Het defilé, een aanfluiting

Digitale ontmoetingsplek. Hier kunnen berichten geplaatst worden die niet in een van de andere categorieën passen.
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Gegeven: 19 keer
Ontvangen: 36 keer

Bericht door Proos »

Roel R. schreef:Toch kondigde nos een groep aan als "burgers die in hun vrijetijd bij evenementen wo2 soldaten nabootsen"
Dit meen ik ook verstaan te hebben, maar honderd procent zeker ben ik niet.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Maximus
Lid

Bericht door Maximus »

ik vindt persoonlijk dat bij het defilé ALLEEN maar militairen en burgers die voor nederland gevochten hebben TIJDENS de wo2 mee mogen lopen.

en dat we maar een aparte defilé moeten houden voor ALLE militairen en burgers die voor of in naam van nederland hebben gevochten.
Wilco Vermeer
Lid

Bericht door Wilco Vermeer »

Proos, het NOS had ook ten onrechte aangekondigd dat er documenten over Duitse gevallen soldaten verdwenen waren.
De groep die meeliep waren inderdaad reenacters. Velen van de groep die daar meeliep (voor zover ik weet allen) zijn zelf in het leger geweest. Het waren geen Wo2 uniformen, maar Nederlandse uniformen van direct na Wo2 en ze liepen niet mee omdat ze reenacters waren maar omdat ze iets moesten uitbeelden namelijk een Nederlandse eenheid gelijk aan die in het allereerste Defile meeliepen. Er werd dus iets mee geeerd.

Bevrijdingsdag is allang niet meer het vieren van alleen het einde wo2. we vieren de vrijheid ermee. Het is ook allang niet meer dat we op 4 mei alleen Wo2 gevallenen herdenken. Ook ik vind dat het eigenlijk wel zo zou moeten zijn, maar het feit is helaas anders.
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
marloes
Lid

Bericht door marloes »

Sneevliet schreef:Proos, het NOS had ook ten onrechte aangekondigd dat er documenten over Duitse gevallen soldaten verdwenen waren.
De groep die meeliep waren inderdaad reenacters. Velen van de groep die daar meeliep (voor zover ik weet allen) zijn zelf in het leger geweest. Het waren geen Wo2 uniformen, maar Nederlandse uniformen van direct na Wo2 en ze liepen niet mee omdat ze reenacters waren maar omdat ze iets moesten uitbeelden namelijk een Nederlandse eenheid gelijk aan die in het allereerste Defile meeliepen. Er werd dus iets mee geeerd.

Bevrijdingsdag is allang niet meer het vieren van alleen het einde wo2. we vieren de vrijheid ermee. Het is ook allang niet meer dat we op 4 mei alleen Wo2 gevallenen herdenken. Ook ik vind dat het eigenlijk wel zo zou moeten zijn, maar het feit is helaas anders.
Dat het volk steeds meer erbij gaat herdenken vind ik ook niets maar dat moeten ze zelf weten.
Ik blijf stug doorgaan met het alleen herdenken van de tweede wereldoorlog.
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
Sjoerd
Lid

Bericht door Sjoerd »

Maar die B-25 Mitchell die over kwam vliegen maakte toch een hoop goed! :D
_/-\o_ motorgeluid van de Mitchell _/-\o_

Volgens mij heb ik die re-enactors ook gezien en ik ben het met Roel eens dat die er eigenlijk niet tussen horen, hoe goed de reden van Defensie ook is: ze hebben het niet meegemaakt, ze hebben nooit gevochten dus hoeven ze ook niet mee te lopen van mij.

Waar ik me wel aan geergerd heb is dat de Nederlandse militairen nu niet bepaald strak marcheerden.
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
marloes
Lid

Bericht door marloes »

Er liepen wel meer mensen mee die nooit gevochten hebben hoor.
Wat mij betreft hoeven alle veteranen van na 45 ook niet langs te lopen, daar mogen ze een ander defilee voor organiseren.
Anyway...deze vliegtuigjes vlogen over op een evenementje waar ik was;

Afbeelding

Afbeelding
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
Sjoerd
Lid

Bericht door Sjoerd »

_/-\o_ DE LANCASTER!!!!!!!!!!!!!!!!! _/-\o_
Die is ook twee keer over Dronten gevlogen enkele jaren geleden, voor de 4 maei herdenking bij het vliegersmounument.
Ik dacht dat hij de Noordzee niet meer over mocht vliegen van de Britse luchtvaart autoriteiten vanwege de leeftijd van de machine.
Dat vliegtuig geeft pas een mooi geluid, en het is een prachtige machine om te zien.
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Roel R.
Lid

Bericht door Roel R. »

Iemand op net nieuws vanmorgen de beelden gezien van de wo2 bommewerper in amerika die tijdens het landen door zijn landingsgestel zakte?
marloes
Lid

Bericht door marloes »

Sjoerd schreef:_/-\o_ DE LANCASTER!!!!!!!!!!!!!!!!! _/-\o_
Die is ook twee keer over Dronten gevlogen enkele jaren geleden, voor de 4 maei herdenking bij het vliegersmounument.
Ik dacht dat hij de Noordzee niet meer over mocht vliegen van de Britse luchtvaart autoriteiten vanwege de leeftijd van de machine.
Dat vliegtuig geeft pas een mooi geluid, en het is een prachtige machine om te zien.
Lekker ding he?
Hij vloog erg hoog over het publiek begeleid door twee spitfires (geloof ik) maar wij stonden op een ander veld te wachten op ons reenactment defilee en dat wist die piloot, dus bij ons vloog hij extra laag over om te groeten!!!
Enorm gaaf.
Ook leuk te zien hoe romeinen, middeleeuwse ridders, vikingen en mensen uit alle tijden uit hun dak gingen hiervan
LHek
Lid

Bericht door LHek »

Sjoerd schreef: Waar ik me wel aan geergerd heb is dat de Nederlandse militairen nu niet bepaald strak marcheerden.
Was me ook al opgevallen. De officier van 't groepje liep soms meters voorop en de groepen vielen soms bijna uitelkaar.
En Marloes, wat deden die Middeleeuwse mensen op de foto bij de herdenking?
Op zoek naar alles dat te maken heeft met de 101ste Airborne Divisie, 51st Highland Division en al het andere dat te maken heeft met operatie Market Garden en operatie Pheaseant
Sjoerd
Lid

Bericht door Sjoerd »

De Lancaster die hier is afegbeeld is de enige nog vliegende in de wereld. Hij maakt deel uit van de 'Battle of Britain Memorial Flight' die bestaat uit de Lancaster, een spitfire , een Hurricane en volgens mij nog een vliegtuig waarvan ik even niet op de naam kan komen. Waarschijnlijk werd hij dus begeleid door een Spitfire en een Hurricane. Op de geposte foto's zijn ze echter te vaag om daar een goede uitspraak over te doen.
Stephen E. Ambrose
marloes
Lid

Bericht door marloes »

LHek schreef:
Sjoerd schreef: Waar ik me wel aan geergerd heb is dat de Nederlandse militairen nu niet bepaald strak marcheerden.
Was me ook al opgevallen. De officier van 't groepje liep soms meters voorop en de groepen vielen soms bijna uitelkaar.
En Marloes, wat deden die Middeleeuwse mensen op de foto bij de herdenking?
Het was geen herdenking maar een reenactment evenement, in Engeland waarderen ze dat nogal en sturen ze soms een paar vliegtuigjes langs als wij langs het publiek lopen om het evenement af te sluiten.
Kijk hier voor meer fotos van dat evenement;

http://www.joeri.net/reenactmentfotos/kirby2001/
Miesjel
Lid

Bericht door Miesjel »

Tja ik vind het ook jammer dat het al lang niet meer alleen de tweede wereldoorlog is die herdacht wordt..

En even om over die vliegtuigjes door te gaan: Ik ken een man persoonlijk, die hier in eindhoven een lange tijd met een grote groep mede-geintresseerden een bommenwerper onderhield. Hij en die maten gingen daar ook altijd mee over van die evenementen vliegen. Hij heeft mij lang geleden ooit beloofd dat ik een keertje mee mocht vliegen, maar ik heb hem nu al een lange tijd niet meer gezien..
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
ironmarc
Lid

Bericht door ironmarc »

hoe gaan ze het volgend jaar doen, met het de 60 jarige herdenking. Ik heb gehoord dat het dan de laatste keer wordt dat de veteranen mee gaan lopen :(
Ik hoop wel dat er dan extra veel veteranen nog voor een laatste keer zullen komen!
Sjoerd
Lid

Bericht door Sjoerd »

Miesjel schreef:Tja ik vind het ook jammer dat het al lang niet meer alleen de tweede wereldoorlog is die herdacht wordt..

En even om over die vliegtuigjes door te gaan: Ik ken een man persoonlijk, die hier in eindhoven een lange tijd met een grote groep mede-geintresseerden een bommenwerper onderhield. Hij en die maten gingen daar ook altijd mee over van die evenementen vliegen. Hij heeft mij lang geleden ooit beloofd dat ik een keertje mee mocht vliegen, maar ik heb hem nu al een lange tijd niet meer gezien..
Was dit toevallig een B-25 Mitchell middelzware bommenwerper genaamd:' The Duke of Brabant'?
Stephen E. Ambrose