Boek: Mijn opa was een Duitser (persbericht)

Boeken, tijdschriften en websites met betrekking tot WOII
lexiebabe
Lid

Boek: Mijn opa was een Duitser (persbericht)

Bericht door lexiebabe »

Vanaf 21 februari zal het boek in de winkels liggen, nu alvast het persbericht:

Mijn opa was een Duitser is exemplarisch voor duizenden oorlogskinderen van Duitse militairen

In Nederland leven naar schatting 10.000 oorlogskinderen uit een Duits-Nederlandse verhouding. De vader van Alex Dekker was er één van. Dekker raakte gefascineerd door dit familiegeheim, waar amper over gesproken werd en ging op zoek naar zijn onbekende Duitse opa. Hij neemt de lezer mee in zijn speurtocht naar het levensverhaal van een Duitse soldaat. Het resultaat is een bijzonder boek over een onderwerp dat lang onderbelicht bleef. Mijn opa was een Duitser verschijnt 21 februari bij Just Publishers.

Het behoort nog steeds tot de grote familiegeheimen: Nederlandse vrouwen die tijdens de Tweede Wereldoorlog een relatie hadden met een Duitse soldaat en van hem zwanger raakten. Onmogelijke liefdes die na de oorlog werden doodgezwegen uit zelfbescherming. Ruim 65 jaar na dato blijkt het onderwerp nog altijd taboe in deze families.

Alex Dekker uit Alkmaar is de kleinzoon van een Duitse soldaat. Toen hij dat als puber te horen kreeg intrigeerde hem dat mateloos. Pas toen zijn oma overleed durfde hij verder in dat duistere verleden te spitten met als enige houvast een naam: Herbert Noah. Wie was die man waar zijn oma zo verliefd op was? En waarom is hij na de oorlog niet teruggekomen? Langzaam ontrafelt Dekker het mysterie van zijn onbekende Duitse opa en kan hij diens levenswandel en keuzes beter begrijpen. Maar binnen de familie ontstond weerstand. Kon dit geheim wel naar buiten worden gebracht? Dekker had desondanks de moed deze geschiedenis op te schrijven. Hij weet zijn mening, zijn twijfels en zijn vragen subtiel in het verhaal te verweven.

Historicus en publicist Chris van der Heijden, die al veel schreef over het bestaande zwartwitbeeld van WOII, verzorgde het voorwoord bij het boek. Van der Heijden weet ook dit thema feilloos uit het goed-foutdenken te halen en de menselijke kant ervan in perspectief te plaatsen. Want “opa’s zijn eerst en vooral opa.”

Alex Dekker (1971) studeerde geschiedenis in Amsterdam. Hij woont met zijn gezin in Alkmaar. Momenteel werkt hij aan een boek over Nederlandse vrijwilligers bij het NSKK. In zijn vrije tijd studeert hij Duitse taal en cultuur aan de Universiteit van Amsterdam.

Boekgegevens

Mijn opa was een Duitser – Alex Dekker. Paperback, 208 pagina’s, prijs € 18,95. ISBN 978 90 8975 1584. Uitgave van Just Publishers. Verschijnt 21 februari 2011.

De presentatie van het boek is op 24 februari 2011 in boekhandel Feijn op de Laat in Alkmaar. Aanvang 19:30.

Foto's en meer nieuws op http://www.mijnopawaseenDuitser.hyves.nl
Foto's van Alkmaar 1939-1946, altijd welkom!
patrickh
Lid
Gegeven: 116 keer
Ontvangen: 87 keer

Re: Boek: Mijn opa was een Duitser (persbericht)

Bericht door patrickh »

Alex,

Veel succes!

gr.Patrick
lexiebabe
Lid

Bericht door lexiebabe »

Dank je!
david879
Lid

Bericht door david879 »

Lijkt me een interessant boek!
lexiebabe
Lid

Bericht door lexiebabe »

Heeft iemand het boek inmiddels gelezen :wink: ?