Ze wilden zo snel mogelijk het Ruhrgebied in handen hebben, aangezien dit de motor was van Duitsland!viny schreef:Zoals jim al zegt, logistiek werd het waarschijnlijk een nachtmerrie. Ook denk ik dat de Alpen in vloed zou hebben gehad op de verdere bevrijding.
Zo heb ik al eens gedacht, waarom niet naar Duitsland via Friesland en Groningen!
Waarom Duitsland niet aanvallen via Italië?
-
- Lid
- Berichten: 136
- Lid geworden op: 26 mei 2006, 20:26
In the War, that changed the world, no one fought alone!
- von Manteuffel
- Lid
- Berichten: 360
- Lid geworden op: 13 dec 2006, 20:21
- Locatie: Eeklo-Bruxelles
Dragoon had wel degelijk zijn nut hoor. Zonder deze operatie was verdere opmars naar en in Duitsland onmogelijk geweest, gezien de aanwezigheid van Heeresgruppe G in de zuidflank.LEO schreef:Churchill hield er een andere mening op na.
Zijn bedoeling was om via Italie door te stoten naar de Balkanlanden, vooreerst Joegoslavie, waar hij zou kunnen rekenen op de steun van Tito's partizanen. Niet om Berlijn te veroveren maar om Stalin te counteren in de Balkan. Dit idee werd afgeschoten door Eisenhower, Marshall en Roosevelt. Ze waren zich wel bewust van Churchill's ideeën over de heerschappij over de Middelandse-zee kusten. Middelandse-zee die voor Engeland zowel economisch als militair van groot belang was (is).
Tevens waren Roosevelt en co, zijnde hevige anti-kolonisten, bevreesd dat deze optie de Balkanlanden onder Britse invloed zou brengen.
Ze kelderden Churchill's plannen door operatie Dragoon, de landing in Zuid-Frankrijk, te laten doorgaan. Hiervoor moest Gen. Clark in Italie troepen en materiaal afstaan zodat de operaties in Italie bijna doodbloeden.
Of Churchill's plan zou gelukt zijn om de Balkan te ontrekken aan de Sovjet invloed zal steeds een vraagteken blijven. Het zou in ieder geval het na-oorlogse Europa een ander beeld hebben gegeven.
Trouwens, als er binnen het bestek van de tweede wereldoorlog één nutteloze operatie heeft plaatsgevonden is het wel Dragoon.
-
- Lid
- Berichten: 838
- Lid geworden op: 21 okt 2006, 05:07
- Locatie: Moengo, Suriname
Normandië is korter varen. Bovendien zijn er meer havens in de buurt. Tenslotte liggen ten noorden van Friesland en Groningen die vervelende waddeneilanden, met de Waddenzee er tussen. Dus bij eb komt een invasieleger het land niet eens op.viny schreef:Zoals jim al zegt, logistiek werd het waarschijnlijk een nachtmerrie. Ook denk ik dat de Alpen in vloed zou hebben gehad op de verdere bevrijding.
Zo heb ik al eens gedacht, waarom niet naar Duitsland via Friesland en Groningen!
- viny
- Lid
- Berichten: 1730
- Lid geworden op: 05 sep 2006, 16:55
Ja daar dacht ik ook al aan.Moengoman schreef:Normandië is korter varen. Bovendien zijn er meer havens in de buurt. Tenslotte liggen ten noorden van Friesland en Groningen die vervelende waddeneilanden, met de Waddenzee er tussen. Dus bij eb komt een invasieleger het land niet eens op.viny schreef:Zoals jim al zegt, logistiek werd het waarschijnlijk een nachtmerrie. Ook denk ik dat de Alpen in vloed zou hebben gehad op de verdere bevrijding.
Zo heb ik al eens gedacht, waarom niet naar Duitsland via Friesland en Groningen!
'War is delightful for those who have not experienced it'
-
- Lid
- Berichten: 1070
- Lid geworden op: 30 mar 2006, 17:55
Dat nog net niet, maar normale vrachtwagens konden er eigenlijk niet overheen. In plaats daarvan werden ezels en andere lastdieren ingezet.
Een aanval door Italië zou veel meer slachtoffers hebben gekost (de omgeving kon immers in een ijzersterke verdedigingslinie worden verandert) en zou een ramp zijn wat betreft logistiek: lastdieren zijn niet zo snel...
Een aanval door Italië zou veel meer slachtoffers hebben gekost (de omgeving kon immers in een ijzersterke verdedigingslinie worden verandert) en zou een ramp zijn wat betreft logistiek: lastdieren zijn niet zo snel...
-
- Lid
- Berichten: 627
- Lid geworden op: 25 jun 2006, 21:07
Bevoorrading? Italie ligt dichter bij het midden oosten, daar komt de Gealieerde olie uit als ik me niet vergis. Het Suez-kanaal was stevig in Britse handen dus ze konden naar mijn mening de troepen gemakkelijk bevoorraden met goederen uit India. Uit de VS is dan heel wat moeilijker natuurlijk.
De Gealieerden konden ook landen op de balkan. Dat wilde Churchill alleszins. Volgens mij was inderdaad de ware reden niet omwege van de bevoorrading van de troepen maar om de troepen door de taaie Duitse verdedeging en over de Alpen te krijgen.
De Gealieerden konden ook landen op de balkan. Dat wilde Churchill alleszins. Volgens mij was inderdaad de ware reden niet omwege van de bevoorrading van de troepen maar om de troepen door de taaie Duitse verdedeging en over de Alpen te krijgen.
- von Manteuffel
- Lid
- Berichten: 360
- Lid geworden op: 13 dec 2006, 20:21
- Locatie: Eeklo-Bruxelles
Bevoorrading speelt wel degelijk een grote rol. In Midden-Italië liggen geen grote havens. Dus tot aan de verovering van Genua en Marseille moeten alle goederen door heel Italië getransporteerd worden van Napels. Bovendien mag het mss wel zo zijn dat het transport van olie naar Italië minder tijd vergt, dit geldt zeker niet voor andere noodzakelijke goederen.
-
- Lid
- Berichten: 1070
- Lid geworden op: 30 mar 2006, 17:55
-
- Lid
- Berichten: 627
- Lid geworden op: 25 jun 2006, 21:07
- von Manteuffel
- Lid
- Berichten: 360
- Lid geworden op: 13 dec 2006, 20:21
- Locatie: Eeklo-Bruxelles
Geen appels met peren vergelijken hé. In Noord-Afrika moest enkel het 8e leger bevoorraad worden. Een succesvolle aanval op Duitsland vanuit Italië zou minstens (!) 5 keer meer troepen hebben gevergd.HMS Renown schreef:Zijn geen afstanden die absuloot niet te overbruggen zijn. In de woestijn BV waren de aanvoerlijnen soms ook zo lang en moest men ook gebruik maken van relatief kleine havens.
-
- Lid
- Berichten: 627
- Lid geworden op: 25 jun 2006, 21:07
- von Manteuffel
- Lid
- Berichten: 360
- Lid geworden op: 13 dec 2006, 20:21
- Locatie: Eeklo-Bruxelles
-
- Lid
- Berichten: 627
- Lid geworden op: 25 jun 2006, 21:07
A wel dan kunnen de voorraden aangevoerd worden via Algiers en Oran om vervolgens door the Navy ( die de Middellandse zee onder controle had ) over te brengen naar BV Tarante. Trouwens de Britten zouden de bevoorrading nog wel wat kunnen opdrijven langs Alexandrie.
Het moest zelfs niet via Algiers of Oran de straat van Gibraltar was ook volledig onder Britse controle.
Het moest zelfs niet via Algiers of Oran de straat van Gibraltar was ook volledig onder Britse controle.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: ClaudeBot en 1 gast