Wat was de belangrijkste slag in de 2e wereldoorlog?
-
- Lid
Re: Wat was de belangrijkste slag in de 2e wereldoorlog?
Laat me een poging wagen om een voorbeeld van zuiver militaire strategie te geven. De beslissing om in mei 1940 zo snel mogelijk Nederland te bezetten en zo de noordflank van Legergroep A te beschermen was van geen enkel politiek belang. Hetzelfde geldt voor Von Moltke's beslissing om in 1914 de Nederlandse neutraliteit te respecteren. De beweegredenen waren zuiver militair. In beide gevallen waren deze beslissingen een afgeleide van andere, "hogere" overwegingen.
Hopelijk heb je genoten van je vakantie; ik vertrek zaterdag.
Hopelijk heb je genoten van je vakantie; ik vertrek zaterdag.
- KaaBee
- Lid
@Moengoman.
Je hebt hier inderdaad een punt. Lang leve de what-if scenario's.
Je hebt hier inderdaad een punt. Lang leve de what-if scenario's.
"Het doel van de oorlog is vrede." - Aristoteles
- Jan Klaassen
- Lid
Heb tijden terug al gestemd op D-Day...maar het valt me nu pas op dat slagen als de Battle of Britain en het beleg bij Stalingrad er niet instaan
... Die zijn naar mijn mening nog veel belangrijker...

Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
- sniper snoop
- Beste Signature 2010
Slag om Berlijn en de aanval op Hiroshima, beiden eindigen de oorlog. Wat kan er nog belangrijker zijn dan dit? 

"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008
Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
- Jan Klaassen
- Lid
Toch was toen de 'beslissing' al gevallen. Vanaf de overwinning bij Stalingrad zijn de Russische legers (BIJNA!) de hele tijd in de aanval geweest...
Ben het wel met je eens dat de atoombommen belangrijk zijn geweest; anders had de oorlog daar nog heel lang doorgegaan.
Ben het wel met je eens dat de atoombommen belangrijk zijn geweest; anders had de oorlog daar nog heel lang doorgegaan.
Laatst gewijzigd door Jan Klaassen op 12 jan 2010, 16:39, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Lid
Werkelijk? Twee maanden voor de atoombommen zocht de Japanse regering via Zweedse ambassades contact om over overgave te onderhandelen. De belangrijkste Japanse voorwaarde was dat Keizer Hirohito aan zou blijven. Deze eis zou na de atoombommen ingewilligd worden.
- Redcrown
- Lid
Ik moet hier toch op zeggen: De slag om Stalingrad, ook al staat ie niet in de poll.
- ElderErnst
- Lid
Als je dit aan mij vraagt.... kies ik.... Het Oostfront!
Waarom? Omdat daar het keerpunt van de Oorlog begon Hitler verloor daar veel van zijn Leger[YouTube]
Nancy Astor: "Als ik uw vrouw was dan zou ik gif in uw koffie doen.". Churchill: "Nancy, als ik uw man was dan zou ik het opdrinken! ------Winston Churchill
Waarom? Omdat daar het keerpunt van de Oorlog begon Hitler verloor daar veel van zijn Leger[YouTube]
Nancy Astor: "Als ik uw vrouw was dan zou ik gif in uw koffie doen.". Churchill: "Nancy, als ik uw man was dan zou ik het opdrinken! ------Winston Churchill
Nancy Astor: "Als ik uw vrouw was dan zou ik gif in uw koffie doen.". Churchill: "Nancy, als ik uw man was dan zou ik het opdrinken."---Winston Churcill
Voor Groningen!
Voor Groningen!
- Jan Klaassen
- Lid
Ja dat wist ik dan weer nietMoengoman schreef:Werkelijk? Twee maanden voor de atoombommen zocht de Japanse regering via Zweedse ambassades contact om over overgave te onderhandelen. De belangrijkste Japanse voorwaarde was dat Keizer Hirohito aan zou blijven. Deze eis zou na de atoombommen ingewilligd worden.

-
- Lid
Re:
jep,helemaal gelijk!Loek D. schreef:Als D-Day niet had plaatsgevonden waren de russen gewoon nog verder doorgebeukt. Gelukkig kwamen de Britten, Canadezen en Amerikanen toch, en leven we hier nu vrij en blij.
Volgens mij was het terug in Russische handen vallen van Stalingrad het belangrijkst.
ook ik stemde op D-day!

mijn site : http://www.everyoneweb.com/wardmilitaria
-
- Lid
Re: Re:
wdw schreef:jep,helemaal gelijk!Loek D. schreef:Als D-Day niet had plaatsgevonden waren de russen gewoon nog verder doorgebeukt. Gelukkig kwamen de Britten, Canadezen en Amerikanen toch, en leven we hier nu vrij en blij.
Volgens mij was het terug in Russische handen vallen van Stalingrad het belangrijkst.
ook ik stemde op D-day!
haha, komisch, aangezien de persoon die jij quote zo te zien helemaal niet op D-day had gestemd, maar op Oostfront.

- kindzjal
- Lid
De Slag om Koersk of Operatie Citadel was de grootste tankslag in de geschiedenis en een beslissende slag aan het oostfront in de Tweede Wereldoorlog. Deze slag kende tevens de dag met de meeste verliezen in de geschiedenis van de luchtoorlog.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Slag_om_Koersk
http://nl.wikipedia.org/wiki/Slag_om_Koersk
"In the End, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends. "
- Martin Luther King Jr.
- Martin Luther King Jr.
- panzer lehr
- Lid
het oostfront was het belangrijkste was het belangrijkste strijdtoneel van de 2 wereldoorlog je mag niet vergeten dat 70%van het duitse leger er is uitgeschakeld in meerdere verschrikelijke veldslagen zoals stalingrad en kursk aan het oostfront is het verloop van de oorlog beslist wie het er niet mee eens is schrijf dan je reactie
- Bolt Action
- Lid
Gisteravond was er nog een programma over op Geographic Channel? Commanders at War geloof ik. Het ging hier over Kursk. Een van de fouten was dat Hitler per se zn leger liet wachten totdat er genoeg Tiger tanks aan het front waren. Hierdoor werd de Duitse aanval 3 maanden vertraagd, genoeg tijd voor de russen om de gehele vlakke terreinen voor kursk om te toveren in een slagveld die we van WO1 kennen. Antitankgrachten, loopgraven, mijnenvelden, prikkeldraad. De noordelijke aanval was tevens een voornamelijk infanterieaanval waardoor deze doemde te mislukken.
- LordChaos
- Lid
Generals at WarBolt Action schreef:Gisteravond was er nog een programma over op Geographic Channel? Commanders at War geloof ik. Het ging hier over Kursk. Een van de fouten was dat Hitler per se zn leger liet wachten totdat er genoeg Tiger tanks aan het front waren. Hierdoor werd de Duitse aanval 3 maanden vertraagd, genoeg tijd voor de russen om de gehele vlakke terreinen voor kursk om te toveren in een slagveld die we van WO1 kennen. Antitankgrachten, loopgraven, mijnenvelden, prikkeldraad. De noordelijke aanval was tevens een voornamelijk infanterieaanval waardoor deze doemde te mislukken.

"Quand les riches se font la guerre, ce sont les pauvres qui meurent." - Jean Paul Sartre