Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
LONDEN - Driekwart van de Britse jongeren weet niet wat D-Day is. Dat blijkt uit een peiling die dinsdag is te lezen in de Daily Mirror. De krant ondervroeg 1000 jongeren onder de 25 jaar.
Bijna 750 ondervraagden wisten geen enkele van de zeven voorgelegde vragen over D-Day goed te beantwoorden. Slechts 6 procent had alle vragen goed.
D-Day was het begin van het geallieerde bevrijdingsoffensief van West-Europa tijdens de Tweede Wereldoorlog. Op 6 juni 1944 veroverden tienduizenden militairen, vooal Amerikanen, Britten en Canadezen, een kleine strook land aan de kust van Normandië. Zondag wordt de grootste militaire operatie over zee ooit voor de zestigste keer herdacht.
Bron: nu.nl
Hmm.. Ik dacht dat ze op britse scholen zoveel aan de wo1/wo2 besteden
Op de site van rtl4 staat een poll waarin de mensen aan kunnen geven of zij wél weten wat D Day precies was. Eigenlijk niet echt bruikbaar, want iedereen kan invullen dat hij het gewoon weet, maar toch zegt 83% wel te weten wat D Day was.
Maar of de Nederlandse kinderen het weten, dat betwijfel ik. Het ligt er natuurlijk ook aan op welk niveau de leerlingen zitten. VWO kinderen zullen het waarschijnlijk eerder weten dan vmbo kinderen.
(Geen negatief woord over het vmbo hoor!)
robin.h schreef:Als je gewoon op iedere school geschiedenisles krijgt is er niks aan de hand.
Was dat maar waar!
Op bijna iedere school geven ze geschiedenisles maar van een bedroefencd laag niveau en totaal ongemotiveerd.
Ik kan het kinderen echt niet kwalijk nemen dat ze geschiedenis niks vinden als ik zoo hun schoolboeken bekijk...
Weten wat d-day was kan trouwens nog ingewikkeld zijn...er waren er meerdere...!
En dit hoor je te weten, geschiedenisles of niet, het is algemene kennis.
En het is schrikbarend dat dat in Engeland zo slecht gesteld is, dat is een Geschiedenis Gekken land bij uitstek.
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
Was dat maar waar!
Op bijna iedere school geven ze geschiedenisles maar van een bedroefencd laag niveau en totaal ongemotiveerd.
Ik kan het kinderen echt niet kwalijk nemen dat ze geschiedenis niks vinden als ik zoo hun schoolboeken bekijk...
Weten wat d-day was kan trouwens nog ingewikkeld zijn...er waren er meerdere...!
En dit hoor je te weten, geschiedenisles of niet. Het is algemene kennis.
Het is nog vaker dat de kinderen ongemotiveerd zijn voor de geschiedenis dan alleen een leerkracht die ongemotiveerd les staat te geven...En kinderen vergeten veel!
Het is natuurlijk wel zorgelijk dat er zoveel mensen zijn die dit niet meer uit kunnen leggen. En ik ben het wel met Marloes eens dat je niet veel vcan geschiedenis hoeft te weten om te weten wat D-day nu eigenlijk is, het is inderdaad algemene kennis!
Was dat maar waar!
Op bijna iedere school geven ze geschiedenisles maar van een bedroefencd laag niveau en totaal ongemotiveerd.
Ik kan het kinderen echt niet kwalijk nemen dat ze geschiedenis niks vinden als ik zoo hun schoolboeken bekijk...
Weten wat d-day was kan trouwens nog ingewikkeld zijn...er waren er meerdere...!
En dit hoor je te weten, geschiedenisles of niet. Het is algemene kennis.
Het is nog vaker dat de kinderen ongemotiveerd zijn voor de geschiedenis dan alleen een leerkracht die ongemotiveerd les staat te geven...En kinderen vergeten veel!
Het is natuurlijk wel zorgelijk dat er zoveel mensen zijn die dit niet meer uit kunnen leggen. En ik ben het wel met Marloes eens dat je niet veel vcan geschiedenis hoeft te weten om te weten wat D-day nu eigenlijk is, het is inderdaad algemene kennis!
Als de kinderen ongemotiveerd zijn dan is dat vind ik de schuld van de leraar.
Mijn zusje vond les op school niets, ik heb het toen een middag overgenomen en die kinderen (inmiddels jaartje of 16) hebben het er nog steeds over.
Mijn geschiedenisleraar kon niet eens uitleggen waarom ik eigenlijk geschiedenis moest leren...tja...
Gemotiveerd geschiedenis les geven is een moeilijk vak, dat geef ik gelijk toe.
Maar ik ben er van overtuigd dat je IEDEREEN goed geschiedenisles kunt geven als je een beetje goeie leerkracht bent.
Het probleem is dat er daar te weinig van zijn en dat de klassen te vol zitten en er te weinig geld voor het onderwijs is...maar das weer politiek...
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966