niet echt kunnen veranderen.
Ppvallend is het namelijk dat Speer, toen de verdachten aan het begin van het proces de kans kregen om schuld of onschuld te bekennen, zichzelf ook niet schuldig achtte.
Speer was een hoogst geraffineerde figuur, die door middel van zijn goede gedrag, intelligente overkomen en het nemen van verantwoordelijkheid de galg heeft ontlopen.
Voor mij zou Hess de minst slechte nazi zijn. Het is wel jammer dat zijn handtekening onder de Neurenberger rassenwetten staat. Maar volgens mij was hij een vrijwel geobsedeerde volgeling van Hitler, met niet eens zo veel gek verstand van het hele politieke systeem.
"They'll know that you've fought for your country
And no one will worry a bit..."
Siegfried Sassoon
And no one will worry a bit..."
Siegfried Sassoon
- mannerheim
- Lid
Vergeet niet dat Hess jarenlang Hitlers 2e man was en dus ook geen rein geweten heeft, zoals jij al de Neurenberger rassenwetten opnoemde.Mich schreef:Voor mij zou Hess de minst slechte nazi zijn.
Wel kan je zeggen dat Hess als enige top-nazi echt stappen heeft ondernomen om vrede te behouden met Engeland.
Uiteindelijk trek ik wel de conclusie dat Hess het minst erg was, want vergeet niet dat Speer met de door hem op gang gebrachte massaproductie duizenden dwangarbeiders heeft uitgeput en er weinig levend vanaf zijn gekomen.
-
Moengoman
- Lid
Mijn favoriete nazitopper: Hjalmar Schacht, Minister van Economische zaken tot 1939. Hij eindigde in een concentratiekamp en werd te Nürnberg vrijgesproken.
Als je die niet mee wilt tellen: Göring. Deze was de menselijkste, een soort Duitse versie van Al Capone. Zijn enig doel was zoveel mogelijk van het leven te genieten, kan niet schelen tegen welke prijs. Hij had dus een onvervalste gangstermentaliteit. Hij had ook nog eens de wilskracht om van een heroïneverslaving af te kicken.
De rest - inclusief Hess, Speer en Göbbels - was een stel psychopaten, idioten of hielenlikkers (of een combinatie).
Als je die niet mee wilt tellen: Göring. Deze was de menselijkste, een soort Duitse versie van Al Capone. Zijn enig doel was zoveel mogelijk van het leven te genieten, kan niet schelen tegen welke prijs. Hij had dus een onvervalste gangstermentaliteit. Hij had ook nog eens de wilskracht om van een heroïneverslaving af te kicken.
De rest - inclusief Hess, Speer en Göbbels - was een stel psychopaten, idioten of hielenlikkers (of een combinatie).
Laatst gewijzigd door Moengoman op 12 jun 2007, 00:22, 1 keer totaal gewijzigd.
-
gamer0004
- Lid
-
Moengoman
- Lid
Taalfout, ik heb het verbeterd. Nee, Speer was geen idioot en ook geen psychopaat. Maar hij was wel een enorme hielenlikker. Na 1945 heeft hij tot aan zijn dood lopen slijmen hoe schuldig hij wel niet was. Was hij door de Russen opgepakt en in dienst genomen, had hij daar zijn bouwkundige dromen proberen te verwezenlijken.
Als ik die man hoorde praten of iets van hem las, werd ik altijd een beetje misselijk. Speer is het bewijs bij uitstek, dat intelligente mensen niet betrouwbaarder zijn in moreel opzicht dan Jan met de Pet en Truus met de Hoed.
Als ik die man hoorde praten of iets van hem las, werd ik altijd een beetje misselijk. Speer is het bewijs bij uitstek, dat intelligente mensen niet betrouwbaarder zijn in moreel opzicht dan Jan met de Pet en Truus met de Hoed.
- mannerheim
- Lid
-
gamer0004
- Lid
5 maanden maar. Als mensen het toch intressant vinden? Zolang is het niet geleden.
Over Speer: ik vind hem ook een beetje een gluiperd als ik over hem lees. Jammer, want verder was het toch wel een goeie denk ik.
Trouwens, ik denk zelfs dat intelligente mensen over het algemeen minder betrouwbaar zijn.
Ze weten beter hoe ver ze kunnen gaan of hoe ze iets moeten aanpakken zonder gepakt te worden.
Aan de andere kant hebben ze misschien (dit is even allemaal heel erg gegeneraliseerd) meer last van hun geweten.
Over Speer: ik vind hem ook een beetje een gluiperd als ik over hem lees. Jammer, want verder was het toch wel een goeie denk ik.
Trouwens, ik denk zelfs dat intelligente mensen over het algemeen minder betrouwbaar zijn.
Ze weten beter hoe ver ze kunnen gaan of hoe ze iets moeten aanpakken zonder gepakt te worden.
Aan de andere kant hebben ze misschien (dit is even allemaal heel erg gegeneraliseerd) meer last van hun geweten.
-
MJK
- Lid
Als Speer met de huidige kennis zou worden berecht, zou hij zeker de strop hebben gekregen. Zonder zijn economische organisaties zou de oorlog 2-3 jaar EERDER zijn afgelopen.
En even over gangster Goring. Van alle Nazi's in Neuremberg had hij (samen met Seis-Inquart) het hoogste IQ. Die gozer had al snel geen zin meer in de oorlog en vluchtte steeds meer in zijn kapitalistische wereldje. De gangster vergelikjing is noch niet eens zo slecht.
En even over gangster Goring. Van alle Nazi's in Neuremberg had hij (samen met Seis-Inquart) het hoogste IQ. Die gozer had al snel geen zin meer in de oorlog en vluchtte steeds meer in zijn kapitalistische wereldje. De gangster vergelikjing is noch niet eens zo slecht.
British soldier in Normandy:
When the RAF appears the Germans look for cover.
When the Luftwaffe appears we look for cover.
When the USAF coms EVERYONE runs for cover!!
When the RAF appears the Germans look for cover.
When the Luftwaffe appears we look for cover.
When the USAF coms EVERYONE runs for cover!!