Replica Horsa in Nederland

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)

Moderator: Proos

Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel

Replica Horsa in Nederland

Berichtdoor Jim » 22 jun 2019, 08:49

Een replica Horsa gebouwd in Groot-Brittanië. De bouw startte ergens 2002 en duurde ruim 13 jaar. Tevens waren ze begonnen met de restauratie van een dakota en een Amerikaanse Waco CG4-A.
Nadat de de Horsa vrijwel geheel gereed was bleek het RAF museum in Cosford na aanvankelijke interesse geen plaats te hebben en kwam de Horsa in een hangar te staan die niet door het publiek bezocht kon worden. Andere musea hadden intresse maar geen ruimt en vaak ook geen geld voor de nodige onderhoud/transport.
RAF Cosford had geen interesse in de andere toestellen. De Waco glider is naar het Dumfries & Galloway Aviation Museum gegaan die een Brits airborne afdeling hangar heeft gebouwd. De Dakota is overgedragen aanr een organistatie RAF Transport Command Memorial - Dakota air Ltd. die er rondvluchten mee wil doen.




https://renkum.nieuws.nl/nieuws/49153/r ... osterbeek/
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944

Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel

Re: Replica Horsa in Nederland

Berichtdoor Jim » 22 jun 2019, 20:08

10007.jpg

1007Waco.jpg

1007Dakota-27.jpg
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944

Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4097
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35

Re: Replica Horsa in Nederland

Berichtdoor asjemenou » 23 jun 2019, 14:34

Een mooi project, het nabouwen van zo'n Horsa. Misschien een rare vraag maar waarom duurde de bouw ervan 13 jaar? Was dit vanwege de financiering ervan?
Voor de Britten een beetje zuur dat de Horsa naar Nederland is gegaan. Onlangs was ik nog in het Oorlogsmuseum Overloon. Men is hier ook bezig met het restaureren van een C47 Dakota. Het zal vast wel de bedoeling zijn dat de Horsa daarbij tentoongesteld gaat worden. Met de aankomende herdenkingen van 75 jaar Market Garden zal de Horsa vast wel ergens te zien zijn.

Als ik mij niet vergis zijn er al eens eerder een aantal Horsa's nagebouwd voor de oorlogsfilm "A bridge too far". Ik meen wel eens vernomen te hebben dat er twee exemplaren in Nederland zijn achtergebleven.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!

Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel

Re: Replica Horsa in Nederland

Berichtdoor Jim » 23 jun 2019, 21:37

asjemenou schreef: Misschien een rare vraag maar waarom duurde de bouw ervan 13 jaar? Was dit vanwege de financiering ervan?
Voor de Britten een beetje zuur dat de Horsa naar Nederland is gegaan. Onlangs was ik nog in het Oorlogsmuseum Overloon. Men is hier ook bezig met het restaureren van een C47 Dakota. Het zal vast wel de bedoeling zijn dat de Horsa daarbij tentoongesteld gaat worden. Met de aankomende herdenkingen van 75 jaar Market Garden zal de Horsa vast wel ergens te zien zijn.

Als ik mij niet vergis zijn er al eens eerder een aantal Horsa's nagebouwd voor de oorlogsfilm "A bridge too far". Ik meen wel eens vernomen te hebben dat er twee exemplaren in Nederland zijn achtergebleven.


De Horsa is 3 weken te zien in een grote tent voor Hartenstein naat het monument zonder vleugels tijdens de september dagen. En daarna naar Overloon.
Alles is gebouwd door vrijwilligers hoewel er heeeeeeeel veel tekeningen zijn. Zijn het constructie achtige tekeningen (hoe moet het inelkaar 3d vieuw) echter vrij weinig met maten.
185765540_d475df5c80_o.jpg


Dus men begon met de achterste helft van een orginele romp geleend van het army air corps museum. Nameten en nabouwen. Later is dit stuk gedoneerd aan het Pegasus museum in Frankrijk.
En alles wilde men zoals het origineel. Geen moderne materialen en alles moest werken zoals het origineel. Er zitten ook de nodige originele onderdelen in verwerkt, zoals twee kussens van de cockpit zitting gejat door een oud gliderpilot na de (training) landing. En een originele leading wingspar, gevonden in een hangar. Een grote balk die over de hele lengte van de hoofdvleugel loopt. In principe zou de Horsa kunnen vliegen. Maar de eigenaar van de vele duizenden microfisches met tekeningen BAE systems (werken voor defensie en luchtvaart liet beloven dat alleen kopieen gemaakt mochten worden als het toestel niet ging vliegen! Daarnaast kwam er een (gratis) Dakota beschikbaar die ook de nodige aandacht nodig had. En men kon in Amerika met de Silent wings (gliderpilot) museum een Waco glider die in ongerestaureerd in opslag lag ruilen tegen een nabouw Horsa cockpit, landingsgestel en een groot aantal na-bouw onderdelen . Men wilde daar tzt een eigen Horsa replica gaan bouwen.

(De meeste horsas zijn in verschillende stukken gebouwd door verschillende fabrikanten en onderaannemers en werden op een vliegveld samengesteld en getest.)
Paul Hendriks eigennaar van de Glider collection in Wolfheze, heeft heel veel metalen onderdelen afkomstig uit de omgeving schoongemaakt gepreserveerd, uitgezocht waar ze in de glider thuishoorden en naar deze groep gebracht. Deze werden gekopieerd /nagemaakt en terug gegeven. Wat ze zelf niet konden namaken daar hebben ze bedrijven voor geregeld. Werk werd in een hangaar gedaan die in de winter niet verwarmd werd dus was er indeze periode meestal een winterstop.

De Horsas van een brug te ver. Verhaal apart. Daarvan zijn er 6 complete gebouwd en 1 cockpit met halve romp.
87.jpg

Eerst zijn ze op de heide gezet voor de landing verfilming en later pas op het vliegveld van Deelen voor de start/vertrek scenes.
000611.jpg


Een van de gliders is vernield voor de scene waar de Duitser de glider binnenkomt en de plannen vindt. De 5 andere zijn te koop gezet. Echter niet verkocht. Een daarvan is bekend dat hij gegeven is aan de eigenaar die een groot deel van de gebruikte voertuigen aan de film maatschappij had verhuurd. De Horsa heeft in een museum gestaan wat hij had. Toen hij overleed is het grootse deel of alle van de voertuigen (?) overgegaan incl Horsa, naar het Cobbaton Combat museum. Daar is hij nog steeds. Echter niet tentoongesteld in complete staat maar alle onderdelen zijn er wel aanwezig.
4238735624_084f6f9f5d_o.jpg

Mogelijk dat in het D-Day museum een andere uit de film staat. Maar mogelijk is die eigen fabricage. De laatste bulkhead waar de staart aan bevestigd wordt is namelijk van een meer correct formaat terwijl die van de film duidelijk te smal waren. Er isiemand van een ander Brits museum die beweerd dat ze een cockpit/romp hebben van de film, maar toen ik de foto zag wist ik meteen dat is een beroerde nabouw. Alleen heel vaag een gelijkenis met een Horsa.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944

Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4097
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35

Re: Replica Horsa in Nederland

Berichtdoor asjemenou » 30 aug 2019, 17:25

Na wat vertraging is de Horsa dan toch gearriveerd.

https://www.gelderlander.nl/renkum/zwee ... ~abd501c6/
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!


Terug naar “Actueel”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs en 0 gasten