Hier is een schema waar je het zelf kunnen zien!

Toch kan het wel, zo'n certificaat van onklaarheid aanvragen bij de politie. Ik heb het een paar jaar geleden ook gedaan. Ik heb ooit een onklare Mosin Nagant gekocht via Marktplaats. Zo'n bewijs zat ook niet bij het geweer toen ik 'm kocht. De persoon waar ik hem van kocht had het geweer toen al jaren in z'n bezit gehad. Hij had 'm ooit eens op een jaarmarkt o.i.d. gekocht. Het geweer was toen echter ook al onklaar gemaakt. Ik had destijds ook wel eens gehoord van zo'n bewijs van onklaarheid en vroeg mij dus ook af of hoe ik daar aan kon komen. Ik ben toen naar de politie gestapt in mijn woonplaats. De agent van bijzondere wetten, wapens en munitie legde mij toen uit dat zo'n bewijs naderhand verstrekken eigenlijk niet kan. Officieel zou het zo moeten zijn dat je dergelijke gedeactiveerde wapens via een erkende wapenhandelaar zou moeten kopen. Deze maakt zo'n wapen dan volgens de wet onklaar en levert er dan zo'n bewijs bij.Nico Roelofs schreef:Op het moment dat jij een onklaar gemaakt wapen koopt in een wapenhandel krijg je er een certificaat bij dat deze onklaar is gemaakt volgens de wet. Dus het is niet zo dat je die bij de politie kan aanvragen. Op een beurs kan je zoiets wel krijgen, maar dan alleen als bij het wapen dat verkocht wordt een certificaat zit. Alleen erkende wapenhandels mogen zo'n certificaat afgeven.Axis vs Allied schreef:En hoe kom ik aan zo'n certificaat?? Gewoon naar de politie gaan en vragen of ze er nog één hebben, of zou ik die bijvoorbeeld op een beurs erbij krijgen??
Graag gedaan Axis. Wat die wapenhandelaren in Nederland betreft, ik zou het niet weten waar deze zo al gevestigd zijn. Ik ben geen wapenverzamelaar noch een sportschutter dus ik kom ook eerlijk gezegd nooit in zo'n winkel/bedrijf. Dat die agent van bijzondere wetten mij destijds geholpen heeft met dat bewijs van onklaarheid is wel een uitzondering geweest. Ik denk niet dat ie het nog een 2e keer zal doen. Ik ben eerlijk gezegd niet zo op de hoogte van het wel en wee van de wapenwet in Nederland maar ik denk dat racefiets wel gelijk heeft. Een wapenhandelaar zal zich niet zo gauw willen branden aan het onklaar maken van een gedeeltelijk onklaar gemaakt wapen. Dit kan 'm vermoedelijk z'n vergunning en z'n handel kosten denk ik dan maar.Axis vs Allied schreef:asjemenou, bedankt voor je verhaaljeMaar weet jij of iemand anders misschien hoeveel erkende wapenhandels er zijn (hier in Friesland) die zo'n certificaat uit mogen schrijven...lijkt met toch wel handig