Als Operatie "Greif" gelukt was ..

De gevechten en operaties tijdens WOII
Bart V
Lid

Als Operatie "Greif" gelukt was ..

Bericht door Bart V »

Als operatie "Greif" gelukt was hoe was de uitkomst van de oorlog dan geweest?. Deze operatie is bedacht door 'Otto Skorzeny' deze heeft Duitse GI's gecreeërd.

Afbeelding

Slechte foto maar deze zijn DUITSERS geen AMERIKANEN.. Deze GI's werden getraind voor Amerikaans te spreken, typische Amerikaanse manieren (Sommige werden even in een POW kamp gestopt om hun manieren te leren ..)

Volgens mij zou er in de oorlog toch vele veranderingen gebeurt zijn als deze operatie gelukt was. Of niet ? Als je niet weet wat deze operatie "Greif" was/is zeg het dan even
“Sweat saves blood, blood saves lives, and brains saves both.” ~ Erwin Rommel
Jeroen 29th
Lid

Bericht door Jeroen 29th »

Als als als.
Stop is met die als vragen, het is gokken in het wilde weg.
Je doet dan ook schade aan de eer die zulke dingen hebben.
Als jij geen computer had was ik gelukkig weet je!!!
Mauserwerke
Lid

Bericht door Mauserwerke »

Operatie Greif was toch in zeker opzichten gelukt? Ze hadden heel wat terreur achter vijandelijke linies kunnen brengen en de schrik zat er goed in bij de vijand. Zelf Ike werd enkele dagen in zijn kwartier opgesloten.
Bart V
Lid

Bericht door Bart V »

Mauserwerke schreef:Operatie Greif was toch in zeker opzichten gelukt? Ze hadden heel wat terreur achter vijandelijke linies kunnen brengen en de schrik zat er goed in bij de vijand. Zelf Ike werd enkele dagen in zijn kwartier opgesloten.
In zekere zin.. Maar het was niet genoeg.. Veel maakten fouten erna.. Terreur hebben ze gebracht héél het Amerikaans Offensief was in rep en roer. @ Jeroen het is tof om het te weten en op de rest reageer ik niet..
Mauserwerke
Lid

In hoeverre was het dan wel genoeg geweest. Dit is nu niet echt een operatie die de uitkomst van de oorlog had kunnen veranderen. Hooguit een die de uitkomst van de laatste veldslag had kunnen verlaten, meer niet.
Maar op zich wel leuk bedacht natuurlijk. (en duitsers in POW camps zaten er eigenlijk overal wel om info in te winnen)
Bart V
Lid

Bericht door Bart V »

Ze hadden het offensief kunnen laten mislukken + Ike had genoeg schrik aangejaagt kunnen worden zoals je al zei kreeg hij "huisarrest". Heb al gelezen dat ze één keer hun eigen mannen neerschoten + Als ze de bruggen hadden kunnen innemen kregen de anderen geen support meer. BTW: Als dit gelukt was gingen ze het idee van de GI's ook in andere operaties gebruiken?
Rednas
Lid

Bericht door Rednas »

Deze actie was opzich wel gelukt, geen 1 GI kon meer vertrouwd worden en dat bracht de angst er goed in. Maar de echte waarde van deze operatie is te betwijvelen, kon het echt iets groots aanrichten? (zoiets als het offensief laten mislukken lijkt me niet echt mogelijk)

Er zat trouwens ook een Nederlander tussen die groep; Arend de Bruin
Bart V
Lid

Bericht door Bart V »

Spijtig dat er normaal meer 1 Jeep is terug gekomen ( Ja toch? ) De meeste werden ondekt en/of geëxecuteerd. Het is laten we zeggen voor 75% gelukt , maar als die 25% gelukt was dan zou het Ardens Offensief toch mislukt zijn? En wat had het toen geweest.
Mauserwerke
Lid

SoldierToTheDeath schreef:De meeste werden ondekt en/of geëxecuteerd.
Daar staan zelfs live filmpjes van op Youtube :|

Maar anywayz.... ik denk dat het ardennenoffensief waarschijnlijk een andere wending had gekregen maar de gealieerden hadden de duitsers dan enkele kilometers later wel tot stilstand gebracht. De duisters hadden sowieso het loodje gelegd.
Bart V
Lid

Bericht door Bart V »

Mauserwerke schreef:
SoldierToTheDeath schreef:De meeste werden ondekt en/of geëxecuteerd.
Daar staan zelfs live filmpjes van op Youtube :|

Maar anywayz.... ik denk dat het ardennenoffensief waarschijnlijk een andere wending had gekregen maar de gealieerden hadden de duitsers dan enkele kilometers later wel tot stilstand gebracht. De duisters hadden sowieso het loodje gelegd.
Staan er op Youtube ?
Mauserwerke
Lid

Ik zal nog eens kijken waar ik ze gezien had (kan ook via een doorstuurmail zijn geweest) maar daar is op te zien dat amerikaanse soldaten door andere amerikanen tegen de muur gezet worden. Een typische amerikaanse stem verteld bij dit filmpje dat het om de duitsers gaat van operatie "Greif".
Bart V
Lid

Bericht door Bart V »

Als je ze vind geef je me een seintje?
Mike.H
Lid

Bericht door Mike.H »

Jeroen 29th schreef:Als als als.
Stop is met die als vragen, het is gokken in het wilde weg.
Je doet dan ook schade aan de eer die zulke dingen hebben.
Als jij geen computer had was ik gelukkig weet je!!!
Sukkel. Ga iemand anders pesten of een normale post postten :roll:

Maar iig ontopic ik denk dat als ze erin waren geslaagd met meer mannen bijv. dat te doen dan zouden ze misschien wel NOG meer angst bij de Amerikanen erin kunnen jagen of hun *supply lines* stop kunnen zetten door bijv elke keer de transporttrucks etc te vernietigen of in beslag te nemen. Maar dannog zou het Ardennenoffensief door gebrek aan luchtsteun gewoon geen succes kunnen worden, dat is mijn bescheide mening..
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Moengoman
Lid

Bericht door Moengoman »

Als operatie Greif gelukt was - wat naar mijn idee zeer onwaarschijnlijk was - hadden de Russen in 1946 aan de Noordzee en de Atlantische Oceaan gestaan.
Cas
Lid

Bericht door Cas »

Die duitsers zoals gesteld wordt, zijn ook deels "Volksduitsers"" geweest, die voor de oorlog uit amerika naar duitsland zijn teruggekeerd.
Adoptant van:
T/5 Raymond Leon Miller 327th Glider Infantry Regiment 101st Airborn Division
Sgt Kurt Franzman 28th Inf. Reg 8th Infantry Division
John S. Williams 120th Inf. Reg 30th Infantry Division
Harrold Rogers 119th Inf. Reg 30th Infantry Division