Easy compagnie

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Jan
Lid

Bericht door Jan »

Miesjel schreef:Jan, als je btw ooit de foto nog eens weg wil doen.... *hint*
Nou dan moet ik daar heel lang over nadenken. Want zeg nou zelf het is echt een hele mooie foto.

Maar het is gelukt ik heb me aangemeld op het forum :) Ik laat hier iets weten zodra ik iets nieuws hoor over de foto.

Jan
ironmarc
Lid

Bericht door ironmarc »

moet je zeker doen, ben benieuwd....
Jan
Lid

Bericht door Jan »

Hey,

Ik heb de foto ook op het Stiwot forum gezet. En een lid van dat forum heeft de foto naar experts van de 101e divisie gestuurd en ook naar veteranen. Dus ik hoop snel iets meer te weten te komen.

Op het Trigger Time forum heb ik pas 1 reactie gehad waar ik eigenlijk niks mee kan.

Maar als ik iets meer te weten ben gekomen laat ik het hier weten.

Jan
Dodo
Lid

Bericht door Dodo »

ok, bedankt. Succes!
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Yorick
Lid

Bericht door Yorick »

LHek schreef:
LHek schreef: En niet alleen de M1A1 (de M1 met klapkolf) werd door de paratroopers gebruikt, ook de M1 Garand (zonder klapkolf dus) werden door de US Airborne gebruikt.

Volgens mij heb ik 't nooit gehad over een Garand met folding stock :wink:
de M1 Carbine (met of zonder klapkolf, maakt niet uit) en de M1 garand zijn 2 compleet verschillende wapens.
de M1 Carbine had heel ander magazijn en een ander kaliber en was lichter dan de M1 Garand (was ook ontwikkeld voor bijvoorbeeld chauffeurs die het makkelijker bij zich konden dragen dan de M1 garand, die veel zwaarder en logger is.
"Arnhem bridge. And hold it!"
LHek
Lid

Bericht door LHek »

Je hebt gelijk zie ik net :)
Op zoek naar alles dat te maken heeft met de 101ste Airborne Divisie, 51st Highland Division en al het andere dat te maken heeft met operatie Market Garden en operatie Pheaseant
Jan
Lid

Bericht door Jan »

Op het Stiwot forum hebben ze de foto naar experts gestuurd van de 101st Airborne en het zijn para's van het 506 PIR / 101st Airborne :) Dus het kunnen Easy compagnie para's zijn, maar ze kunnen ook van Dog of Fox compagnie zijn.

Jan
LHek
Lid

Bericht door LHek »

Hehe, ben ik nu ook een expert omdat ik wist dat het 506 Prcht. Infnt. Reg. troopers zijn? :P
Goed bewaren die foto (of aan mij verkopen :lol: ), ze hebben niet alleen veel historische waarde maar ook veel financiele.
Op zoek naar alles dat te maken heeft met de 101ste Airborne Divisie, 51st Highland Division en al het andere dat te maken heeft met operatie Market Garden en operatie Pheaseant
Guido
Lid

Bericht door Guido »

hmm mag ik vragen HOE ze dat hebben kunnen zien?
LHek
Lid

Bericht door LHek »

Kunnen ze zien doordat er paratroopers op staan en de foto in Eindhoven is gemaakt. En de enige paratroopers die in Eindhoven waren tijdens de bevrijding was het 506e regiment, 101st airborne division.
@ Jan: hangt er nog een datum aan de foto en een precieze plaats? Dat zou je zoektocht veel handiger maken.
Jan
Lid

Bericht door Jan »

LHek schreef:Kunnen ze zien doordat er paratroopers op staan en de foto in Eindhoven is gemaakt. En de enige paratroopers die in Eindhoven waren tijdens de bevrijding was het 506e regiment, 101st airborne division.
@ Jan: hangt er nog een datum aan de foto en een precieze plaats? Dat zou je zoektocht veel handiger maken.
Ik zal eens vragen aan de vorige eigenaar (die de foto heeft gemaakt) waar en welke datum hij de foto heeft gemaakt.

Jan
ironmarc
Lid

Bericht door ironmarc »

Tof te horen dat je weet dat het van de 506e is! Wie weet kom je nog acter de namen ook...
Jan
Lid

Bericht door Jan »

ironmarc schreef:Tof te horen dat je weet dat het van de 506e is! Wie weet kom je nog acter de namen ook...
Ik hoop het wel. Dat zou echt mooi zijn als ik weet wie het zijn. :)

Jan
Jan
Lid

Bericht door Jan »

Hey,

Ik ben vandaag ff naar de de vrouw geweest die de foto heeft gemaakt. En de foto is gemaakt op de Geldropseweg nr. 33 waar vroeger een smid heeft gezeten. Het gangetje waar de foto is gemaakt is er ook nog en er is helemaal niks veranderd :)

De foto is gemaakt op 18 sept 1944 dus meteen een paar uur na de bevrijding.

Jan
Miesjel
Lid

Bericht door Miesjel »

dat is inderdaad DE bevrijdingsdag van Eindhoven, de geldropseweg ken ik ook zeer goed, ik kom daar regelmatig, ik woon daar niet ver vandaan, en mijn school ligt bijna aan die straat.

Ik zal er van de week eens gaan kijken, als je het niet erg vind print ik de foto uit, zodat ik kan vergelijken, misschien kan ik zelfs wel even een foto nemen van hoe het er nu uit ziet.
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.