Hallo
Iemand die misschien handige tips of trucs weet ivm het kuisen van een DWM 1918 Luger.
Het stuk is in uitstekende staat, uitgezonderd van wat oppervlakteroest.
Natuurlijk wil ik niet de blauwing blank wrijven. Dus staalwol ed ga ik niet toepassen. Ik weet dat zo een stuk veeeel geld kost dus ik wil de waarde zo min mogelijk aantasten, De bedoeling is gewoon om het wat schoon te maken en tegen oppervlakte roest te beschermen. Ik had gedacht aan een roestoplosser.
groeten
Hoe het beste verwijderen van oppervlakteroest op een Luger
-
Rambo8210
- Lid
-
Rambo8210
- Lid
Re: Hoe het beste verwijderen van oppervlakteroest op een Lu
Hopelijk is deze vraag niet ongepast, het gaat immers om een stuk uit de Eerste wereldoorlog, en dat op een WO2 forum. Te laat aan gedacht...
Si vis pacem, para bellum
- Stevo
- Lid
Dacht dat het originele ontwerp van de Luger terug ging naar 1900 dus das zelfs pré WOIRambo8210 schreef:het gaat immers om een stuk uit de Eerste wereldoorlog, en dat op een WO2 forum.
Badje mazout (stookolie) kan al wonderen doen. Het voordeel van stukken die "geblauwd" zijn is dat je ze steeds opnieuw kan blauwen zonder een diploma van kernfisicus te moeten hebben met enkele eenvoudige zaken.
Onderstaande handleiding in PDF voor het blauwen van staal is een mooi voorbeeld uit de trukkendoos en kan door iedereen gedaan worden (het is meer een soort kookles dan techniek). Je moet het te blauwen oppervlak zelfs (fijn) schuren voor het beste resultaat dus heb je 2 vliegen in een klap (je roest is weg en de ondergrond staat klaar om te blauwen
Roestoplosser is geen goed idee ( het is agressief en kan het staal aanvreten) tenzij je een busje WD40 gaat halen wat dan wel weer kan. Let wel op, WD40 is op zich GEEN smeermiddel alhoewel iedereen algemeen aanneemt dat het wel zo is.
Het beste om een stuk staal tegen roest te beschermen is fijne olie (naaimachineolie bv) Je hoeft er geen liters op te smeren. Gewoon met een in olie gedrenkte doek het stuk staal (je wapen) inwrijven. Overtollige olie verwijderen. Dit legt een filter op het staal die het beschermd tegen roest. Als het wapen veel gehanteerd wordt kan het noodzakelijk zijn om dit meermaals te doen. Dit hoort nu eenmaal bij het onderhoud die dergelijke wapens vragen.
http://www.kmyca.be/pagina36.html
Stevo
Bessie Braddock: Sir, you are drunk.
Churchill: And you, madam, are ugly. But in the morning, I shall be sober.
Churchill: And you, madam, are ugly. But in the morning, I shall be sober.
-
gast
Niet opnieuw blauwen! Hierdoor verminderd de Luger in waarde. Je zei al dat de originele blauwing er nog op zit. Gewoon zo laten. Mocht je deze alsnog opnieuw willen blauwen, dan is mijn advies om dit door een deskundige te laten doen. Ik heb al genoeg pruts werk gezien....
Vliegroest is makkelijk te verwijderen. Gewoon laten weken in een olie bad, bijv. WD 40, voor een dag of twee. Daarna met een doek lichtjes poetsen. Dit blijf je herhalen totdat je het gewenste resultaat hebt. Vergeet niet om de houten grepen te verwijderen en het geheel te demonteren!
Vliegroest is makkelijk te verwijderen. Gewoon laten weken in een olie bad, bijv. WD 40, voor een dag of twee. Daarna met een doek lichtjes poetsen. Dit blijf je herhalen totdat je het gewenste resultaat hebt. Vergeet niet om de houten grepen te verwijderen en het geheel te demonteren!
-
Rambo8210
- Lid
Bedankt voor de voorlopige reacties
De binnenkant van de loop is ook aan een poetsbeurt toe. Zou dit het best gebeuren met een proefbuisborstel? en WD40 natuurlijk.
De binnenkant van de loop is ook aan een poetsbeurt toe. Zou dit het best gebeuren met een proefbuisborstel? en WD40 natuurlijk.
Si vis pacem, para bellum