DBloc schreef:Wat is Heet Emaille?
Emaille is een soort glaspoeder. Door verhitting wordt het glaspoeder omgevormd tot een vaste (glas)laag. Dit procedé werd vroeger ook op gasfornuizen, kookpannen e.d. toegepast. De modernere Sovjet sterinsignes werden ingelegd met rode kunsthars. Dit is één of andere synthetische hars.
DBloc schreef:O en Asjemenou, niet de bovenste maar de middelste en de onderste vindt ik prachtig. alleen zou ik toch voor de middelste gaan.
De bovenste is dus een vooroorlogse sterinsigne. Misschien vindt je deze iets minder mooi maar zo'n met verf ingekleurde sterinsigne is wel gegarandeerd WOII.
De middelste sterinsigne kan WOII zijn maar kan ook vroeg naoorlogs zijn. Dit is dus zo'n geëmailleerde sterinsigne.
De onderste is het model sterinsigne welke tot 1991 is gefabriceerd en is ingelegd met kunsthars. Vaak wordt deze sterinsigne omschreven als zijnde gemaakt van aluminium maar dit materiaal mag de naam aluminium niet eens dragen. Het is inoxaal (stay bright). Inoxaal is meen ik een legering van antimoon, zink en tin. Het is ook niet te lassen. Aluminium dus wel.
De gedekte sterinsigne is van groen geverfd metaal. Deze is tot aan 1991 vrijwel ongewijzigd gebleven.