Ter informatie allereerst een stukje uit het boek "Kopfbedeckungen der DDR" over dit soort items:
"In het Berlijnse stadsdeel Wuhlheide lag het "Pionierepark Ernst Thalmann", wat een soort avonturenpark voor de "Junge Pioniere" was. Er waren sport- en speelplaatsen, voertuigen zoals Trabis en een spoorbaan met bijpassende uniformen, in kinderformaat, maar ook een "Kinderpolitie" en een "Kinderleger", waar ook uniformen gedragen werden en alle 3 legereenheden (LaSK, LuSK en Marine) uitgebeeld werden. Op de "Tag der Volkspolizei" en de "Tag der NVA" paradeerden de kinderen, net als hun grote voorbeelden, waarbij bij het LaSK-onderdeel ook 6 miniatuur T-34-tanks meededen. Hierbij werden onder andere deze speciaal voor kinderen gemaakte helm uit licht, buigzaam kunststof gedragen."
De foto's:

Vergeleken met een Gr.II-helm en een Gr.III-helm (rechts). Die III is de grootste maat die er in de NVA te krijgen was...

Op een schaal van 1 tot 10 zijn deze helmpjes toch zeker 9 in zeldzaamheid. Met binnenwerk (zoals deze) al helemaal. Heb er in de afgelopen 4 jaar (inclusief deze) nog maar 3 voorbij zien komen. 1 daarvan was helemaal aan gort, een ander had geen binnenwerk. De kinriem in deze helm is trouwens niet origineel, en past ook niet 100%. Het binnenwerk zit nog maar aan 1 van de 3 "nieten" vast - maar het is al heel wat dat het er nog in zit
De helmschaal is hier en daar voorzien van wat zwarte stift - kan me best voorstellen dat de kinders dat zelf hebben gedaan...?
De DDR-kinderen werden dus al vroeg in hun leven blootgesteld aan het militarisme. Dit specifieke item is gebruikt zo in de vroege jaren '60. Ook later waren er van dit soort "vakanties" voor kinderen:
http://www.poolalarm.de/video/ddr-kindersoldaten.htm
Met wat foto's uit de jaren '70;

Een foto met de getoonde helm ben ik nog niet tegen gekomen helaas... Foto's vroeger dan deze hierboven ook nog niet.
Of het helemaal is zoals in het Duitsland van 1933-1945, geen idee. Die hadden ook zo'n kinder-militaire-traditie, maar volgens mij was dat niet vanuit de staat geregeld?