Wat was de belangrijkste slag in de 2e wereldoorlog?
-
- Lid
Re: Wat was de belangrijkste slag in de 2e wereldoorlog?
Stilvielen? volgens het oorspronkelijke plan moesten ze daar pas in december aankomen, i.p.v. in september.
Uiteindelijk hebben ze wel ongeveer tot die datum daar "vastgezeten".
Uiteindelijk hebben ze wel ongeveer tot die datum daar "vastgezeten".
- Jan Klaassen
- Lid
Zo kan je het ook bekijken natuurlijk...
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
-
- Lid
Dan hoort "Barbossa"( lol ) ook bij het Oostfront
.

Sovjet re-enactment groep
http://krasnyoktjabr.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
What ever happens, we have got
the Maxim guns, and they have not!
- Jan Klaassen
- Lid
Barbossa...is dat niet die piraat uit Pirates of the Caribean? Nee joking...

-
- Lid
Operatie Barbarossa, De operatie zelf duurde tot december 1941, maar de oorlog aan het Oostfront (Tweede Wereldoorlog) die ermee was ingeluid eindigde in mei 1945, toen de Duitsers zich overgaven.
Bron: wikipedia.
mvg,
Bron: wikipedia.
mvg,
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
-
- Lid
Appart of niet, het is alsnog Oostfront.
Sovjet re-enactment groep
- Jan Klaassen
- Lid
zeker
-
- Lid
De bevrijding van West-Europa met als aanzet D-day! Dat is, voor zover mijn kennis reikt, de belangrijkste slag in de tweede wereldoorlog.
- S1991
- Lid
Re: Re:
De Duitse geleerden hadden wel in Noorwegen al vorderingen gemaakt in het maken van de atoombom. Alleen ze wisten niet precies hoe ze het moesten maken. De Duitsers hadden in Noorwegen ook een fabriek staan waar ze 'zwaar water' uit konden winnen en dat een belangrijk deel was in het maken van de atoombom. De Britten hadden een operatie laten plannen en uitvoeren om die fabriek tot stilstand te laten komen, zodat de Duitsers geen atoombom konden maken. De soldaten die daar als eerste kwamen waren Noorwegeners die tijdens de eerste maanden van de oorlog in Noorwegen naar Engeland vertrokken waren en daar tot parachutisten werden opgeleidt en S.A.S. meen ik.Moengoman schreef:Tenslotte is dat verhaal van de Duitse atoombom een fabeltje. Iedere natuurkundige - en ik ben natuurkundeleraar - kent het verhaal over de verbazing van Amerikaanse en Duitse geleerden, toen die na de oorlog met elkaar spraken. De Duitse achterstand in kennis en ontwikkeling was enorm, veel en veel groter dan zij allemaal hadden gedacht.
Dit heb ik eens gezien in een documentaire genaamd The Heroes of Telemark.
“Brad, my three best divisions are the 4th Armored, the 80th and the 26th. I’ll concentrate the 4th Armored at Longwy beginning tonight, I’ll start the 80th on Luxembourg tomorrow morning, and I’ll alert the 26th to be ready to move." General Patton
- Ivo Wilms
- Lid
In Noorwegen waren ze bezig met een waterstofbom, geen atoombom!
"Sankt Joost war schrecklich."
http://www.stichtingbergingstirlingw7630.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.stichtingbergingstirlingw7630.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Lid
ik heb gestemt op het ardennen offensief omdat dezen slag de oorlog had kunnen verlengen als de comunicatie beter was geweest van de duitsers heck
-
- Lid
Re: Re:
Dit verhaal klopt helemaal, maar levert geen enkel bewijs of argument. De Britten hebben die fabriek gesaboteerd om het zekere voor het onzekere te nemen. Er volgt helemaal niet uit dat de Duitse geleerden wisten hoe een waterstofbom (= kernfusie) in elkaar te zetten. En inderdaad, met een kernsplijtingsbom (dus uranium of plutonium) heeft dit verhaal al helemaal niets te maken.omgitsme schreef:De Duitse geleerden hadden wel in Noorwegen al vorderingen gemaakt in het maken van de atoombom. Alleen ze wisten niet precies hoe ze het moesten maken. De Duitsers hadden in Noorwegen ook een fabriek staan waar ze 'zwaar water' uit konden winnen en dat een belangrijk deel was in het maken van de atoombom. De Britten hadden een operatie laten plannen en uitvoeren om die fabriek tot stilstand te laten komen, zodat de Duitsers geen atoombom konden maken. De soldaten die daar als eerste kwamen waren Noorwegeners die tijdens de eerste maanden van de oorlog in Noorwegen naar Engeland vertrokken waren en daar tot parachutisten werden opgeleidt en S.A.S. meen ik.Moengoman schreef:Tenslotte is dat verhaal van de Duitse atoombom een fabeltje. Iedere natuurkundige - en ik ben natuurkundeleraar - kent het verhaal over de verbazing van Amerikaanse en Duitse geleerden, toen die na de oorlog met elkaar spraken. De Duitse achterstand in kennis en ontwikkeling was enorm, veel en veel groter dan zij allemaal hadden gedacht.
Dit heb ik eens gezien in een documentaire genaamd The Heroes of Telemark.
- Jan Klaassen
- Lid
Juist omdat de communicatie niet zo goed was, is de operatie niet helemaal volgens plan verlopen...dan is het toch juist nét niet de belangrijkste slag?heck schreef:ik heb gestemt op het ardennen offensief omdat dezen slag de oorlog had kunnen verlengen als de comunicatie beter was geweest van de duitsers heck

-
- Lid
Het is toch echt Barbarossa IMHO. Zonder oostfront was er ook geen D-day geweest of was deze zo terug de zee ingegooid. D-day en het ardennenoffensief zijn alleen belangrijk voor onze vrijheid eigenlijk niet zo zeer voor de val van Duitsland.
-
- Lid
Maar wat van Barbarossa dan? Want het operatieplan met deze naam voorzag alleen in veldslagen ten westen van de Dvina en de Dnjepr. Dus strikt genomen was Operatie Barbarossa begin augustus 1941 al afgelopen. En tussen augustus 1941 en juni 1944 zie ik toch geen directe relatie ...