En het is weer eens zover! Deze bekende verkoper behoeft voor DDR-verzamelaars geen introductie meer: de manier waarop de foto is genomen doet bij iedereen waarschijnlijk een heel stel bellen ringelen.
Hoe dan ook, dit volgende uniform heeft hij vandaag te koop (loopt in veilig over een paar uur af, later vanavond) - en het staat nu al op €146,00:
Nu zijn uniformen voor Hauptfeldwebel (met "Kolbenringe", vergeleken met Spiess van tijdens WOII) sowieso al zeldzaam - al komen ze van LuSK en LV vaker voor. Volksmarine-uniformen voor Hauptfeldwebel zijn echter heel lastig aan te komen. Er is fotografisch bewijs dat ze bestaan (hebben), en ondergetekende heeft een correcte overjas voor een Volksmarine Stabsobermeister/Hauptfeldwebel in zijn verzameling, maar daar blijft het volgens mij wel bij.

- In het midden, als vaandeldrager, een Hauptfeldwebel der Volksmarine - waarschijnlijk in overjas.
Het uniform "in kwestie", echter, zou ik lekker zo links mogelijk laten liggen. Deze krijtstreepjes vielen mij na een paar keer kijken ineens op (met rood gemarkeerd, hierboven in het origineel ook te zien):
Mijn theorie: deze streepjes zijn gezet op de hoogtes, waar de insignes volgens de regels horen te zitten - waarna hij, zij of 1 van de medewerkers (wie weet hoe groot het bedrijfje is!) de Kolbenringe en rangstrepen perfect volgens de regels heeft kunnen aanbrengen. De kans dat dit jasje ooit in het leven is gekomen als Hfw-jasje lijkt me daarmee 0,0%.